Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Stänklappar till min Saab 9-3 SS 2011

  1. #1
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858

    Stänklappar till min Saab 9-3 SS 2011

    Ja, nu kommer säkert många skaka på huvet och anse att man sänker bilens utseende/design mm.
    Men efter att jag satte på stänklappar på min lite äldre Saab 9-5 så har de inte blivit annat än bättre.

    Mindre skit på dörrarna, mindre skit som kommer upp på bakluckan, stänker ner bakomvarande mycket mindre mm mm

    Biva säger att det inte finns till min modell, då den är för ny, men jag undrar om det finns någon som kanske
    gått steget längre och "modifierat egna" av kanske en äldre modell.
    Har inte undersökt i skrivande stund om det finns material i hjulhusen att fästa dessa i eller om det
    är för mycket tomhet, men det kommer givetvis undersökas innan inköp mm blir av.
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Är det inte så att Saab sålde stänklappar som tillbehör till 9-3 av årsmodellerna 2003-2007, men att de bara var avsedda till Linear och Vector??? Aero 2003-2007 hade ju andra trösklar som var mer "strömlinjeformade" jämfört mot de raka trösklarna på övriga modeller.
    Från och med faceliften 2008 kom ju de strömlinjeformade trösklarna på samtliga modeller, så det borde vara därför de tidigare stänkskydden inte passar på dessa.

    Ledsen att jag inte har någon lösning på ditt problem.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858
    Bättre hjälp än ingen alls

    Det kommer troligen bli att inhandla ett par bättre beg stänklappar från en -08
    sen modifiera dem så man följer de nya formerna.

    Ska som sagt se hur de ser ut med fästpunkter, men om de blir av så återkommer
    jag längre fram med resultatet !
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Om du hittat stänkskydd på en -08 ska de inte behöva modifieras eftersom karossen i formen såg likadan ut då som 2011.
    Citat Ursprungligen postat av mycar Visa inlägg
    Bättre hjälp än ingen alls

    Det kommer troligen bli att inhandla ett par bättre beg stänklappar från en -08
    sen modifiera dem så man följer de nya formerna.

    Ska som sagt se hur de ser ut med fästpunkter, men om de blir av så återkommer
    jag längre fram med resultatet !

  5. #5
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    Om du hittat stänkskydd på en -08 ska de inte behöva modifieras eftersom karossen i formen såg likadan ut då som 2011.

    Fel av mig, det skulle stått -07 och inte -08.
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping/Varberg
    Inlägg
    173
    Medlem#
    1556
    Skaffade stänkskydd till min TurboX på köksavdelningen hos ett känt möbelvaruhus så numera har den betäckningen SAAB 9-3 TurboX WRC Kamprad-edition

    Helgerån eller inte, de skyddar lacken vintertid och är enkla att plocka bort när jag byter till sommarsulor. Den enda åverkan är två hål i nederkant på respektive innerskärm bak.

    Kan även passa på att tipsa om Plastidip på vinterfälgarna. Färgen sitter förvånansvärt bra och tål miljöavfettning, fälgborsten och högtrycks spoling.



    /Nisse
    SAAB 9-3 Aero cab -05
    AUDI A4 g-tron -19 "Biogas is the shit!"

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Tände på denna idén, att behöva tvätta bilen mindre ofta och slippa stenskott på bakskärmarna vore inte fel...

    men det visade sig att cabben enl saab/epc har unika stänkskydd som inte längre finns att beställa... Dessutom skulle de enl uppgift varken passa aero eller vector, då även vector enl reservdelskillen hade tröskelbreddare... Att aeron hade andra trösklar än vectorn syns ju tydligt, men att det fanns 3 olika visste jag inte?!?

    Jag vet ju att linear-bilarna hade trista svarta trösklar, men jag trodde de var samma trösklar fast olackade... Är det olika trösklar (i formen) på en linear och vector?

    Och är det ngn som vet vad som skiljer en cab och en vanlig ss/sc i framskärmen? Trodde skärmarna var lika, och att skillnaden kom från a-stolpe och dörr och bakåt...

    Hedin bil tar förresten i sin webshopp ca 450kr för en uppstättning (fram eller bak) stänkskydd. Om det är priset hos alla saab åf vet jag inte...

    Kul att höra om din modifiering lyckas...
    Senast redigerat av risig9000 den 2014-02-27 klockan 12:17. Anledning: tillägg
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21
    För vinterbruk så funkar det utmärkt med stänklappar från te x swedol (200kr) till lastbil som man skär i två delar och skruvar i innerskärmen. Lite genomskinlig tejp på skärmkanten hindrar sen stänklappen från att skava sönder lacken och orsaka rost...

    - - - Uppdaterad - - -

    Sidokjolarna är väl annorlunda på cabben?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265
    Färdig med din modifiering mycar??

  10. #10
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858
    Citat Ursprungligen postat av jympa Visa inlägg
    Färdig med din modifiering mycar??
    Hejsan!
    Ledsen för sent svar, har haft "häcken full" som man kallar det.

    Var förbi och kollade på stänklappar på skroten, men varken de eller de
    som finns att inhandla från Svenskabil.se,
    då de är gjorda för de modeller som har "raka lister"



    Men jag har inte gett upp, dock kommer det troligen bli att mer eller mindre lägga
    det på is om man inte finner lite grövre material som man sedan kan få hjälp att
    svarva ner, så att de passar ordentligt.
    Detta då de kommer monteras för året runt bruk ifall jag lyckas.
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

Liknande ämnen

  1. Stänklappar 9k
    Av Puttel i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 22:44
  2. Maskinskaderapport 2011, Saab ligger bra till!
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 16:13
  3. Stänklappar till 9000 ?
    Av hammarslag i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •