Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Diverse problem, SAAB 9-5 biopower -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Diverse problem, SAAB 9-5 biopower -05

    Hej,

    Ny på forumet och har några frågor om min bil som inte går som den skall. Jag har självklart googlat och försökt på annan väg hitta svaren på mina problem, men utan något vidare resultat.

    1. Ett problem jag haft sedan jag köpte den 08 är att den förlorar kylarvätska, jag har fyllt på en skvätt då & då, men nu har problemet eskalerat och jag fyllde idag på 0,5 L och förlorade sedan det jag fyllt på under 1 timmes körning. Jag ser inga uppenbara läckor men har dock inte undersökt mer noggrant. Oljan är inte sörjig och det luktar inte avgaser om jag stoppar ner näsan i glykolbehållaren, det bubblar inte heller i behållaren när motorn går

    2. Senaste veckan har det hänt 2-3 ggr att bilen inte startar när man vrider om nyckeln. Man hör att startmotorn gör ifrån sig ljud, men den snor inte runt & sen händer inget mer. Den startar till slut efter 5-10 försök, då kommer även väldigt mycket vit fet rök. Det är generellt mycket rök även vid körning, även då motorn är varm. Jag kör alltid på etanol ska tilläggas. Har även ett helt nytt batteri.

    Bilen har gått knappt 11000 mil och har servats och tagits hand om med omsorg. Jag har tillgång till en bra verkstad på jobbet. Jag jobbar ikväll & skulle vara mkt tacksam till hjälp med felsökning. Byta delar osv klarar jag av, dock behövs hjälp med själva felsökningen...

    MVH
    Andreas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Tjock vit rök brukar betyda att det kommer in vatten (kylarvätska) i cylindrarna. Jag gissar på topplockspackningen.

    Det rimmar bra med att kylarvätska försvinner och att du behöver många startförsök (kylarvätska som sipprat in i cylindrarna under tiden du står parkerad motverkar effektivt antändningen av bränslet).
    Senast redigerat av jellybear den 2014-02-02 klockan 18:33.

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Att det försvinner lite kylvätska på en 9-5 biopower av årsmodell 05-06 brukar vara en otät O-ring i motorvärmarkroppen. Finns att köpa som reservdel. På min 9-5 -06 fick man fylla några dl ibland.

    Kopiösa mängder och vitrök brukar vara topplockspackning.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för era svar! Jag har under dagen tagit bort ventilkåpa & dragit åt toppen. (lossade en bult i tagit i rätt ordning & drog åt med 40NM, sedan började jag om & drog åt med 60NM, sedan drog jag varje bult 90 grader, bytte även ventilkåpspackningen) Trots detta fick jag ändå en varning efter en liten stunds körning att kylarvätske nivån var låg. Då tröttnade jag & fyllde på med omega 101 direkt i glykolbehållaren... Får se om det tätar.

    Den där O-ringen du nämnde, bör man inte se på backen om den läker? Jag har dock inte alls nå nämnvärt med vit rök nu.

    Startade bilen nyss & den bluddrar & går dåligt vid start, den varnar även för låg kylnivå, fick fylla på 1 dl igen. Hur går jag vidare med detta? Kan man på något sätt utesluta läckage? Jag ser ju inte att den läker någonstans.. Är det topplocksrenovering som hägrar?
    Senast redigerat av andreas.w den 2014-02-03 klockan 14:24.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Citat Ursprungligen postat av andreas.w Visa inlägg
    Den där O-ringen du nämnde, bör man inte se på backen om den läker? Jag har dock inte alls nå nämnvärt med vit rök nu.
    Min läckte inte när den stod still. Såg aldrig något.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Min läckte inte när den stod still. Såg aldrig något.

    /Fred

    Ok, då får jag ta & byta den då för att utesluta även det. Vart hittar jag motorvärmarkroppen?

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Min 9-5 gjorde likadant , när den stått en stund hade det kommit in vatten i förbränningsutrymmet via topplockspackningen vilket gjorde att den var svårstartad , gick dåligt och rök vitt ibörjan.

    Jag tror din topplockspackning är dålig.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Att det försvinner lite kylvätska på en 9-5 biopower av årsmodell 05-06 brukar vara en otät O-ring i motorvärmarkroppen. Finns att köpa som reservdel. På min 9-5 -06 fick man fylla några dl ibland.

    Kopiösa mängder och vitrök brukar vara topplockspackning.

    /Fred
    Mycket riktigt, där hade jag jag en läcka med en hel del fastbränd glykol! Bytte o-ringar och monterade tillbaks det (efter mycket om och men) Nu är det bara att hoppas att jag inte har en läcka in i motorn också... tack för tipset!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    Men lyft toppen asap. Nu vet jag inte på småmotorer hur det blir men har du en stark startmotor så får man vätskeslag och det kostar deg att fixa! krokiga stakar är ingen höjdare!

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Har den slutat dricka så behöver du inte lyfta toppen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Köpte Saab 9000 A50 -98 med diverse problem
    Av 360hackern i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 13:34
  2. Saab 9000 2.0t 1996 -Diverse problem
    Av Biohazard77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 09:38
  3. Diverse el problem 9000 cse
    Av kseh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •