Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: "Glapp" i yttre dörrhandtag 9-5 M/03

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    "Glapp" i yttre dörrhandtag 9-5 M/03

    Hej,

    Någon annan som har problem med yttre dörrhandtag som "glappar"och skramlar när man öppnar dörren?

    Svenska Bil Östermalm "kunde inte verifiera" att det var något fel...

    Gubben kom t.o.m. ut och kände på dörrhandtaget och tyckte att "ja, men det känns väl inte direkt när du öppnar dörren?". Hallå? Spelar det någon roll att det inte känns om man öppnar dörren försiktigt som en mus?

    Ja, bilen har fabriksgaranti kvar.

    Tack på förhand,

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Vad fasen, håller bilen på att ramla ihop KK?
    Mkt på en gång. Tyckte mig läsa att du tyckte MY/03 var bästa årgången
    på 9-5 *host*

    Trevlig helg, och hoppas att problemen löser sig!


    Mvh

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Glapp känner jag ej till, men det byts ju rätt många handtag pga att färgen flagnar och/eller blir grå.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    KK> Glapp låter väldigt konstigt.. Känner som Bengt inte till något mer än att dem byts pga missfärgningen.

    Men det kan inte vara så att det har lossnat innefrån, så det är löst på något sett?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Glapp känner jag ej till, men det byts ju rätt många handtag pga att färgen flagnar och/eller blir grå.
    Jag klagade på att de var matta i färgen också... "Fel ej verifierat". Såklart...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    KK> Glapp låter väldigt konstigt.. Känner som Bengt inte till något mer än att dem byts pga missfärgningen.

    Men det kan inte vara så att det har lossnat innefrån, så det är löst på något sett?
    Jo, säkert är det så. Men det är ju just därför man skaffar en bil med garanti, alltså för att slippa ta reda på sånt själv...

    Finns det förresten någon "skala" för hur blekta och fula de skall vara för att få dem utbytta?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Stå på dig när det gäller handtagen. Om Saab inte kan ha bättre kvalite på sina handtag än va de har så tycker jag att de ska stå för kostnaden. De bytte ju ut handtagen till sämre diton för att spara pengar....


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Kan också hända att dom inte går tillbaka riktigt som dom ska, då brukar det hjälpa att smörja dem annars får man byta..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Glapp känner jag ej till, men det byts ju rätt många handtag pga att färgen flagnar och/eller blir grå.
    Jag klagade på att de var matta i färgen också... "Fel ej verifierat". Såklart...

    Mvh

    KK
    Finns vissa -03 som det skall bytas handtag på, gått ut ch.nr.listor från Saab.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Finns vissa -03 som det skall bytas handtag på, gått ut ch.nr.listor från Saab.
    Så det finns bra och dåliga M/03:or alltså, eller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Finns vissa -03 som det skall bytas handtag på, gått ut ch.nr.listor från Saab.
    Så det finns bra och dåliga M/03:or alltså, eller?

    Mvh

    KK
    Vilka ch.nummer avses? Hade ju varit trevligt och veta om man är berörd.

    Sen ställer jag om KKs fråga >"Finns det förresten någon "skala" för hur blekta och fula de skall vara för att få dem utbytta?"<

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av "Bengt Jönsson":37bfwuyb
    Finns vissa -03 som det skall bytas handtag på, gått ut ch.nr.listor från Saab.
    Så det finns bra och dåliga M/03:or alltså, eller?

    Mvh

    KK
    Vilka ch.nummer avses? Hade ju varit trevligt och veta om man är berörd.

    Sen ställer jag om KKs fråga >"Finns det förresten någon "skala" för hur blekta och fula de skall vara för att få dem utbytta?"<[/quote:37bfwuyb]

    Om jag ej minns fel så ligger ch.nr serien för byte mitt i -03.Alltså tidiga och sena -03 har alltså "bättre" handtag, MEN det byts många handtag på övriga också.

    Skala för hur bleka dom får vara finns väl ej. Det är väl en bedömning kundmottagare/servicekillar gör.

  13. #13
    Hej !

    På min M03 så va hantagen riktigt gråa och fula. Om man jämförde hantagen med plasten som sitter runt själva hantaget så var det en markant skillnad. De byttes på garanti.

    Detta är gjort hitills på min M03:
    -Nya hantag
    -Nya bussningar bak
    -Nya Stötdämpare bak
    -Nytt solskydd

    På G:
    -Nytt tändningslås
    -Hjulinställning
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    På G:
    -Nytt tändningslås
    Lite offtopic ur trådens perspektiv men då du tog upp det så frågar jag varför det skall bytas? Detta då jag tycker mitt är trögt att få ut nyckeln ur.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    På G:
    -Nytt tändningslås
    Lite offtopic ur trådens perspektiv men då du tog upp det så frågar jag varför det skall bytas? Detta då jag tycker mitt är trögt att få ut nyckeln ur.
    Oftast byts de ju för att de kärvar när nyckel dras ur, "poppar" ej upp.

  16. #16
    [quote=Bengt Jönsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":24oo1jid
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    På G:
    -Nytt tändningslås
    Lite offtopic ur trådens perspektiv men då du tog upp det så frågar jag varför det skall bytas? Detta då jag tycker mitt är trögt att få ut nyckeln ur.
    Oftast byts de ju för att de kärvar när nyckel dras ur, "poppar" ej upp.[/quote:24oo1jid]

    Exakt, vilket innebär att bilen tror att nyckel sitter kvar och då går det inte att låsa så man får gå tillbaka och pilla lite på låscylindern så den poppar upp.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Okej, och detta låsmekanismproblem är inget som går att smörja bort? Utan det är ett mekaniskt problem? Så med tanke på att min nyckel är trög vid urtagning så är det kanske ett tecken på detta?

  18. #18
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    hehe, känns skönt att inte ha bil med fabriksgaranti. Verkar som en del av er nybilsägare här inne har lite hybris över att hitta så många fel som möjligt innan garantin går ut..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    hehe, känns skönt att inte ha bil med fabriksgaranti. Verkar som en del av er nybilsägare här inne har lite hybris över att hitta så många fel som möjligt innan garantin går ut..
    Det tror jag inte utan det är väl snarare så att man vill få sina saker åtgärdade som man upptäckt under tiden fram emot garantins slut, speciellt när man lagt ut ganska stora pengar på en bil ur privata kassan. Tyvärr så uppkommer en viss frustration när man har problem som verkstaden inte tar på allvar, inte vill fixa, inte vet hur man fixar, alternativt inte lyckas fixa. Sen finns det ju kända problem som inte det finns lösning på också av någon anledning.

    Att tillägga i sammanhanget så kommer det ett "personligt" brev från Bengt Nilemo, SAAB Opel Sverige i Kista, där det står: Citat "Om ett par månader går din nybilsgarant ut" "tveka inte att ta kontakt med din Saab-handlare om du upptäckt ngot som behöver åtgärdas. Det är vår uppgift att se till att du är nöjd med din bil" Slut Citat. Ja där står mer men detta är huvudinnehållet.

  20. #20
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Föstår er självklart Fredrik. Jag hade gjort lika samma. Ville bara busa lite med er..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. og 9-3 -02 motortempsensor "glapp" och dålig tomgång? *löst*
    Av sm4vzk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 19:44
  2. "Glapp" mellan gaspådrag och motorbroms
    Av Jezper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 09:26
  3. "Glapp" i tändningslåset?
    Av Maria A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •