Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ABS/Anitspinn/Antisladd/Rattlås plötsligt ur funktion NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    ABS/Anitspinn/Antisladd/Rattlås plötsligt ur funktion NG9-3

    Igår när jag skulle köra hem till Sundsvall från Stockholm så hände det en "kul" grej.

    I Uppsala så larmade bilen att ABS/ESP/"TCS" hade kopplats ur. Detta har hänt innan och då var det bara att stänga av bilen och starta igen, inte den här gången.

    Fick köra så hela vägen hem till Sundsvall och under vägen upptäckte jag att den hade fått för sig att börja dra ca: 1,5l/milen på E4:an.
    När jag kom hem så upptäckte jag att rattlåset inte heller ville fungera.

    Har testat att göra en "Norsk Reset" utan framgång.

    Är det nån som varit med om något liknande, eller har nån aning om vad det är för fel?
    Kan det vara en sensor som har gått sönder, eller är det nån styrbox som kraschat?

    Bilen det handlar om är en 9-3sc 2,0t -06 med Maptun steg 1.

  2. #2
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    troligtvis dags för CIM byte..

    Litet tillägg, om det visar sig att CIM måste bytas, kan det vara klokt att lämna med ALLA nycklarna eftersom dom måste giftas in med den nya CIMen.
    Senast redigerat av Browan den 2014-02-01 klockan 15:58.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    abs/esp fel o mycket hög förbrukning blev det på min bil då ett stift i kontakten v-bakhjul för abs ergat av.. men rattlås fel brukar vara fel på den enhet som nyckel sitter i, jag bytte min o inte fått felmeddelandet igen ( hoppas jag ) men finns ett steg värre o det är CIM :-(
    mvh
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av bolin 107 Visa inlägg
    abs/esp fel o mycket hög förbrukning blev det på min bil då ett stift i kontakten v-bakhjul för abs ergat av.. men rattlås fel brukar vara fel på den enhet som nyckel sitter i, jag bytte min o inte fått felmeddelandet igen ( hoppas jag ) men finns ett steg värre o det är CIM :-(
    mvh
    steffe

    Går felet med kontakten att fixa utan att byta hela navet? Hade in bilen på verkstad och bytte bromsok h-bak i veckan. Kanske får "hoppas" att dom har ställt till något..
    Rattlåset har jag inte fått något felmeddelande på, det verkar inte vilja fungera bara. :-/

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    jag gjorde en fuling o o tog löd pennan o smälte mig genom plasten på sidan så jag fick fram kabeln på insidan vid ABS navet o kunde löda ihop kablarna. täta med silicon o är ju ganska fult o göra så men det har funka i ca 6000 mil..såg till att kablarna verkligen inte kan röra sig...bilen går nästan dagligen in på gruvområdet o där är det inte rent att köra :-( tyckte inte då att det var värt köpa nytt nav då det inte var fel på :-/ håller koll hur det sitter vid skifte med däcken.
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av bolin 107 Visa inlägg
    jag gjorde en fuling o o tog löd pennan o smälte mig genom plasten på sidan så jag fick fram kabeln på insidan vid ABS navet o kunde löda ihop kablarna. täta med silicon o är ju ganska fult o göra så men det har funka i ca 6000 mil..såg till att kablarna verkligen inte kan röra sig...bilen går nästan dagligen in på gruvområdet o där är det inte rent att köra :-( tyckte inte då att det var värt köpa nytt nav då det inte var fel på :-/ håller koll hur det sitter vid skifte med däcken.
    /steffe

    Jag hittade felet idag.
    Det var en av trådarna i "härvan" mellan förgreningsdosan för givarna (som sitter till höger om tanken) och givaren höger bak som hade ärgat rakt av.
    Skarvade ihop och allt fungerar nu som det ska.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    perfeckt :-) du slapp det felet jag fick !
    9-3 verII -04 175hk

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Kollat kablaget framför svarta skarvdosan? Brukar ärga av vid ett straps. Kontakten som tar in fukt är just den i svarta skarvdosan.

    Orsaken till att den varnar för rattlåset beror på att CIM får sin hastighetssignal h.bak, känner den att signalen saknas, så stänger den av rattlåsfunktionen av säkerhetsskäl.
    Senast redigerat av gazer3312 den 2014-02-16 klockan 14:30.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    HJÄLP!!!!
    Jag har fått något liknande fel! Efter att ha kopplat in nya ljus på släpet och testat ett par ggr. När jag kände mig färdig för kvällen hoppade jag in i bilen och stoppade i nyckeln i tändningslåset. Det första jag tänkte på var att det distinkta klickljudet var borta. Sedan började bilskrället gnälla på att batteriet i nyckeln var slut. Därefter vred jag nyckeln ett hack till då varnar den för att antispinn, krockkuddar och nivåregleringen för ljusen är ur funktion. Försöker jag sedan starta bilen så blinkar framljusen, stereodisplayen slocknar och diverse andra konstigheter. Det värsta är ju att den vägrar starta, så det blir väl taxi till jobbet imorgon!

    Någon som vet vad detta kan vara.
    Har läst att det kan vara dåligt batteri, tändningslås eller CIM (vad det nu är) men tycker inte riktigt att något stämmer helt överens med mina fel!!!

  10. #10
    Ladda batteriet.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-06 klockan 21:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Signaturlös

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Är det så enkelt!!!
    Får helt enkelt prova!!!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-06 klockan 22:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Det är en säkerhetsfunktion att rattlåset inte låser om inte bilen har fungerade hjulhastighetssensorer, det vore ganska tråkigt om den låste medans man körde.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Kan man i förebyggande syfte tex sprayar skarvdosan med kontakt spray av typen som ger fet hinna... Är det lådan som det går in armerad plast slang i som sitter makalöst oskyddad bak under bilen?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Ladda batteriet.
    Det var så enkelt! Tackar för hjälpen!!!!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rattlås ur funktion NG9-3
    Av columbus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2024-02-08, 22:18
  2. [LÖST] Antisladd ur funktion NG9-3 -07
    Av NotAnotherSheep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2021-02-17, 18:18
  3. [LÖST] Antisladd ur funktion NG9-3
    Av manganish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-12-14, 23:02
  4. [LÖST] ABS Antispin och Antisladd ur funktion, NG9-3 -08
    Av eaglesport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •