Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Powerflex subframebussningar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6

    Powerflex subframebussningar OG9-5

    Har haft kontakt med Powerflex ang subframe bussningar till 9-5 2002-2010.Problemet har varit att original bussningarna på mitten pos är 40mm mot övriga som är 38mm. Teknikern hos Powerflex kände till detta, men menade att det går bra att montera PF bussningar och att funktionen inte försämras. Så det borde gå bra att montera dessa bussningar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Okej? Välkommen hit?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Är det inte från -06 och framåt?

    Dom menar på att deras då fungerar utan problem på alla? Jag har en 2007 och är intresserad utav dessa bussningar.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Så 02-10 så är 4 bussningar 38mm medan 2st är 40mm? Men 98-01 så är alla 38mm?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Exakt.

    Om dom är medvetna om problemet så varför inte tillverka rätt som passar.
    Kan ju knappast vara bra att 2 av bussningarna glappar.

    Har själv tänkt byta på min men dom i mitten byter ja till orginal bussningar om det inte kommer ut rätt storlek.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-30 klockan 11:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    02 och framåt är som du säger daekol 38mm fram och bak, 40mm i mitten. och tidigare är 38mm rakt igenom.

    Jag har precis monterat "hd-bussningar" som också är 38mm på min 02a. Känner inget glapp i mittersta bussningarna, kanske aningen (väldigt lite) mjukare om kör igenom en stav i hålet och vickar lite. Jag försökte sätta i någon form av distans på 1mm först men gav upp det rätt snabbt då det pressades ut när bussningen skulle i. Kanske om man får ta i en hylsa som är 1mm tjockare och pressa i den.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6
    Ja teknikern i England menade att de är främre och bakre bussningarna som håller ramen på plats, mitten pos är bara ett stöd. Han skriver såhär "Yes the part PFF66-208 will fit all 6 positions, yes the middle bracket hole is
    larger, the middle bush supports the chassis to the subframe along with the 4 outer
    bushes which also control the subframe movement." Så dessa bussningar skall gå att montera från årsm 98-10.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Var förbi specialsvarv igår och rådfrågade lite om han kanske kunde svarva till bussningar i delrinplast men han tyckte att jag skulle använda original gummibussningar istället för det kommer bli väldigt stumt och vibrera en del. Men jag vet inte? :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Gör som ja tänkt göra PF ute i hörnen och orginal i mitten.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-30 klockan 11:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Fast då köper jag ju hellre bussningar i delrinplast från specialsvarv för några hundra istället för att betala över 1000kr för PF-bussningar där man bara kan använda 4 av 6.
    Antar att det är dessa som är bussningarna i mitten: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...8_5231808.html
    Grymt jobb SP gjort på att fixa en snygg bild.. Ser ju ut som dom pressat ur en gammal bussning från nån bil och fotat den. xD
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6
    Det som PF menar är att det går bra att använda bussningarna. Är det någon som har montera alla 6 bussningar i en 9-5 årsm 2002 nyare, och fått problem? Skulle vara intressant att veta.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6
    Är det någon som har monterat Pro Parts bussningar?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Inga bekymmer på en 05a med PF

    Har man inte rätt saker för att montera originalbussning på mittenplatsen är det extremt lätt att göra sönder bussningen tyvärr.
    Hinner inte med allt.....

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Att montera PF bussningarna kan jag anta är på sedvanligt sätt, ganska enkelt med två halvor & en hylsa. Men hur svårt ät det att få ut original subframe bussningarna? Är det något man gör hyggligt enkelt på pallbockar?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Jag skulle inte göra det mer subfram på plats, det är så mycket behändigare att ta ner den om man har möjlighet. Det enda problem jag stötte på var de tre skruvarna som fäster bakre motorfäste till subframe, lite jävliga att komma åt så jag råkade skada skallen på en. Verkar ta tid att få nya från gustav e.
    Jag tror PF har samma konstruktion som de blå på speedparts och dessa är inte delade så de måste pressas i. Jag tog gängtapp med div stora brickor vid bussningssidan och på den andra sidan en grövre rörbit ~5cm i diameter för att få lite distans från bussningen när den går igenom och en bricka eller dyligt över röret.
    Några har gjort det med subfram kvar på bilen och använt bilens tyngd för att pressa ner men det är så trångt.

    För att få ur original körde jag samma princip med brickor/hylsa och rörbit. Fram och bak så är det en metallhylsa som kanske inte följer med ut så den får man såga lite i och knacka ut. Mitten åker ur rätt lätt med alla delar.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Själv sågade jag itu de mittersta på mitten och skaffade två brickor extra plus två rostfria plåtar som jag sågade och böjde till och stoppade i subframen innan bussningen åkte dit, vipps så har man iaf ingen skillnad i diameter på hål och bussning. Om det är nödvändigt eller ej vet jag inte, men Alex (eller vad PF teknikern hette) var iaf väldigt intresserad av infon om att det är olika mått från 2002 och framåt. Det verkade de inte känna till strax efter de lanserade subframebussningarna till 9-5 iaf.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6
    PF verkar känna till att det är olika diameter på hål och bussning. De menar att det inte påverkar stabiliteten på subframen.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av sigu Visa inlägg
    PF verkar känna till att det är olika diameter på hål och bussning. De menar att det inte påverkar stabiliteten på subframen.
    Det säger sig väl självt att om de i mitten inte behövs skulle de inte vara där alternativt vara feldimensionerade från början.

    Jag köpte en 55mm hylsa och en gängstång med muttrar och brickor för att dra ur de gamla bussningarna, fungerade riktigt bra!

    PF åker i med hjälp av bilens tyngd.

  19. #19
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Någon som kör med hårdare bussningar i subframen som kan berätta lite om ljudupplevelsen ? Får man in
    mycket vägljud?

    En annan sak - nån som skruvat med dessa bussningar/skruvar och kommer ihåg om skruvarna har en
    lite midja på mitten, eller om det är mina som är lite angripna ?

    mvh/ Nitro

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Pepe Visa inlägg
    ....Jag köpte en 55mm hylsa och en gängstång med muttrar och brickor för att dra ur de gamla bussningarna, fungerade riktigt bra!

    PF åker i med hjälp av bilens tyngd.
    Håller på att förbereda för morgondagens byte; Den 55mm hylsa du använde - är det som mothåll ?
    Tänkte om ett 55mm tjockväggigt rör skulle göra samma nytta ?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av sigu Visa inlägg
    PF verkar känna till att det är olika diameter på hål och bussning. De menar att det inte påverkar stabiliteten på subframen.
    Klart dom säger så, dom vill ju att folk ska köpa satsen.
    Bussningen sitter ju där av en anledning och tror knappast det kan vara bra att den glappar även om det är väldigt lite.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av subframebussningar OG9-5
    Av Laplander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 90
    Senaste inlägg: 2022-10-30, 23:39
  2. [LÖST] Slitna motorram/subframebussningar OG9-5
    Av Visions84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-12-14, 19:24
  3. Skillnader på bakre subframebussningar OG9-5
    Av joH900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-21, 12:21
  4. Subframebussningar med rätt mått till 9-5
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2019-08-23, 13:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •