Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Turbon laddar inte som den ska. Psshhhhhh-ljud. (FIXAT!!!)

  1. #1
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Turbon laddar inte som den ska. Psshhhhhh-ljud. (FIXAT!!!)

    Idag svek bilen mig...

    (Gäller en Saab 900 Turbo -95, Chippad steg 1 (runt 225-230hk) vilket slags chip, firma osv är okänt... Sportluftfilter (insatsfilter)).

    Under tiden att jag hade parkerat en släpvagn som jag hade dragit lite småprylar på så stod bilen på tomgång bredvid. När jag sedan åkte iväg från parkeringen så märktes inget fel. Vid stora vägen när jag skulle accelerera iväg sedan så låter det psssshhhhhhhh när turbon laddar och bilen går inte bra. Motorn verkar gå som den ska, men turbotrycket orkar bara upp till gränsen mellan röda och gula fältet. (Normalt ska den ligga på slutet av röda). Det är inte samma normala klipp utan bilen går segare än normalt.

    Allt var ok (Tror jag) innan detta utan det verkade bli när jag skulle iväg på stora vägen.

    Hörde inget *poff* ljud, men å andra sidan så var stereon och fläkten osv på, så jag kan nog ha missat det om det lät nått särskillt just då.


    * Luftfiltret sitter där det ska.

    * Såvitt jag kan se så verkar alla slangar sitta där de ska och ser hela ut. (Dock svårt att se ner till intercoolern dock. Man ser lite av slangarna, men inte mycket mer).

    Hjälp, snälla!!!

    (Har tagit 2 stycken filmer också. De är tagna med mobilen, så kvaliteten kanske inte är den bästa, men man hör pys-ljudet skapligt i alla fall.) Det går att spela filmerna i bla Quicktime. De har filändelsen "3gp". (De är dessutom rätt små, ingen av de överstiger 100kb, så även de med modem får gärna hjälpa till )

    Film1 <<<<Filmtajm!
    accelererar 3 gånger på tvåan. Förarrutan är nere, och ljudet hörs skapligt. Fläkt stereo osv, naturligtvis avstängda.

    Film2<<<<Filmtajm!
    accelererar 2 gånger på trean. Förarrutan är uppe. (tyvärr). Ljudet hörs inte lika bra, men man kan urskilja det ur allt annat buller om man lyssnar noga.


    Vad tror ni det kan vara??
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ganska uppenbart att något läcker.
    Har du orginal recirkulationsventil eller dump?
    Min dump stänger inte riktigt ibland och då blir det så där, även om den stänger när trycket kommer upp lite mer.
    Har du orginalventilen bör du kolla den bums.
    Det kan ju vara gavlarna på IC:n, i värsta fall.
    Kolla också under plastlocket vid insuget så ingen slang där har hoppat av.
    Vakumslangen till recirkulationsventilen blir rätt äcklig med tiden. Prova att gasa lite med handen när du står med huven öppen, då bör du höra varifrån det kommer.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Tack för svaret först och främst!

    Japp. Det är en vanlig/standard avlastningsventil. Den är bytt för inte så länge sen. (Bytt i februari. Bilen har kanske gått runt 1000-1500 mil sen dess). Kan ju förvisso ha blivit nått knas med den ändå...

    Ska kolla upp den genast i morgon. Hoppas att det är den som felar.

    Det slog mig på en gång att det kan vara nån slang som hoppat av eller att IC,n har gett upp, men som sagt så kan jag inte se nått onormalt.

    Ska kolla upp slangarna under locket också. Har kikat lite snabbt på dem, men jag stod efter vägen när jag tittade där, och det var ju lite skumt ute, så jag ska kolla dem bättre imorgon.


    Ska kolla slangarna till AV,n bättre imorgon också.



    Har stått och gasat på gasreglaget med huven uppe, men jag hör banne mig inte nått direkt ovanligt. Psshhhh-ljudet uppstår ungefär vid GLT på laddmätaren (åtminstonde så man hör det från kupén vid färd)

    (har inte hunnit koppla in nån graderad mätare än, så jag får dras med originalmätarens vit/gul/röda gradering, men ungefär vid halva gula så börjar det låta). Får inte upp nog turbotryck vid friläge, så det skiter sig.

    Går det att spraya med startgas eller nått och se vad som händer? risk att man pajjar nått? eller kommer det kanske inte att märkas någonting ändå?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Slang till IC
    CD65R

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Såpvatten är bättre. Fukta slangarna, där det läcker blir det bubblor.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Slang till IC
    Ska försöka kolla detta. Ehh. Lite dum fråga kanske...
    Hur kommer man lättast åt dem/ic;n? Bort med fronten? ta bort plast-hasplåten undertill? eller nått annat?


    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Såpvatten är bättre. Fukta slangarna, där det läcker blir det bubblor.
    Bra tips. Ska ut och såpvattna slangarna lite så får vi se om jag hittar nått.




    Föresten. En sak till.... Är det onyttigt för bilen/motorn/turbon att köra såhär? Om man kör försiktigt utan att ladda nånting så kanske man kan ta sig från A till B? Eller är det inte att rekommendera att man kör nått mer innan man har lagat felet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Du har en bil med mapsensor så de är inga problem.
    Hade du haft lmm så hade de varit problem.
    Bara att köra.
    Men går ju annars att provtrycka systemet så du vet var de läcker!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Nja, "bara" att köra är det ju inte. Det finns ju risk för att man övervarvar turbon när det läcker. Visst kan du köra, men gasa inte så mycket, kör som en kärring

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men går ju annars att provtrycka systemet så du vet var de läcker!
    Oki. Får bli det om jag inte hittar nått uppenbart knas i morgon...



    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nja, "bara" att köra är det ju inte. Det finns ju risk för att man övervarvar turbon när det läcker. Visst kan du köra, men gasa inte så mycket, kör som en kärring
    Hehe. Uppfattat! Kommer att köra väääldigt lungt och fint tills felet är hittat. (Vill ju inte råka ut för scenariot att både IC,n har spruckit och turbon avlider pga övervarv.. Tjolahopp. 10000 spänn + arbete, som hittat... )
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Hoppar vakumslangen till AV:n av får man ett liknande symptom, precis som bollman skrev. Där ligger min gissning... Eventuellt slang/gavel till IC... Ja, egentligen samma gissningar som tidigare postningar...

    Mvh

    /Martin

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Kollar man filmen, glasklart att det är runt IC som problemet fins.
    CD65R

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Errr, vad grundar du det på?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    ett erkänt fel: Slangarna som sitter till IC. Sätter 50:- på det.
    Akta skinnet!

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jorå, visst brukar de halka av, men då pyser det inte speciellt mycket när man gasar, det blir ju knäpptyst och bilen slö som bara sjutton.

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Varit ute och kollat idag....

    Hade inte såpa hemma, så jag tog diskmedel och vatten istället... Antar att det funkar ungefär lika bra .

    Hursom helst. Kunde inte se nått läckage.
    Vakumslangen från avlastningsventilen verkar vara ok.

    De andra slangarna har jag också sprutat på, och så vitt jag kan se så är de också hela.

    De slangarna som går längst nere mot turbon/intercoolern osv, är ju så knöliga att komma åt uppifrån, så de har jag mest sprutat på där jag kommit åt, men det verkar vara tätt där jag sprutade i alla fall...

    MEN. Jag hittade en mystisk sak när jag höll på och letade fel.
    Testade att blåsa i AV,ns anslutningar (även för den lilla vakuumslangen) och den verkar vara tvärtät åt alla håll...

    Ska inte den släppa igenom luft åt ett håll??

    Förvisso så blåste jag i den med lung-kraft och jag vet inte om det ska räcka för att få den att öppna?




    Hursomhelst. Nästa steg blir väl att antingen gräva sig in till intercoolern och titta hur den ser ut, eller provtrycka och se vart läckaget är.

    Suck.... Vad jobbig hat-kärleken mot bilar är.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    MEN. Jag hittade en mystisk sak när jag höll på och letade fel.
    Testade att blåsa i AV,ns anslutningar (även för den lilla vakuumslangen) och den verkar vara tvärtät åt alla håll...

    Ska inte den släppa igenom luft åt ett håll??
    Nope, isåfall måste du va en jävel på att blåsa.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Råkade själv ut för ett kraftigt läckage för några veckor sen och då var det en spricka i slangen från intercooler till tryckrör. Inte det lättaste att se utan det hittade jag genom att provtrycka systemet.

    Så även jag tror på nån av slangarna till IC.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    MEN. Jag hittade en mystisk sak när jag höll på och letade fel.
    Testade att blåsa i AV,ns anslutningar (även för den lilla vakuumslangen) och den verkar vara tvärtät åt alla håll...

    Ska inte den släppa igenom luft åt ett håll??
    Nope, isåfall måste du va en jävel på att blåsa.
    Hehe. Ok... Nått råd över hur man kollar den på lämpligt sätt då
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Råkade själv ut för ett kraftigt läckage för några veckor sen och då var det en spricka i slangen från intercooler till tryckrör. Inte det lättaste att se utan det hittade jag genom att provtrycka systemet.

    Så även jag tror på nån av slangarna till IC.
    Ok.

    Lutar åt att det måste bli provtryckning...

    Ska prata med en bilmek som jag är bekant med och se om han kan hjälpa mig för en billig peng...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Nu, äntligen har meken jag känner kommit tillbaka från semestern och tagit sig tid för min bil.


    Ni hade såklart helt rätt.


    En av slangarna till IC,n hade en 3 cm stor spricka/hål som gick rakt igenom slangväggen.

    Dessutom byttes IC,n ut mot en bättre begagnad när min IC var rätt så beskjuten med grus och annat. (Hade redan skaffat en i fall det var den som gått sönder).

    Helvete va bilen går nu!

    Betydligt bättre än den gick innan slangen sa upp sig helt. Antagligen har den väl småläkt innan också.

    Tackar allihopa för all hjälp!!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Turbon laddar inte, men bilen går i övrigt bra OG9-3 T5
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •