Sidan 1 av 16 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 309

Ämne: VARNING för Svenska Bil ÖSTERMALM!!! -uppdaterat 21/1

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    VARNING för Svenska Bil ÖSTERMALM!!! -uppdaterat 21/1

    Hej,

    Vill med detta lilla inlägg varna samtliga för att någonsin anlita Svenska Bil Östermalm. Maken till brist på servicekänsla har jag aldrig upplevt! Om Saab har ambitioner att sälja premiumbilar så är det nog tyvärr seriös upprensning i återförsäljarnätet som gäller för att bli av med det gubbgarde som nu "sköter" service...

    Historien i korthet:

    - Lämnar in bilen för att få följande åtgärdat på garantin:

    1. Kraftiga vibrationer på tomgång (har tidigare fått den justerad uppåt för att råda bot på problemet, troligen kanske lite för högt)

    2. Hög bensinförbrukning (svårt komma under 1,2 blandat med mestadels landsväg/motorväg)

    3. Blixtrande/flimrande xenonlampor ibland.

    4. Sur lukt från ACC:n vid uppstart (som sura fuktiga träningskläder).

    5. Glappande/skramlande bakre yttre dörrhandtag.

    6. Snedslitna Pirelli kuk-Zero (helt blanka i mitten efter ca. 400 mil, vilket enligt uppgift skall gå på goodwill från Pirelli enligt Saab Direkt).

    - Kommer tillbaka för att hämta bilen och får följande besked:

    1. Fel ej verifierat. (De hävdar att det är Ferritasystemets fel... trots att felet fanns innan det ens monterades...)

    2. Fel ej verifierat. (De hävdar att mekanikern lyckats köra 3 mil på 0,75 liter/mil...trots att SID:en stod på 0,90 när jag startade upp bilen. Har själv aldrig kommit i närheten av 0,75 oavsett sträcka/hastighet).

    3. Fel ej verifierat.

    4. Fel ej verifierat.

    5. Fel ej verifierat.

    6. Ja, ni gissade rätt... Fel ej verifierat. (Normalt slitage för bil-/däckstypen... )

    - Talar då om för dem att jag talat med Saab Direkt veckan innan och fått beskedet att Pirelli har ett goodwillåtagande på dessa däck. "Nej, det stämmer inte" säger servicemottagaren. "Hur långt har de gått? Lika långt som bilen, eller?" "Nej, ungefär 400 mil" säger jag. Gubben ger till sist med sig och "skall ringa till Pirelli nästa vecka". Stor risk...

    - Kräver att gubben skall komma med ut för att själv kolla på 4) och 5). Sätter oss i bilen, jag startar och...naturligtvis...så kommer den sura lukten efter ca. 45 sekunder. "Jag känner ingen lukt" säger mustaschgubben. Ber honom då sätta sig på förarsidan och lukta på luftutblåset där jag känner en distinkt sur lukt. "Jag känner ingenting" säger gubbj*veln...

    - Ber honom då känna på dörrhandtaget som glappar. "Ja, men det här var väl inte så farligt, det känner du väl inte när du öppnar dörren?" Va? Hallå? Jag känner att dörrhandtaget inte känns som det skall göra, d v s det känns inte som de andra tre dörrhandtagen på min knappt två år gamla bil med ett nypris på över 450.000 kr. Servicekänsla?

    Nej, fy f*n säger jag bara. Åk ALDRIG NÅGONSIN till Svenska Bil Östermalm.

    Själv skall jag nog ta mig en rejäl funderare på om man skall ha en så här pass ny Saab. Tror f*n jag säljer den och köper en "gammal" som man kan mecka med själv.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Aj vad tråkigt!

    Trodde nästan du började skämta när alla trådar dök upp
    om olika problem. Men om man lämnar in dom till en Seriös Auktoriserad
    verkstad, och dom inte ens kan (vill?) verifiera problemen. Då har man
    all rätt att bli sne.

    Hoppas verkligen att din allvarliga fundering inte gör att du säljer
    bilen. Utan att du hittar en verkstad som vill lösa problemen och
    inte har mustasch

    Lycka till!


    Mvh

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Suck

    Vad ska man säga...

    Om det är rena garantisaker borde det väl ga att åka till någon annan Saabverkstad ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Suck

    Vad ska man säga...

    Om det är rena garantisaker borde det väl ga att åka till någon annan Saabverkstad ?
    Kruxet är bara att detta är den enda inom gångavstånd. Alla andra ligger antingen på andra ändan av stan eller 1,5 mil norr om stan (evigheter med kommunala färdmedel), och det är ju inte så att de kastar lånebilar efter en...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Men om man lämnar in dom till en Seriös Auktoriserad
    verkstad, och dom inte ens kan (vill?) verifiera problemen. Då har man
    all rätt att bli sne.
    Finns nog inget jag avskyr mer än när något jon till servicemottagare hävar att "det inte är fel på bilen" när jag vet att det är det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    När det gäller sånt här tycker jag att STCS borde kunna göra något...? Vårt eget Plus typ...?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Lugna dig nu KK så inte hela helgen blir förstörd.

    Tycker att det du nu gjort är helt rätt dvs att upplysa oss andra konsumenter för hur just du upplevt att du blivit behandlad.

    Skulle vilja veta vad du sa åt "gubbj*veln" när du åkte därifrån?

    Den däcktypen du uppger (Pirelli kuk-Zero) har inte min däckhandlare lyckats få tag på, kanske de även har ett annat namn?

    Tyvärr är väl detta ett stort problem för bla SAAB dvs att de som finns hos tillverkaren har en ambitionsnivå medan viss personal hos återförsäljarna/serviceverkstäderna har en annan, lägre nivå.

    Fel kan det ju bli på alla produkter& tjänster men vad som då räknas är ju viljan & förmågan att rätta till det som kunderna ej är nöjda med.

    SAAB Direkt, hör de till tillverkaren SAAB Automobile eller återförsäljarna?
    Jag brukar oftast försöka notera namn på de jag talar med i telefon för att kunna referera till dessa när de lovat något.

    Tror säkert att du egentligen har förståelse för att vissa fel ex punkt 2, som endast uppstår ibland kan vara svåra att lösa men då vill man ju som kund veta hur felsökningen ska fortgå. Dessutom är det ju märkesverkstäderna om några som borde ha bäst kunskapskälla att ösa ur när det gäller svårlösta problem.

    Håller med dig om att man måste kräva mer av en dyr & "ny" bil än av en gammal & billig.

    Om du är intresserad att byta jämnt med en 9000 -97 A50 2.3t så hör av dig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Lugna dig nu KK så inte hela helgen blir förstörd.

    Tycker att det du nu gjort är helt rätt dvs att upplysa oss andra konsumenter för hur just du upplevt att du blivit behandlad.

    Skulle vilja veta vad du sa åt "gubbj*veln" när du åkte därifrån?

    Den däcktypen du uppger (Pirelli kuk-Zero) har inte min däckhandlare lyckats få tag på, kanske de även har ett annat namn?

    Tyvärr är väl detta ett stort problem för bla SAAB dvs att de som finns hos tillverkaren har en ambitionsnivå medan viss personal hos återförsäljarna/serviceverkstäderna har en annan, lägre nivå.

    Fel kan det ju bli på alla produkter& tjänster men vad som då räknas är ju viljan & förmågan att rätta till det som kunderna ej är nöjda med.

    SAAB Direkt, hör de till tillverkaren SAAB Automobile eller återförsäljarna?
    Jag brukar oftast försöka notera namn på de jag talar med i telefon för att kunna referera till dessa när de lovat något.

    Tror säkert att du egentligen har förståelse för att vissa fel ex punkt 2, som endast uppstår ibland kan vara svåra att lösa men då vill man ju som kund veta hur felsökningen ska fortgå. Dessutom är det ju märkesverkstäderna om några som borde ha bäst kunskapskälla att ösa ur när det gäller svårlösta problem.

    Håller med dig om att man måste kräva mer av en dyr & "ny" bil än av en gammal & billig.

    Om du är intresserad att byta jämnt med en 9000 -97 A50 2.3t så hör av dig.
    Hej,

    Om en stund tar jag ett glas vin när jag skall börja laga mat. Kanske lugnar ner mig då?

    När det gäller bensinförbrukningen så finns det, mig veterligen, en felsökningsinstruktion för detta... Tror inte att den lyder "åk 3 mil landsväg och notera förbrukningen"?

    Jag sa ingenting till gubbj*veln.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Har nu skickat följande till Saab Direkt:

    "Hej,

    Jag vill med detta meddelande uttrycka mitt ytterst djupa missnöje med servicekänslan hos Svenska Bil Östermalm.

    Jag lämnade in min 9-5 Aero SportCombi (årsmodell -03) för att få följande åtgärdat på garantin:

    1. Kraftiga vibrationer på tomgång (har tidigare fått den justerad uppåt för att råda bot på problemet, troligen kanske lite för högt)

    2. Hög bensinförbrukning (svårt komma under 1,2 blandat med mestadels landsväg/motorväg)

    3. Blixtrande/flimrande xenonlampor ibland.

    4. Sur lukt från ACC:n vid uppstart (som sura fuktiga träningskläder).

    5. Glappande/skramlande bakre yttre dörrhandtag.

    6. Felslitna Pirelli P-Zero Rosso (helt blanka i mitten efter ca. 4-500 mil, vilket enligt uppgift skall gå på goodwill från Pirelli enligt Saab Direkt).

    På samtliga ovanstående punkter fick jag när jag skulle hämta bilen beskedet "Kan ej verifiera fel", trots att jag vet att felen finns på bilen.

    Ber då kundmottagaren att komma ut och titta på bilen igen för att visa bl a punkter 1, 4 och 5. Vad händer?

    - Den sura lukten uppkommer naturligtvis i bilen men han påstår sig inte känna något.
    - Visar honom bakre dörrhandtaget men hans enda kommentar är "Ja, men det här känns väl inte när du öppnar dörren?". Skall han tala om för mig vad jag skall anse vara "kännbart" fel eller ej på en bil för över 450.000 kr?
    - Frågar honom om han känner vibrationerna? "Ja, men det är normalt." Jag frågar då om det inte kan ha att göra med att jag tidigare har fått tomgångsvarvtalet höjt något just för att åtgärda dessa vibrationer och att det kanske har blivit lite för högt (vilket jag fått tips om av bekant på Saab i Trollhättan). "Vem har justerat tomgången då?" frågar han. "Svenska Bil Globen" svarar jag. "Ja, det var ju duktigt av dem då det inte går på den här modellen" svarar han och skrattar sarkastiskt. Jag orkade inte ens förklara för honom att jag t.o.m. vet vilken meny i Tech II man skall gå in i för att justera tomgångsvarvtalet...

    Detta är min tredje raka Saab Aero, men jag överväger nu starkt att sälja den och köpa någon annan, antingen av ett märke där det finns servicekänsla inom återförsäljarnätet eller en äldre bil där man inte är beroende av märkesverkstäder. Detta är nämligen inte första gången med den här bilen som jag har råkat ut för liknande bemötande, då av andra Svenska Bil-filialer.

    Om Saab har ambitioner att vara en "premiumbil" så finns det anledning att se över återförsäljarnätet, för det håller långt ifrån den klass som man har rätt att förvänta sig när man köper bilar i den här prisklassen!

    Vänligen,

    XXX"
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    KK:
    Har du testat Promotor?? (Åkersberga)
    0-100 ??? Ibland

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    172
    Jag skulle ändå vilja råda dig att göra ett besök hos Saab i Täby även om det är halvvägs till norrland. De ligger ju precis vid Roslagsbanan som går in till Östra på ca 20 min. Jag har iaf alltid fått mycket bra hjälp med mina små problem där.

    /M

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    KK:
    Har du testat Promotor?? (Åkersberga)
    Hej,

    Har ringt dem, men de gör enligt uppgift inga garantijobb.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Maran
    Jag skulle ändå vilja råda dig att göra ett besök hos Saab i Täby även om det är halvvägs till norrland. De ligger ju precis vid Roslagsbanan som går in till Östra på ca 20 min. Jag har iaf alltid fått mycket bra hjälp med mina små problem där.
    Ja, enligt servicemustaschen så var det till Täby de hade kört fram och tillbaks för att "verifiera" bränsleförbrukningen, så det kanske hade varit lika bra att åka dit på en gång...

    Tack för tipset.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Bra & korrekt formulerat till SAAB Direkt, dock skulle det väl varit trevligt att namnge "mustaschen".
    Ibland är det ju juste att även motparten får ge sin version av saken.

    Vore bra att även den som är ytterst ansvarig för Svenska Bil Östermalm får kännedom att det inte bara är EN kund de troligen slipper i fortsättningen utan att vi ju är ett stort antal potentiella kunder som inte tänker ta risken att betala dyrt för att bli illa behandlade hos dem.

    Tycker att du nu ska dricka (minst) ett glas vin till & allvarligt fundera på mitt byteserbjudande.

    Lycka till & jag ser fram mot att läsa fortsättningen av historien som förhopningsvis får ett för dig lyckligt slut & att Svenska Bil Östermalm får vad de förtjänar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tycker att du nu ska dricka (minst) ett glas vin till & allvarligt fundera på mitt byteserbjudande.
    Nja, du blir nog tyvärr lite övertrumfad av en 9000 Aero -96 @ 5700 mil...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Nja, du blir nog tyvärr lite övertrumfad av en 9000 Aero -96 @ 5700 mil...

    Mvh

    KK
    Se, du verkar redan mkt gladare
    Är det vinet som börjar verka?


    Mvh

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tycker att du nu ska dricka (minst) ett glas vin till & allvarligt fundera på mitt byteserbjudande.
    Nja, du blir nog tyvärr lite övertrumfad av en 9000 Aero -96 @ 5700 mil...

    Mvh

    KK
    Låter helt sjukt. Om de fortfarande gjort ett så dåligt jobb brukar de ju gå att prata och försöka få till att de kollar upp bilen ännu mera när de märker att man är petig.

    Men visst, ibland är det helt omöjligt med folk som tydligen inte har något service tänkande alls utan bara vill få iväg kunden så fort som möjligt och inte tänker på vad de kan förlora på det i längden.

    Tycker det är bra att du tagit kontakt med Saab Direkt. Jag hade problem med lacksläpp på fronten på min bil. Saab i Örebro vägrade göra något åt bilen och sa att man inte fick använda högtryck när man tvättade. Efter ett längre tags bråkade tog jag kontakt med Saab Direkt som ringde till Örebro. Efter ett tag hörde de av sig att det vara bara att åka in med bilen på Saab i Gävle så skulle de fixa problemet.

    Det som är trist med detta är att vi kunder blir arga på just märket Saab istället för återförsäljarna. Känns fortfarande som att Saab själva vill att det ska fungera och saker åtgärdas (allt utom vevhusventen).

    Men de skulle nog behöva ta återförsäljarna i öronen lite också.

    Lycka till i alla fall.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Se, du verkar redan mkt gladare
    Är det vinet som börjar verka?
    Inte en droppe än...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tycker att du nu ska dricka (minst) ett glas vin till & allvarligt fundera på mitt byteserbjudande.
    Nja, du blir nog tyvärr lite övertrumfad av en 9000 Aero -96 @ 5700 mil...

    Mvh

    KK
    Är öppen för ett sånt byte också! Fortsätt dricka vin så kommer vi nog överens till slut.

    Tolkar ditt mail till SAAB Direkt som att de hör till SAAB Automobile eller kanske snarare GM Norden AB eller vad de nu heter & att Svenska Bil är en fristående återförsäljare med rätt att sälja bla SAAB:s produkter.

    Läste just nu på Svenska Bil, Östermalms websida följande: "Hos oss får du rätt jobb gjort, till rätt pris. Och arbetet svarar upp mot alla krav du kan ha."
    Håller du inte med, KK?

    Desutom utlovas följande:"Vi har en bra mix av erfaren och ny kreativ personal för att möta våra kunders krav och förväntningar på ett fackmannamässigt och engagerat sätt."
    Fattar inte varför du bråkar med dem?

    Kul sida förresten, tror att din kompis "servicemustaschen" finns på bild liksom namn,bild & telefonnummer till diverse personer i ledningen så det kanske är dags att skicka även dessa herrar en kopia av brevet till SAAB Direkt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    ja fi fan jävla klaga bara....

    står på deras sida att de är schyssta....sluta nu med förtal...



    Skål-------->White russian + Carlsberg =

Liknande ämnen

  1. Uppdaterat vevhusventilation 9-3og T7
    Av Erik Carlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 23:42
  2. Uppdaterat Saab900turbo.com!
    Av Helios i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 00:35
  3. VARNING Svenska Bil Globen... U p p f ö l j n i n g!
    Av Elgen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-02-09, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •