Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tar-Ox eller Green stuff?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    368

    Tar-Ox eller Green stuff?

    Hej! Jag hade tänkt mig att jag skulle skaffa nya bromsar nu när orginal sakerna börjar sjunga på sista versen... Jag har sökt lite på forumet och kollat vad ni har skrivit om Tar-Ox och Green stuff. Verkar ju som Tar-Ox har övertaget.
    Jag vill ju gärna ha bromsar som inte blir "matta" lika snabbt som orginal. Och gör det någon skillnad om dom är borrade eller inte?? Tänkte väl inte pricis använda dom till slökörning heller...

    Tacksam för svar!
    MVH Viktor

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Slitsade skivor med breda slitsar och Tar-Ox blir ett bra lyft mot original.

    Undvik hålborrat (om det inte är ytligt borrat, alltså ej igenom skivan).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    368
    Tack för svaret! Breda slitsar, menar du då utspridda slitsar eller slitsar som går ända ut som denna??

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sune
    Tack för svaret! Breda slitsar, menar du då utspridda slitsar eller slitsar som går ända ut som denna??
    Nej, jag menar slitsar som är breda i själva spåret, d v s inte tunna som de där utan rejält breda. Kika t ex på Brembos hemsida.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Kört med Tar-Ox skivor och belägg. Funkade mycket bra...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Speepart gatberomskit är helt klart prisvärt om man bara vill ha lite bättre bromsar ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Speepart gatberomskit är helt klart prisvärt om man bara vill ha lite bättre bromsar ..
    Absolut, men då skall man be att få Tar-Ox belägg istället för Green Shit.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Jag kör på EBC skivor med Tar-ox klotsar, funkar kanon.
    Hade "green shit" tidigare, iof på en tidigare bil jag hade men samma skivor, tycker rent spontant att känslan är bättre i Tar-ox.
    Verkar som denna kombination dessutom har rätt så bra livslängd.

    De gröne var lite mer tungtrampade innan de bettade i ordentligt.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Att förkasta GS bara för att man kört det på en överviktig bil med dåliga bromsar (och dålig bromsteknik...?) är inte speciellt vidsynt.
    Har själv kört med samma uppsättning Greenstuff i två sommarsäsonger med både ban och gatkörning och har fortfarande relativt gott om belägg kvar. Inte säkert att jag köper GS nästa gång då jag troligen letar efter ett mer banorienterat belägg (använder bilen mer åt det hållet), men för mig har det fungerat förvånansvärt bra med tanke på priset.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Att förkasta GS bara för att man kört det på en överviktig bil med dåliga bromsar (och dålig bromsteknik...?) är inte speciellt vidsynt.
    Hej,

    Självklart blir det känsligare när 15-1600 kilo bil med lite väl mycket pulver och gatdäck skall tråcklas runt på bana av entusiastiska förare. Men faktum kvarstår, att på en 9000 med original skivdiameter och bromsok så är Tar-Ox ett bättre val än Green Stuff. Sen finns det ännu bättre varianter, t ex vissa Pagidbelägg (som t ex Mats 2720 har kört med om jag inte missminner mig).

    På myggviktarbilar med bra däck är det inte lika känsligt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Sen finns det ännu bättre varianter, t ex vissa Pagidbelägg (som t ex Mats 2720 har kört med om jag inte missminner mig).
    Pagid!?

    Mats kör med PerformanceFriction PFC97 på sin 9000 & jag körde med PFC01 på min förra 9000. Dessa belägg biter bra!
    http://www.peansweden.com/

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 698
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sune
    Tack för svaret! Breda slitsar, menar du då utspridda slitsar eller slitsar som går ända ut som denna??
    Jag hade precis domdär skivorna (och Tarox belägg) fram på min f.d. ng900 och jag var mycket nöjd !
    Klart bättre känsla under hårdare inbromsningar och bromsarna "tröttnade" inte lika snabbt som original. I normal körning fungerade de precis lika bra som original, endast med snäppet bättre bromsverkan.
    Rekommenderar varmt
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Pagid!?

    Mats kör med PerformanceFriction PFC97 på sin 9000 & jag körde med PFC01 på min förra 9000. Dessa belägg biter bra!
    http://www.peansweden.com/
    Så var det ja. Men det finns även ett gult Pagidbelägg från gamlagamla M3 (alltså E30) som passar med bara lite lätt filande på några kanter.

    Funkar tydligen också ypperligt.

    Finns Performance Friction till våra lite nyare verkstadsjunkies?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Så var det ja. Men det finns även ett gult Pagidbelägg från gamlagamla M3 (alltså E30) som passar med bara lite lätt filande på några kanter.

    Funkar tydligen också ypperligt.

    Finns Performance Friction till våra lite nyare verkstadsjunkies?

    Mvh

    KK
    Jodå, det var/är modifierade M3 E30 belägg vi använder oss av. Så fabrikatet av belägg spela mindre roll.

    Jag har ännu inte kollat upp om lämpliga PFC finns till 9-5. Nackdelen är att de skitar ner nått så in i ***, men å andra sidan så gör väl de flesta riktiga race belägg detta.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    PFC finns inte till 9-3/9-5.
    Däremot passade några M3-belägg efter lite modifiering.

    Pratade med Per Stacke för att par veckor sen angående beläggen.

    Mvh Magnus

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    461
    vet att vissa av er kommer att tycka att något är lurt eller att jag e skum i bollen, men körde med speedparts sportbromskit innan med tillhörande Green stuff belägg. dessa slitsade skivor kunde man få glödandes utan några som helst problem, men någon tendens till att mattas kände jag aldrig. tillslut sprack skivorna (kass kvalitét?) och Tar-Ox inhandlades.
    Nu sitter dessa på plats med tillhörande Tar-Ox belägg..
    Dessa har än så länge inte blivit rödglödande, MEN de mattades så mycket att jag missade ett rödljus med 2 meter....

    Kan inte speciellt mycket om bromsar, men så som jag förstår det så borde jag ha "hårdare" belägg till mina tarox skivor?
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

Liknande ämnen

  1. Red Stuff vs Green Stuff?
    Av Dahlberg_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 12:04
  2. Idè att ha green stuff på orginal?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 13:30
  3. Fråga ang Green stuff belägg
    Av LUNNARP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •