Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Filter kvalitet Ebay

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    455

    Filter kvalitet Ebay

    Hej!
    Nån som vet nåt om dessa öppna filter? Oftast är filter så dyra att köpa i vårt avlånga land och kanske kan detta vara nåt som är av kvalitet?
    http://www.ebay.com/itm/GREEN-TWIN-C...item43a8f948ce

  2. #2
    1. Öppna filter, oavsett fabrikat filtrerar betydligt sämre än originalfiltret.
    2. Originalfiltret flödar tillräckligt för rätt höga effekter.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    455
    Okej jaja det där kan man prata om och diskutera i all oändlighet, nu är det så att jag har redan ett öppet filter och har kört så på alla mina bilar och inga problem alls och kommer att fortsätta med det. Det jag undrar var om detta är bra kvalitet angående märket för det finns en uppsjö mer eller mindre bra filter.

  4. #4
    Hmmm, ett torrt tygfilter för under 200 kr, skulle tro att det är riktigt bra det..

    Dessutom specat för svindlande 200 hk..

    Skämt åsido så tror jag det där skräp. Ska du nu ha öppet filter är det väl bättre att investera i ett tvättbart k&n, blir väl billigare i längden?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Ursäkta om jag lät dryg förresten, har bara lite svårt att fatta varför man vill använda nåt som filtrerar i klass med att spänna ett ark hushållspapper över insuget på en så fin och genomarbetad bil för att spara ett par hundralappar. Känns lite synd bara men man får ju göra som man vill såklart.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    455
    haha ja jag har ett K&N filter sen förut. Men det med att det skulle vara som att spänna ark hushållspapper det vet till och med jag att det är inte riktigt så. Öppna filter funkar hur bra som hellst så länge man sköter dom och gör ren dom och inoljar dom med jämna mellanrum. Men mitt KN har snart gjort sitt men har gått många tusen mil och på många andra bilar jag haft så jag är inte ett dugg orolig över det. Men det kanske finns bra filter även i tyskland och england som kanske är bra märken där som jag inte vet nåt om och som andra vet vad det är.

  7. #7
    Jag menade att filtret du länkade till nog kan jämföras med hushållspapper, det tar väl bort grus och mellanstora hundar från insugsluften ungefär.. Finns ju liknande att köpa här i Sverige åxå, tex det här:

    http://www.stylingbutiken.se/air-twincone-filter/5-0

    Oljade filter från kända tillverkare funkar ju bättre, men har man luftmassemätare (det kanske inte din 900 har?) är det ju risk att olja från filtret sätter sej på den och pajar den.

    Det tråkigaste med öppna filter är väl att förutom ett fräckare ljud så kan man ju med rätt många varianter på montering faktiskt sänka motoreffekten jämfört med originalfiltret, det är rätt vanligt med open-air kit som placerar filtret uppe i motorrummet rätt nära motorn, och förutom varm insugsluft (the big no no..) får man ju ingen glädje av fartvinden heller. Jag vet inte hur det ser ut på 900 men på min 9-5 sitter snorkeln till luftintaget precis innanför grillen, i fart har man ju ett övetryck av kall luft där, då blir det sprutt på grejerna

    För övrigt tycker jag din bil är grymt snygg, fälgarna gör att den inte ser för stylad ut, mer som en fabriksbyggd racer sådär.. Nice
    Senast redigerat av kingback den 2014-02-12 klockan 11:24.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    455
    Nej ingen massemätare på en NG900 T5 motorn, och jag gör alltid en eller 2 extra stora värmepakets slangar nere från fronten och ut in under huven mot filtret så det blir bra kylning. Tack för komplimangen på min bil, jag funderar på testa dip spraya fälgarna till våren svart o kolla hur det ser ut...

  9. #9
    Du kan ju testa, det går ju att ta bort om det inte blir bra. Svarta fälgar ser väl mindre ut än dom är så det kan ju hända att det inte ser bra ut, svårt att veta innan. Dom fälgarna borde iofs se grymma ut i svart, och det passar med en silverfärgad bil så jag röstar ja
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    skrönan lever kvar ser jag men man får INTE nåt övertryck i insugningsluften bara för att man har ett intag riktat framåt............det är isåfall bara en placeboeffekt.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    455
    Najs får testa, skall öppna en ny tråd ämne på just dip olika kavaliteter märken

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    skrönan lever kvar ser jag men man får INTE nåt övertryck i insugningsluften bara för att man har ett intag riktat framåt............det är isåfall bara en placeboeffekt.
    Men intaget i 9-5 är inte riktat framåt -- det är riktat bakåt. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    455
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    skrönan lever kvar ser jag men man får INTE nåt övertryck i insugningsluften bara för att man har ett intag riktat framåt............det är isåfall bara en placeboeffekt.
    Nej men det måste eller blir bättre kylning till filtret med kallare luft med tanke på öppet flter under huven så blir det varmt där

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    skrönan lever kvar ser jag men man får INTE nåt övertryck i insugningsluften bara för att man har ett intag riktat framåt............det är isåfall bara en placeboeffekt.
    I lite högre fart garanterar jag att det råder övertryck innanför grillen på en 9-5 jämfört med omgivningen. Förmodligen inte tillräckligt mycket för att ge nån märkbar effekt men ändå

    Att ram air effekten av ett framåtriktat luftintag skulle vara placebo generellt är ju däremot bullshit, kolla tex hur luftintaget på en F1 bil ser ut, skulle det gå lika bra med ett öppet luftfilter nånstans under motorkåpan skulle dom inte se ut som dom gör..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 384
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    skrönan lever kvar ser jag men man får INTE nåt övertryck i insugningsluften bara för att man har ett intag riktat framåt............det är isåfall bara en placeboeffekt.
    Övertryck eller inte låter jag vara osagt, men tillgången till kall luft är garanterat betydligt högre i ett frontmonterat luftintag jämfört med ett öppet filter i stillastående varmluft under huven.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. SID 2 på ebay
    Av easyraider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 11:13
  2. Mest hk med orig filter, orig filter box och plast tryckrör?
    Av Olde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 21:14
  3. [LÖST] Byte av pollen-/kupefilter NG900
    Av Johmar i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •