Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 105

Ämne: Svårstartad NG9-3 B207 BioPower

  1. #1

    Svårstartad NG9-3 B207 BioPower

    Min kära 9-3 BioPower -08 har börjat bli Svårstartad! När jag tar den på morgonen och den stått ute och är kall så går den igång direkt, stannar jag till på macken eller så och ska starta den när den är varm så får jag hålla på ca 7 sekunder innan den hoppar igång! Servades för 100 mil sedan ungefär, då byttes olja, filter och tändstift!

    Någon som har någon idé?
    Senast redigerat av Pettiss den 2014-02-09 klockan 20:06.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665
    Inte så dumt att köra en tank eller två på bensin då och då men det kanske du gör?

  3. #3
    Ja jag kör bara bensin! Skulle aldrig få för mej att köra etanol

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Korta körsträckor?

    Varför kör du inte på E85 något?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Ja lite korta sträckor blir det ju, till och från jobb! Kanske kan ta cykeln istället! Kan det var så enkelt? Vad gör man åt det då? Kör den riktigt varm och sota ur den? Nej Jag ser inte riktigt vinsten med att köra med etanol.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det har väl aldrig varit så förmånligt att köra på etanol som med dagens soppapriser. Räknar man att bilen drar ca 30% mer soppa och räknar på skillnaden så sparar man ändå minst 2kr/mil. För att inte tala om miljömässigt, där bensin/diesel verkligen är ändliga fossila källor.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Det är sant! Vill oavsett inte köra etanol på vintern, jobbar Kompisen hade en 9-3 bio som gick på etanol på vintern och den var inte rolig att starta var ute idag och körde den riktigt varm, 15 mil och gasade på rätt friskt! Dock när jag skulle starta den efter några timmar så var den seg att starta igen.... Vad göra?

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Har bilen alltid varit sådan eller har den bara blivit det senare? Isåfall vid något speciellt tillfälle när något annat gjorts?

    Försöker bara hjälpa dig att ringa in orsakerna. :-)

    Edit: Såg nu att du skrev "började bli" så jag antar att den inte varit så hela tiden. Gissar då att problemet kommit gradvis annars skulle du väl relaterat det till någon särskild händelse...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Låter som det klassiska läckande spridarproblemet!

    Hade likadant på en av min 9-3 -08...bytte spridarna och felet har aldrig återkommit

    250:-/st från speedparts eller något billigare från maptun+ någon liter glykol.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jo, fast om han inte kör etanol så beror det ju inte på att det det blivit "igenkletat" av etanol som brukar vara en vanlig orsak till det. Men det kanske kan bli det problemet av andra orsaker på bara bensin också. Det var lite sånt jag fiskade efter med mina frågor om uppkomst.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Tack för all respons! Den blev så förra veckan. Ingenting är gjort när detta inträffade, huxflux var den bara Svårstartad, mkt irriterande Har alltid startat lätt innan! Hade den inne på jobbet idag och när jag skulle starta den så var den seg! Känns som att den är seg vid start när den är lite varm! Som sagt efter en natt i - 5 så startar den som ingenting.
    Senast redigerat av Pettiss den 2014-02-10 klockan 22:15.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    En ganska vild gissning men det är inte så att verkstan råkat få i fel tändstift?
    För du sa att du nyligen servat.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  13. #13
    Kan ju vara så! Vet du vilka det ska vara? Börjar med att testa det iaf

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det borde vara NGK BKR7ESC11, men kolla instruktionsboken för att vara säker.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Jag hade något liknande, också relaterat till värme tror jag, det uppkom på semester i Skåne. Det var väldigt varmt och helt plötsligt så fick man köra startmotorn lääänge, men gick endast igång om man tryckte ned gaspedalen, har bara hänt då, på semestern, och inte återkommit sen dess, nu snart ett år sen?!
    9-3ss MapTun steg 7

  16. #16
    Ja det är helskumt, ibland startar den fint och ibland får man köra på startmotorn länge! Ska testa att byta tändstift idag när jag kommer hem så får jag se om det hjälper!Kan tändstifften bli dåliga vid mkt kallstart och korta sträckor?

  17. #17
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76
    Jag hade också, lite, startproblem tidigare. Fick spridarna bytta på garanti (hade då gått knappt 7000 mil) och den kickar igång lätt som en plätt nu. Om du vågar så testa spridarrengöring...det sätter sig alltid lite skit i bränslesystemet som är bra att rensa ut.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  18. #18
    Bytte tändstifften utan framgång! Ska byta spridarna och hoppas på det bästa kollade på maptun och det står att man behöver annan programvara till orginal spridarna, behövs verkligen det eller kan jag använda dom?

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Du behöver absolut en programvara som är gjord för rätt spridare. Eftersom spridarna flödar olika mycket så skulle bilen annars gå för fett eller för magert. Inte bra alls. Så frågan är ju vad det är för spridare du har nu och vad dom nya är. Dom ska flöda lika mycket, annars behöver programmet anpassas.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Pettiss, kollade du på dom spridarna för 269kr/st? där står det iallafall. OBS! Om spridarna används som uppgraderings spridare så behövs uppdaterad programvara, men annars är dom spridarna orginal till din och inget behöver göras.
    9-3ss MapTun steg 7

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad 9-3 1.8t BioPower -08
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:05
  2. Svårstartad när motorn är varm NG9-3 B207
    Av kenjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-19, 16:39
  3. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  4. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •