Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Ni som kan det här med olika aggregat....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82

    Ni som kan det här med olika aggregat....

    Ett Agg som heter T04E, hur är den på en 900-97:a? Jag har 3" främrerör ink. race kisse (ej monterat), resten av avgas blir antingen 2,5 el 3", viggen ic (ej monterat) och sportfilter (monterat). ännu ingen programvara....
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Finns 1000-tals....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Hej RZ, det var ett tag sedan:-), knappast du kommer ihåg mig, men du köpte en styrbox av mig 2000 (bytte mot en turbomätare), som jag levererase i örebro, men vad menar du med att det finns 1000 tals? Det beskriver inte riktigt hur bilen kommer att gå med den hjärtransplationen
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hej!

    Jodå, kommer ihåg dig och ett gäng katter... hehe

    Finns många olika spec, maxladd på flertalet är 1.5bar...

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Asg, jodå, det var helt rätt :-), jag var ju himla nöjd med dreaget i min 9000 med td04-15t, om man jämför? Anonnsen jag hittade så beskriver killen att den är specad för ca:500hk.......
    http://www.blocket.se/view/4874010.htm? ... c=1&city=0
    Jag har PANIK, behöver drag i bilen.... har abstinens ju......
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Vad har du för effektmål med bilen? Ingen idé att köpa en turbo för 500hk om du bara vill ha 300hk


    Mvh

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Vad har du för effektmål med bilen? Ingen idé att köpa en turbo för 500hk om du bara vill ha 300hk


    Mvh
    Mina mål är att vara oberoende av agget för framtida effektuttag, jag vill hamna en liten bit över 300 hk, siffran är skapligt rund och fin, samt att jag har ett effektberoende..... Min tanke är att hårdvaran inte ska vara själva begränsningen för den effekten, samtidigt så ska bilen vara körbar, med skapligt mos i botten (läs björnstark) och hålla flåset till varvtalsregulatorn sätter igång sitt tuggande.
    Helst skulle jag vilja ha 2,3 liter, men jag lugnar mig lite med det bygget, det var lite besvärligare än jag tänkt mig.

    Förmodligen skulle jag känna mig himla nöjd med ett 15T agg, bara programvaran är ok, men sen gillar jag som många andra "ballfaktorn" oxå.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Sonny Hansson
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Vad har du för effektmål med bilen? Ingen idé att köpa en turbo för 500hk om du bara vill ha 300hk


    Mvh
    Mina mål är att vara oberoende av agget för framtida effektuttag, jag vill hamna en liten bit över 300 hk, siffran är skapligt rund och fin, samt att jag har ett effektberoende..... Min tanke är att hårdvaran inte ska vara själva begränsningen för den effekten, samtidigt så ska bilen vara körbar, med skapligt mos i botten (läs björnstark) och hålla flåset till varvtalsregulatorn sätter igång sitt tuggande.
    Helst skulle jag vilja ha 2,3 liter, men jag lugnar mig lite med det bygget, det var lite besvärligare än jag tänkt mig.

    Förmodligen skulle jag känna mig himla nöjd med ett 15T agg, bara programvaran är ok, men sen gillar jag som många andra "ballfaktorn" oxå.

    Björnstark i botten och snabb spoolup har aldrig varit garret T04:as grej.. Garret t04 är ju lastbilsaggregat i grunden.
    Garrett GTBB30 eller Garrett GT30R är ju snabba aggregat för storleken. GT30R Klarar 500 hk och GTBB30 runt 400 hk med rätt utrustning runt.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Många av de T04E som säljs har dessutom ingen vattenkylning.. T04 i mina ögon är en förstorad T3... Gammalt häckaggregat..
    Om du ändå ska uppgradera så sätt dit ett större mitsu, eller kanske ett KKK K24 från S60R..
    men jag kan ju ha min syn på saker pga ett inpräntat garrett förakt..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Björnstark i botten och snabb spoolup har aldrig varit garret T04:as grej.. Garret t04 är ju lastbilsaggregat i grunden.
    Garrett GTBB30 eller Garrett GT30R är ju snabba aggregat för storleken. GT30R Klarar 500 hk och GTBB30 runt 400 hk med rätt utrustning runt.
    Att bara säga GTBB30 är ju tyvärr lika exakt som att säga T04E, då det finns ett otal varianter.

    För att svara på Sonnys fråga: den T04E:n är nästan garanterat icke-kullagrad, d v s du skall nog vara glad om du får laddtryck vid 4-4500 rpm på en tvålitersspis, snarare senare. Den är, som "negative" säger, en lastbilsturbo och är egentligen bara lämplig på personbilar för strippkörning. För gata har den på tok för dålig respons för att vara intressant, då det ju är körbarhet och brett register som gör en gatbil snabb och lätt körd, inte toppeffekt.

    Kika hellre på ett lite mindre GTBB, t ex en GT28RS som klarar 350 hk med rysligt snabb spool-up.

    GT30R är en "herrejössessnurra" för extern wastegate, specad av Garrett för 540 hk, så den är inte heller något för dig.

    Grunden i alltsammans är att tänka ut hela konceptet, med effektmål, önskad körbart register, prioritering mellan spool-up och toppeffekt osv osv. Sist men inte minst måste man givetvis fundera på vad budgeten skall ligga på. Ofta finns det "tröskelnivåer" i effekt som det kostar en hel del att komma över, t ex eftersom grenrör eller bränslesystem inte räcker till.

    En NG900 är ju inte världens bästa bil väghållningsmässigt heller, så några spänn där är inte fel...

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Björnstark i botten och snabb spoolup har aldrig varit garret T04:as grej.. Garret t04 är ju lastbilsaggregat i grunden.
    Garrett GTBB30 eller Garrett GT30R är ju snabba aggregat för storleken. GT30R Klarar 500 hk och GTBB30 runt 400 hk med rätt utrustning runt.
    Att bara säga GTBB30 är ju tyvärr lika exakt som att säga T04E, då det finns ett otal varianter.

    För att svara på Sonnys fråga: den T04E:n är nästan garanterat icke-kullagrad, d v s du skall nog vara glad om du får laddtryck vid 4-4500 rpm på en tvålitersspis, snarare senare. Den är, som "negative" säger, en lastbilsturbo och är egentligen bara lämplig på personbilar för strippkörning. För gata har den på tok för dålig respons för att vara intressant, då det ju är körbarhet och brett register som gör en gatbil snabb och lätt körd, inte toppeffekt.

    Kika hellre på ett lite mindre GTBB, t ex en GT28RS som klarar 350 hk med rysligt snabb spool-up.

    GT30R är en "herrejössessnurra" för extern wastegate, specad av Garrett för 540 hk, så den är inte heller något för dig.

    Grunden i alltsammans är att tänka ut hela konceptet, med effektmål, önskad körbart register, prioritering mellan spool-up och toppeffekt osv osv. Sist men inte minst måste man givetvis fundera på vad budgeten skall ligga på. Ofta finns det "tröskelnivåer" i effekt som det kostar en hel del att komma över, t ex eftersom grenrör eller bränslesystem inte räcker till.

    En NG900 är ju inte världens bästa bil väghållningsmässigt heller, så några spänn där är inte fel...

    mvh

    KK
    Men om han ville ha 500 hk är väl inte GT30R fel. Jag skulle tro att en vanlig TD04HL18T #6 är väldigt underskattad och räcker gott och väl för de flesta.

    Recept

    TD04HL18T #6
    Intercooler
    465 cc spridare
    3 bars MAP-sensor
    Mappning
    effekt ca: 300-330 hk och 420-450 Nm. Riktigt arg från strax under 3000 varv ända upp till varvtalsspärren.

    Tror dom flesta blir förvånad vad en 900set med ovanstående delar kan prestera. För att få mer effekt börjar det att kosta mycket pengar.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Alla större aggregat är egentligen i grunden avsedda för dieslar som lastbilsmotorer, spelar ingen roll om aggregatet heter GT eller T. Detta då det inte finns någon större marknad av stora aggregat för bensinmotorer. För den lilla marknaden racingaggregat och aggregat för trimmning så anpassar man istället ett av de dieselaggregat man redan har.

    T04E är en hel serie aggregat och den kan levereras enligt kundens önskemål på ett flertal punkter. Själva serien syftar egentligen mest på att turbinen har en viss storlek. T04E är relativt nyutveklad jämfört med exempelvis T04B eller T3, dock är ju GT aggregaten nyare.

    Ett aggregat måste anpassas för en viss applikation, att skaffa ett aggregat som klarar flöden för 600 hk till en motor som ska ha 300 hk är mycket dumt och leder inte bara till dålig körbarhet utan aggregatet kan också kavitera vid de låga flöden man tänkt använda. Detta kan innebära att aggregatet inte kan bygga laddtryck vid de låga flöden som förekommer med motorn och aggregatet kan också ta skada.
    Aggregatet man använder ska anpassas när det gäller luftflöde, flödet ska vara tillräckligt för den effekt man ska ha med viss marginal men inte mer. Aggregatet ska också anpassas när det gäller vilka tryckförhållanden (laddtryck) aggregatet ska användas till, ett aggregat avsett för låga tryckförhållanden klarar oftast inte av högre tryckförhållanden och impellern och lagringen kan skadas om för höga tryckförhållanden används. Man ska inte heller använda ett aggregat för höga tryckförhållanden om man enbart tänkt använda låga tryckförhållanden då detta leder till låg verkningsgrad och dåligt arbetsområde.
    Turbindelen måste också anpassas, främst gäller detta inducerdiameter och A/R men också när det gäller trimming och materialval. Det sista måste anpassas för de avgastemperaturer man tänkt köra med. Att välja turbindel är dock vanligen lite klurigare än när det gäller kompressor.

    Kullager sänker friktionen, speciellt på låga turbovarvtal vilket ökar turbons "tomgångsvarvtal" och således förbättrar responsen. Nackdelar innefattar högre kostnader och kortare livslängd.

    Dock sö bör det påpekas att man kan få igång även stora aggregat tidigt om man har gjort allt rätt.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Men om han ville ha 500 hk är väl inte GT30R fel. Jag skulle tro att en vanlig TD04HL18T #6 är väldigt underskattad och räcker gott och väl för de flesta.

    Recept

    TD04HL18T #6
    Intercooler
    465 cc spridare
    3 bars MAP-sensor
    Mappning
    effekt ca: 300-330 hk och 420-450 Nm. Riktigt arg från strax under 3000 varv ända upp till varvtalsspärren.

    Tror dom flesta blir förvånad vad en 900set med ovanstående delar kan prestera. För att få mer effekt börjar det att kosta mycket pengar.
    Nu var det ju just strax över 300 hk han ville ha och då är ju ett -18T #6 ett "praktiskt" alternativ, även om jag nog lika gärna skulle rekommendera ett T28 till hans bil. MHI-agget är ju inte helt "bolt on" på en NG900.

    För 420-450 Nm borde man dessutom klara sig med original 2,5 bars MAP-sensor, om man vill spara in ett par spänn.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Men om han ville ha 500 hk är väl inte GT30R fel. Jag skulle tro att en vanlig TD04HL18T #6 är väldigt underskattad och räcker gott och väl för de flesta.

    Recept

    TD04HL18T #6
    Intercooler
    465 cc spridare
    3 bars MAP-sensor
    Mappning
    effekt ca: 300-330 hk och 420-450 Nm. Riktigt arg från strax under 3000 varv ända upp till varvtalsspärren.

    Tror dom flesta blir förvånad vad en 900set med ovanstående delar kan prestera. För att få mer effekt börjar det att kosta mycket pengar.
    Nu var det ju just strax över 300 hk han ville ha och då är ju ett -18T #6 ett "praktiskt" alternativ, även om jag nog lika gärna skulle rekommendera ett T28 till hans bil. MHI-agget är ju inte helt "bolt on" på en NG900.

    För 420-450 Nm borde man dessutom klara sig med original 2,5 bars MAP-sensor, om man vill spara in ett par spänn.

    Mvh

    KK

    Jaja ser att ja läste fel om vilken effekt han ville ha,

    Sen verkar det som om tex maptun väljer 3bar MAP-sensor på sitt Steg 5 - 320 Hk, 430 Nm till 900. Men men det kanske funkar med orginal också.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Sen verkar det som om tex maptun väljer 3bar MAP-sensor på sitt Steg 5 - 320 Hk, 430 Nm till 900. Men men det kanske funkar med orginal också.
    Funkar gör det säkert, men maginalerna blir ju lite bättre med 3bar MAP-senor


    Mvh

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Recept

    TD04HL18T #6
    Intercooler
    465 cc spridare
    3 bars MAP-sensor
    Mappning
    effekt ca: 300-330 hk och 420-450 Nm. Riktigt arg från strax under 3000 varv ända upp till varvtalsspärren.

    Tror dom flesta blir förvånad vad en 900set med ovanstående delar kan prestera. För att få mer effekt börjar det att kosta mycket pengar.
    Stryk dom och använd ett par moddade spridare istället!.

    mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Stryk dom och använd ett par moddade spridare istället!.
    Varför? Grönisarna funkar alldeles utmärkt för strax över 300-strecket. Kostar dessutom inte många spänn så här års...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Stryk dom och använd ett par moddade spridare istället!.
    Varför? Grönisarna funkar alldeles utmärkt för strax över 300-strecket. Kostar dessutom inte många spänn så här års...

    Mvh

    KK
    Hellre en fin motorgång än några fler kronor i fickan
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hellre en fin motorgång än några fler kronor i fickan
    OK. Personligen har jag aldrig upplevt några som helst problem med grönisarna, men jag är ju en okänslig typ...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av KK

    OK. Personligen har jag aldrig upplevt några som helst problem med grönisarna, men jag är ju en okänslig typ...

    Mvh

    KK
    Inte jag heller och inte är jag okänslig.

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Byte av ABS-aggregat
    Av Jolino i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:43
  2. 2,7 bar med att 15t aggregat?
    Av Timpan@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 13:16
  3. [LÖST] Beteckning på TD04 turbo
    Av JAS-95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •