Hej,

Vill med detta lilla inlägg varna samtliga för att någonsin anlita Svenska Bil Östermalm. Maken till brist på servicekänsla har jag aldrig upplevt! Om Saab har ambitioner att sälja premiumbilar så är det nog tyvärr seriös upprensning i återförsäljarnätet som gäller för att bli av med det gubbgarde som nu "sköter" service...

Historien i korthet:

- Lämnar in bilen för att få följande åtgärdat på garantin:

1. Kraftiga vibrationer på tomgång (har tidigare fått den justerad uppåt för att råda bot på problemet, troligen kanske lite för högt)

2. Hög bensinförbrukning (svårt komma under 1,2 blandat med mestadels landsväg/motorväg)

3. Blixtrande/flimrande xenonlampor ibland.

4. Sur lukt från ACC:n vid uppstart (som sura fuktiga träningskläder).

5. Glappande/skramlande bakre yttre dörrhandtag.

6. Snedslitna Pirelli kuk-Zero (helt blanka i mitten efter ca. 400 mil, vilket enligt uppgift skall gå på goodwill från Pirelli enligt Saab Direkt).

- Kommer tillbaka för att hämta bilen och får följande besked:

1. Fel ej verifierat. (De hävdar att det är Ferritasystemets fel... trots att felet fanns innan det ens monterades...)

2. Fel ej verifierat. (De hävdar att mekanikern lyckats köra 3 mil på 0,75 liter/mil...trots att SID:en stod på 0,90 när jag startade upp bilen. Har själv aldrig kommit i närheten av 0,75 oavsett sträcka/hastighet).

3. Fel ej verifierat.

4. Fel ej verifierat.

5. Fel ej verifierat.

6. Ja, ni gissade rätt... Fel ej verifierat. (Normalt slitage för bil-/däckstypen... )

- Talar då om för dem att jag talat med Saab Direkt veckan innan och fått beskedet att Pirelli har ett goodwillåtagande på dessa däck. "Nej, det stämmer inte" säger servicemottagaren. "Hur långt har de gått? Lika långt som bilen, eller?" "Nej, ungefär 400 mil" säger jag. Gubben ger till sist med sig och "skall ringa till Pirelli nästa vecka". Stor risk...

- Kräver att gubben skall komma med ut för att själv kolla på 4) och 5). Sätter oss i bilen, jag startar och...naturligtvis...så kommer den sura lukten efter ca. 45 sekunder. "Jag känner ingen lukt" säger mustaschgubben. Ber honom då sätta sig på förarsidan och lukta på luftutblåset där jag känner en distinkt sur lukt. "Jag känner ingenting" säger gubbj*veln...

- Ber honom då känna på dörrhandtaget som glappar. "Ja, men det här var väl inte så farligt, det känner du väl inte när du öppnar dörren?" Va? Hallå? Jag känner att dörrhandtaget inte känns som det skall göra, d v s det känns inte som de andra tre dörrhandtagen på min knappt två år gamla bil med ett nypris på över 450.000 kr. Servicekänsla?

Nej, fy f*n säger jag bara. Åk ALDRIG NÅGONSIN till Svenska Bil Östermalm.

Själv skall jag nog ta mig en rejäl funderare på om man skall ha en så här pass ny Saab. Tror f*n jag säljer den och köper en "gammal" som man kan mecka med själv.

Mvh

KK