Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 105

Ämne: Svårstartad NG9-3 B207 BioPower

  1. #21
    Ja det var dom för 269 kr! Står just nu och rengör spridarna, var lite sotiga och lite skit på dom dock såg dom inte så farligt ut men dom kan ju vara dåliga för det tändstifften var riktigt jävla svarta! Tändstifften jag fick på service var NGK BKR7ESC, Hmm, åtetkommer när jag testkört
    Senast redigerat av Pettiss den 2014-02-15 klockan 20:46.

  2. #22
    Var ute och körde en stund, verkar funka faktiskt! Får ge det en vecka

  3. #23
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Ja det är bara att hoppas på det bästa, min har inte betett sig så sen i somras, man får väl hoppas att det inte kommer till baka, min hade nya spridare, stift och luftfilter när det hände mig.. ?!
    9-3ss MapTun steg 7

  4. #24
    Den glädjen varade inte länge dock är den lite bättre, den är inte Svårstartad lika länge nu. Jag får hem nya spridare idag med posten så jag ska byta dom idag. Beställde även ett bränslefilter. Det leder till min nästa fråga Vart sitter det någonstans på min bil? Har hört många bud på det, allt från att det inte finns något alternativt att det är integrerat i pumpen! Beställde ett samtidigt som spridarna på maptun och det ser inte ut att vara integrerat i tanken.

  5. #25
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Ditt "filter" sitter ihop med pumpen, alltså inget externt filter.

  6. #26
    Det är inget man byter då?

  7. #27
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    På en 08 sitter det på höger sida om tanken, man ser det lätt om man kollar innanför hjulet.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #28
    Då är det något som skall bytas då?

  9. #29
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Ja det tycker jag man kan kosta på sig att byta då det är relativt billigt och dessutom lätt att byta.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #30
    Ja jag har ett så det kommer jag byta! Behöver man hissa bilen eller går det komma åt utan?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Hade liknande symptom på min bil, senare gick bilen in i läget "limp-home-mode" och det blev låååångggsssaaammmm körning till verkstaden.
    Där byttes spjälhuset, och vips så har aldrig det problemet heller uppkommit efter det!!
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  12. #32
    Sådär, bytt spridarna, dock hittar jag inget bränslefilter, fanns 2 st svarta boxar till höger om tanken, den ena verkade det gå in kablar i och den andra vet i fan. Är ni 100 säkra på att det inte sitter integrerat med pumpen? noterbart är att stiften var kolsvarta och dom är NYA, bytte dom samtidigt som jag gjorde rent spridarna i förrgår. Så på 10 mil har dom blivit kolsvarta. Gjorde rent dom nu och körde ut, körde 5 mil så den blev riktigt varm, bränsleförbrukningen sjönk en hel del tycker jag. Startade fint efter jag bytt och jag var förhoppningsfull ställde bilen, åkte efter kanske någon timme eller 2 till macken och skulle handla lite snus så var den Svårstartad igen. Hmm, vad göra nu?

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Svarta stift betyder för mycket bränsle så du kan utesluta bränslefilter och bränslepump iallafall. Det kan också bero på att bilen förbränner motorolja.

    Titta på syresensor och luftmassamätare istället.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-02-18 klockan 20:55.

  14. #34
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av Pettiss Visa inlägg
    dock hittar jag inget bränslefilter, fanns 2 st svarta boxar till höger om tanken, den ena verkade det gå in kablar i och den andra vet i fan. Är ni 100 säkra på att det inte sitter integrerat med pumpen?
    Jag har personligen aldrig mekat bränslefilter på en 9-3 '08 biopower, men enligt WIS så ska det sitta där på din bil precis som min 05'a. Frågan är om det kanske är fel i WIS? biopower fick en större tank igen precis som 03'orna tror jag och då kanske man gjrode något med bränslefiltret?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #35
    Kan man felsöka lambdasonden och luftmassemätaren? Känns jävligt dumt att köpa nya och så funkar dom inte

  16. #36
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Mm, jag tror att filtret sitter i tanken,,
    9-3ss MapTun steg 7

  17. #37
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Svårstartad NG9-3 BioPower

    Hej,
    Min bil (9-3 2008, 2.0t Biopower, GDM st1) har plötsligt blivit svårstartad.


    Den är svårstartad oavsett om den är kall eller varm. Spelar ingen roll om den stått 15min eller 1,5dag.
    Enda gången den ev. startar lätt är om man stänger den och direkt startar igen. (kan det ha med bränsle som finns kvar/bränsle-luftblandning är justerat)

    Felet kom från en dag till en annan.
    Rätt stift sitter i, har kört både E85 och BF95 (ingen skillnad). Har kört mycket E85 senaste tiden, men har tankat BF95 nu och hällt i spridarrengöring utan förbättring.
    Läste i en tidigare tråd att när bilen startar så går den på lagrat värde, sen kompenserar den för ev. felaktigheter. Det kan kanske ringa in problemet...

    Hittade inga felkoder med Tech2.

    Bilen går bra när den väl startat.

    Hittade följande på maptunparts och har beställt spridare, men misstänker att det kanske är något annat eftersom den går felfritt när den väl fått starta och varit igång några sekunder.
    http://www.maptunparts.se/branslesys...20t-07-12.html

    Var kan felet vara, är det spridarna, pump, luftslangar?

    (Löst, se sida 2)
    Senast redigerat av Groolo den 2016-07-17 klockan 21:13.

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    När körde du ur den senast? Och hur många tankar E85 har du kört på? Och injector cleaner (stavningen) de är ingen mirakel produkt har jag fått höra. Om bilen går som den ska när den väl är igång så släng i bensin och gasa ur den så sot och annat skit försvinner.
    Senast redigerat av gnodan den 2014-05-01 klockan 09:44.

  19. #39
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    köper man dyr spridarrengöring så hjälper det ofta

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069
    Hade samma fel på en av mina 9-3 -08 BP....men enbart på 50% av startförsöken, bytte spridarna och den har aldrig jävlas efter det!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad 9-3 1.8t BioPower -08
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:05
  2. Svårstartad när motorn är varm NG9-3 B207
    Av kenjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-19, 16:39
  3. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  4. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •