Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Varför sprack kolven? 9-5 MY2005

  1. #1

    Varför sprack kolven? 9-5 MY2005

    Först och främst:

    Bilen är en 9-5 Aero 250 hk från 2005 och den har gått 16500 mil. Enligt boken fullservad av tidigare ägare på med SAAB-stämpel på alla och fortsatt så av mig med. Originalmappning och egentligen inget speciellt med bilen än. Automatväxlad. Planen är steg 3 men inte längre i framtiden.

    Det inträffade i förra veckan efter en rätt hård acceleration ut på motorvägen. Full gas och vid närmare maxvarv på trean så började den spika och CE-lampan började blinka och nästan direkt så poffade det till från motorn och den blev tokslö. Jag rullade lugnt till nästa avfart och där körde jag av och stannade bilen och öppnade huven. Olja hade tryckts upp genom påfyllningsröret och hade målat om motorrummet till oljefärgat. Jag gjorde en riskbedömning och startade upp bilen igen och den gick på tre cylindrar men inga metalljud så jag körde försiktigt hem och ställde upp den, skadan var redan skedd var min bedömning.

    Till helgen nu så rev jag bort toppen efter ett kompprov och fjärde kolven ser ut som följande, kolla klockan ett i bilden:

    http://i.imgur.com/AT764lV.jpg

    Min misstanke är att detta orsakats av bränslebrist, speciellt som att det är fjärde cylindern. Jag har vid något tillfälle tidigare fått felkod för misständning på trean men jag grävde inte vidare då.

    Jag gick över spridarna och både trean och fyran har småsprickor i plasten och på fyran saknas det en liten bit av plasten nedanför o-ringen. Biten som saknas kan möjligtvis ha gått sönder vid demontering men jag vet inte det.

    Det här är min pendlarbil till jobbet så jag kommer bara att sätta i en ny T7-kolv igen, loppet var helt utan repor och ser helt oskadat ut. Däremot byter jag alla kolvringar på alla kolvar i förebyggande syfte för att slippa eventuella problem med koksande i framtiden. Jag kommer också att byta alla spridare till nya eftersom att de inte var så dyra.

    Vad mer borde jag göra och varför hände detta? Byta BTR till 3,5 Bar? Byta bränslefilter för att verkstaden kanske fuskade? Bränslepump? Eller bara montera ihop allt och se vad som händer nu?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589
    BTR behöver du inte byta. Då kommer dina spridare flöda mycket mer än de ska och bilen kommer gå för fett. Din bränsleadaption kommer då bli negativ och det kommer resultera i att nära du går utanför lambdaregleringen blir det fel blandning.
    Gör som du säger, nya ringar och spridare, provkör. Det är flera som pangat originalkolvar på Aero 250 hk. En annan grej att titta över kan vara luftmassemätaren.

  3. #3
    Då rör jag inte BTR:en. Är det troligt att krånglande spridare har öppnat för lite ibland eller ligger felet tidigare än spridarna i flödet, t.ex. pump eller filter? Tänkte mest på spikningarna på höga varv som var precis innan raset.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Hände samma sak för mig. Jag fick misständning vid högre varv och höll på att testa mig fram till vad som var problemet. Vid en repa efter att motorn blivit varm så provade jag och då vid 4200 varv small det till lite lätt och bilen gick orent. Stannade efter ett tag och såg oljan på undersidan av motorhuven. Jag böt hela motorn (fick en del på försäkringen). För övrigt var bilen omodifierad förutom alu intercooler då orginal inte höll vid en lättare acc upp på motorvägen tidigare.

    Det som var fel på min bil var att WG'n kärvade så turbon laddade på fullt hela tiden. Första vi trodde var fel var spridarna men så var det inte. Nu har jag inte testat bilen fullt ut efter motorbytet då den behöver köras in först... Fick byta turbo också dels pga WG'n utan också ett litet axialt glapp. En kortnos TD04 och en kungskobra letades sig ner

    Du bör dessutom byta alla kolvar. De kan nämnligen vara en viktskillnad mellan den nya kolven och de gamla. Och när du ändå gör jobbet så byt till smidda eller svarvade T5-kolvar + stakar så kan du sova lugnt efteråt.

  5. #5
    Klart att WG:n har jag inte kollat på överhuvudtaget, det borde jag ändå ta ett kik på oavsett vilket. Borde jag kunnat märka det när jag körde? Den borde haft för högt laddtryck då eller tänker jag fel?

    Ville egentligen byta alla kolvar till svarvade T5 men på en pendlarbil vill jag inte lägga hur mycket som helst. Jag fick tag i en originalkolv med samma kolvklassning och som har gått ganska precis lika långt och som också satt i en Aero så det ska egentligen inte kunna vara någon skillnad. Men det är klart att optimalt är det inte.

    Kungskobra och 260hk-programmet är också en möjlighet som jag har kikat på framöver, det verkar ju rätt omtyckt också.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Laddtrycket borde vara väldigt högt om WG'n kärvade. Då skulle den ha laddat på för fullt redan från början och bilen skulle i princip aldrig klara högre varv än 4500 med full gas. Men känn på WG'n så att den rör sig som den ska. Jag har bara känt på min trasiga och den e fan stum och jag vet inte hur den ska kännas annars.

    T5-kolvar och stakar behöver inte bli dyrt. Du kan få tag på dessa för en tusing om du hittar en snäll STCS-medlem som har en uppsättning liggandes. Svarva kan en mekanisk verkstad utföra och behöver inte heller bli dyrt. Du behöver dessutom plana toppen, köpa nya packningar och kolvringar, horna loppen, kanske ska byta lager m.m. så det är en inte alltför dyr investering när du ändå ska göra hela jobbet.

    I min mening så tycker jag andra kolvar är en klart bättre investering än en kungskobra, även om det ligger lite i framtiden.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Dozan Visa inlägg
    Laddtrycket borde vara väldigt högt om WG'n kärvade. Då skulle den ha laddat på för fullt redan från början och bilen skulle i princip aldrig klara högre varv än 4500 med full gas. Men känn på WG'n så att den rör sig som den ska. Jag har bara känt på min trasiga och den e fan stum och jag vet inte hur den ska kännas annars.
    Den behöver inte ladda fullt om den kärvar, det beror på vilket läge den hamnar i när den kärvar. Att känna på WG kan vara bra men man ska vara medveten om att den kan röra sig perfekt i kallt tillstånd bara för att börja kärva när avgashuset kommer upp i temperatur.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Den behöver inte ladda fullt om den kärvar, det beror på vilket läge den hamnar i när den kärvar. Att känna på WG kan vara bra men man ska vara medveten om att den kan röra sig perfekt i kallt tillstånd bara för att börja kärva när avgashuset kommer upp i temperatur.
    Det gör min när den blir varm. Får överslängar när det glöder, vilket innebär att det glöder efter första eller andra inspirerade gasningen... :P

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973
    Schottis>> Vilket avgashus/turbo?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    T7 kolvarna är/var klena original och tål förmodligen inte att något är det minsta lilla fel speciellt om med aero effekt laddar på för fullt.
    Kolvarna är väldigt påfrestade vid spikning och hur mycket än trionicsystemet ska avhjälpa detta så måste det först bli en spikning.
    Några tankeställare:
    Måste tändstiften vara original och i mycket bra skick för att spikning ska upptäckas tillräckligt fort?
    BF95 eller BF98?
    Olika känslighet i programvara?
    kompressionsvariation p.g.a ojämnt koksade ringar?
    m.m

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Smedjebacken (dalarna)
    Inlägg
    1
    En kanske knäpp fråga. Men hur skulle lambdasonden/styrsystemet regera om turbon börjar läcka mycket olja när man ligger full belastning.
    Kan den känna av att oljan blir förbränd i turbon och därmed strypa bränslet. Den tror alltså att motorn går för fett. Men då blir den att gå magert ist, vilket kanske kan resultera i uppbrända kolvar. Har bytt motor i en 9-5 aero tidigare som hade 2 uppbrända kolvar, men när det hamnade en bättre motor i bilen, så visade det sig att turbon hade gett upp och läckte en hel del olja in i avgashuset.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av perraiskogen Visa inlägg
    Men hur skulle lambdasonden/styrsystemet regera om turbon börjar läcka mycket olja när man ligger full belastning.
    Det blir ingen reaktion alls. Lambdareglering är alltid avstängt på höglast. T7 har smalbandslambda, och därför kan den inte ge några vettiga mätvärden utanför stökiometrisk blandning. På höglast har man alltid fet blandning.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Fast har man oljeinsläpp på lättlast, så lär bilen detta i adaptionen, och det blir bränsleavdrag, som även ligger procentuellt på höglast eller icke reglerat område.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Framföraltt så blir det en beläggning på sonden och den kan då inte visa rätt med följd att effekten kan reduceras.

    Jörgen B

  15. #15
    Är det inte bättre att sätta in en t5 block med kolvar och allt?

Liknande ämnen

  1. Flera elfel på 9-5 Aero MY2005 HJÄLP
    Av Micke Turbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 23:52
  2. Ventilkåpan sprack -Saab 9000 2,3T
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 22:35
  3. Saab 9-3 SS Vector MY2005
    Av Crille81 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 20:56
  4. Tvättade bilen - rutan sprack
    Av SaabAero i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •