Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mängd kylvätska vid byte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Mängd kylvätska vid byte

    Bytte termostat och glykol på min 9-5a idag. När jag fyllde på hällde jag på 6 liter, då var kärlet nästan fullt. Efter varmkörning sjönk det till normal nivå.

    Enligt WIS går det i 7,5 liter. Har jag missat något? Kan det finnas luft i eller har jag helt enkelt inte fått ut allt? Använde kranen på kylaren för att tömma.

    Bilen går i alla fall och Teng i opensid ligger nu mellan 85-95 istället för tidigare 70-78.
    9-5 Aero SC 2004

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Man får inte ut allt vid en tömning. Byter man kylarvätska och vill verkligen få ut all gammal glykolblandad vätska måste du skölja systemet tills du märker att det är helt oblandat vatten som kommer ut. Därefter kan du fylla på med ny glykol och ha ny fin sådan i bilen. Men, bilen blir inte helt torr vid tömning genom tappkranen. Finns ett avsnitt i manualen där total kapacitet står, och sen hur mycket som går åt vid tömning/byte, det matchar inte som du kommer se. Samma som vid all annan vätska i bilen, som växellådsolja, motorolja osv.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Får kika i boken. Vet att det som du säger står så om motoroljan. Det gör det väl även i WIS, därför tolkade jag det som att man skulle få ut allt vatten.
    9-5 Aero SC 2004

  4. #4
    Finns det någon plugg/kran på motorblocket också eller är det bara på kylarn?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Kör du med koncentrat fyller du blocket med rent vatten, kranvatten duger för du tänker inte låta det stå ta varmt vatten och kör ett tag och tappa ur igen, i med rätt mängd koncentrat och toppa upp med rent vatten (förslagsvis dest vatten), svårare kan det inte vara och det blir renare inuti.

    Det var ungefär vad delofson skrev tidigare i tråden.

    Annars är det ibland lustigt att läsa alla dessa, hur mycket trådar. I varje kök finns det väl 1 liters mått. Det som tappas ut skall ju ersättas.
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-02-07 klockan 01:11.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 01:22
  2. Olja/filter, mängd vid byte.
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 16:25
  3. [LÖST] Felkod P0118 tempgivare kylvätska trots byte 9000 B234
    Av Niklas71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 23:40
  4. mängd bromsvätska?
    Av NocaL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •