Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorproblem Saab 99 -72 med Triumphmotor.

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 303
    Medlem#
    4827

    Motorproblem Saab 99 -72 med Triumphmotor.

    Hej!

    Min sommarbil har varit en sväng hos Saab o Opel o dom konstaterade att förgasarmembranet var trasigt.
    Sedan sa dom att några saker till var trasiga/läkte såsom Smithkontakten bl.a.
    Jag personligen har inte pratat med Saab o Opel då ja i skrivande stund ej é hemma, utan det é pappa päron som varit nere med bilen till dom.

    Dom var så snälla o bifogade lite papper på motorn o skrev vad det var för grejer som var trasiga, lr rättare sagt va dom har för artikelnummer.
    Se bifigad bild.

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... ema_03.JPG

    Det ska tydligen sitta en Triumphmotor i bilen nu.

    Dom har hjälpligt lappat ihop grejerna med tejp va ja förstår, så bilen fungerar.

    Min fråga till er kunniga é nu om dessa grejer går att få tag på till en stackars gammal 99:a o till vilket pris?

    È alternativet att köra sålänge det håller lr ska man ställa in sig på ett motorbyte?
    Man får ta hänsyn till att denna bilen é mest som en billig o kul grej o inget som ja har varken råd lr lust att lägga ned för mycket pengar o tid på, utan den ska helst vara ute o snurra me mig i sommar så fort ja kommer tillbaka till den

    Ja kanske inte kommer kunna följa denna tråden varje dag så ni vet om ja inte svarar på någon fråga ni skulle kunna ställa till mig, men jag tackar så ödmjukast för alternativ och förslag på hur jag skall få bilen att rulla i sommar så tillförlitligt som möjligt

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    Lite förgasarmeck kanske. Går oskulden på membranet så går bilen mycket illa.

    http://www.saabforum.nu

    Jag provade att söka på "förgasare". Mycket godisträffar om råd och även var man hittar reservdelar och manualer

    Lite motorinfo

    http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 303
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Lite förgasarmeck kanske. Går oskulden på membranet så går bilen mycket illa.

    http://www.saabforum.nu

    Jag provade att söka på "förgasare". Mycket godisträffar om råd och även var man hittar reservdelar och manualer

    Lite motorinfo

    http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm

    /Fred
    Hej Fred!

    Tack för tipset, får gå in o kolla mera på den sidan o höra runt me dom gamla rävarna hemma i Mellerud.
    Finns många med ofantlig kunskap inom gamla (o nya) Saabar vilket é tacksamt

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    Så lite så

    BARA ett trasigt membran på en bil med Triumphmotor. Att åka till månen ter sig som en enkel sak jämfört med att hålla liv i en sådan tingest

    Bosse B som älskar engelska bilar slutade ju på en SAAB verkstad mycket beroende på just de motorerna (har jag för mig att han sa i ett program)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås, Sverige
    Inlägg
    308
    Förgasarmembranet är inga problem att byta och finns att köpa på biltema eller mekonomen eller saab eller....

    Grejen nr 20 på bilden har jag köpt på saab en gång till min gammla 99:a och det borde finnas då det är lika gummigrej som sitter på ventilkåpa på 2 liters motor... Å den var billig då... 15:- tror jag den kostade....

    Smithkontakten har jag kanske liggandes... Annars går det att få tag på via saabklubbar så gå in på deras forum..

    www.saab99klubben.com

    www.saabklubben.com

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    har en hel maskin med d-jettronicsprut som tar plats i ladan...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 303
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Så lite så

    BARA ett trasigt membran på en bil med Triumphmotor. Att åka till månen ter sig som en enkel sak jämfört med att hålla liv i en sådan tingest

    Bosse B som älskar engelska bilar slutade ju på en SAAB verkstad mycket beroende på just de motorerna (har jag för mig att han sa i ett program)

    /Fred
    Menar du Fred att motorn mestadels går sönder mer än fungerar?

    Vill ju helst vara ute i solen me cabben o glida menar ja

    Citat Ursprungligen postat av MrC
    Förgasarmembranet är inga problem att byta och finns att köpa på biltema eller mekonomen eller saab eller....

    Grejen nr 20 på bilden har jag köpt på saab en gång till min gammla 99:a och det borde finnas då det är lika gummigrej som sitter på ventilkåpa på 2 liters motor... Å den var billig då... 15:- tror jag den kostade....

    Smithkontakten har jag kanske liggandes... Annars går det att få tag på via saabklubbar så gå in på deras forum..

    www.saab99klubben.com

    www.saabklubben.com
    Heter det bara förgasarmembran Conny lr kallas det något speciellt?

    Vad kallas/heter nr 20 på bilden?
    Får undersöka om dom på Saab kan luska fram en liknande från 2 litersmotorn isf, vore ju skönt om det finns grejer o dom inte kostar mer än 15 studentvänliga kronor

    Ska undersöka lite mer på alla de länkar som ni har skickat när ja kommer hem o får mer tid för bilen, tackar ödmjukast för responsen


    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    har en hel maskin med d-jettronicsprut som tar plats i ladan...
    Vad é det för motor som du avser då?
    Har dålig koll på vad motorerna heter o kallas tyvärr.....

    Hur mycket jobb skulle det innebära att få i den o vad kostar en sådan motor?

    Skicka ett PM Airflow o berätta vart du bor mm, men man får tänka på att bilen endast é en rolig sommarbil o ja vill inte lägga för mycket pengar på den, hellre går hon me lite läckage i sommar o ja har kul me henne än att ja monterar i en rallycrossmotor över sommaren så bilen blir klar nästa sommar

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  8. #8
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 303
    Medlem#
    4827
    Upp upp

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 303
    Medlem#
    4827
    Up and away

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Ähh, vi slänger i en turbomotor istället Michael.
    Mycket roligare...Hehe
    /Henrik

  11. #11
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 303
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Ähh, vi slänger i en turbomotor istället Michael.
    Mycket roligare...Hehe
    Kanske lika bra

    Saknar ju og900 Turbogurglet en aning

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 583
    Vad gör Smithkontakten då?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 303
    Medlem#
    4827
    Vet faktiskt inte exakt va denna gör.....låter någon annan kunnig svara på detta

    La en tråd om motorbyte med:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=92528

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •