Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felaktig sidoairbag OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Felaktig sidoairbag OG9-3

    Nu är det så att jag har införskaffat mig en ny bil (äntligen!) och det blev då en og9-3 -99

    Jag köpte den med det befintliga problemet att sidoairbag förarsida får felkod med kommunikationsfel eller liknande (kan kolla exakt imorgon, har ett papper där det står) och har av en min far känner som har auktoriserad saab verkstad fått ett erbjudande av att åtgärda detta genom att bygla bort den för ca en tusing. Jag undrar dock om det kan vara lönt jobbet att göra det själv och hur svårt det kan vara såvida jag hittar någon i trakten med en tech 2 eller om man kan få tag på en airbag, däremot får de såvitt jag vet ej säljas av skroten och ny låter dyrt...

    Vad skulle ni rekommendera? Leta upp beggad från privatperson, fixa själv eller lämna in till "Sivan" då det känns som ett vettigt pris? Trots allt kostade bilen bara 9000

  2. #2
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Vet inte om det är samma sak , men när jag köpte ett ratt nav till min gamla 9-5a , Så följde det med en 1 Amp säkring som man skulle sätta dit i airbag kontakten,
    Vet inte om det går att göra så på andra ställen . Men gjorde det utan att ha batteriet inkopplat . Och airbag lampan tändes aldrig för mig : )
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det mest ekonomiskt försvarbara och ändå ganska seriösa är väl att byta ut kudden som felar mot en hel, köpa ny kostar nog ganska säkert ungefär lika mycket som hela din bil men en begagnad från en privatperson, eller plocka själv från en reservdelsbil. OM det nu faktiskt är fel på kudden, kabelfel är nog vanligare...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det mest ekonomiskt försvarbara och ändå ganska seriösa är väl att byta ut kudden som felar mot en hel, köpa ny kostar nog ganska säkert ungefär lika mycket som hela din bil men en begagnad från en privatperson, eller plocka själv från en reservdelsbil. OM det nu faktiskt är fel på kudden, kabelfel är nog vanligare...
    Jo, det är ju trots allt kommunikationsfel, så det borde väl kunna vara kabeln... Får väl felsöka! Sedan leta upp någon med tech 2 eller snacka med han på verkstaden

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Minns att det var nått strul med plätteringen på airbagkontakten på första årsmodellen av 9-3. Det var när den stora påsen introducerades. Borde ha varit årsmodell -99 på både 9-3 och 9-5...

    Skulle det vara så kan det räcka med kontaktspray i kontakthusen...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Sidoairbag OG9-3
    Av shnarkz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-07, 11:13
  2. Bilbarnsstol och sidoairbag?
    Av (SiC) i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 11:43
  3. Har jag sidoairbag i min 9-3a :o
    Av zsh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •