Idag svek bilen mig...
(Gäller en Saab 900 Turbo -95, Chippad steg 1 (runt 225-230hk) vilket slags chip, firma osv är okänt... Sportluftfilter (insatsfilter)).
Under tiden att jag hade parkerat en släpvagn som jag hade dragit lite småprylar på så stod bilen på tomgång bredvid. När jag sedan åkte iväg från parkeringen så märktes inget fel. Vid stora vägen när jag skulle accelerera iväg sedan så låter det psssshhhhhhhh när turbon laddar och bilen går inte bra. Motorn verkar gå som den ska, men turbotrycket orkar bara upp till gränsen mellan röda och gula fältet. (Normalt ska den ligga på slutet av röda). Det är inte samma normala klipp utan bilen går segare än normalt.
Allt var ok (Tror jag) innan detta utan det verkade bli när jag skulle iväg på stora vägen.
Hörde inget *poff* ljud, men å andra sidan så var stereon och fläkten osv på, så jag kan nog ha missat det om det lät nått särskillt just då.
* Luftfiltret sitter där det ska.
* Såvitt jag kan se så verkar alla slangar sitta där de ska och ser hela ut. (Dock svårt att se ner till intercoolern dock. Man ser lite av slangarna, men inte mycket mer).
Hjälp, snälla!!!
(Har tagit 2 stycken filmer också. De är tagna med mobilen, så kvaliteten kanske inte är den bästa, men man hör pys-ljudet skapligt i alla fall.) Det går att spela filmerna i bla Quicktime. De har filändelsen "3gp". (De är dessutom rätt små, ingen av de överstiger 100kb, så även de med modem får gärna hjälpa till )
Film1 <<<<Filmtajm!
accelererar 3 gånger på tvåan. Förarrutan är nere, och ljudet hörs skapligt. Fläkt stereo osv, naturligtvis avstängda.
Film2<<<<Filmtajm!
accelererar 2 gånger på trean. Förarrutan är uppe. (tyvärr). Ljudet hörs inte lika bra, men man kan urskilja det ur allt annat buller om man lyssnar noga.
Vad tror ni det kan vara??