Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Förbrukning ng9-5 TiD4!?

Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003

Förbrukning ng9-5 TiD4!?

Min gamla 9-5 SportCombi 2.2 TiD är specad till 0,54 l/mil för landsväg och 0,67 för blandad körning. Den har jag kört från Östersund till Stockholm (ca 60 mil) på just 0,54, om jag hade stannat i Gävle hade det blivit 0,51. Min vanliga blandade körning låg på 0,66 - 0,67 precis enligt spec med andra ord och då har jag kört normalt och i bland lite för fort.

ng9-5 TiD⁴ är specad till 0,43 på landsväg och 0,53 för blandad körning, lite mindre än gamla härken med andra ord.

Verkligheten då? Har kört från Karlskrona till Östersund på 0,65, då ska det ursäktas lite för det kom lite snö i södra Sverige och då kan ju sörlänningarna inte köra snabbare än 50 km/h på 100 väg så det blev mycket omkörningar. Normal blandad körning landar på 0,7 l/mil och om jag fegkör och saktar ner i uppförsbackar och ta igen det i nedförsbackar så kan jag komma ner i 0,63. Detta i en nyare bil som ska dra mindre och bara väger 75 kg mer än den gamla. När AMS testade TiD⁴ så körde de den på 0,71 vid blandad körning så jag är inte ensammen.

Jag bara funderar, hur kunde Saab/GM misslyckas så katastrofalt med den verkliga förbrukningen på ng9-5 TiD⁴?

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Min högst ovetenskapliga gissning är att det har med körcykeln som används i laboratoriet för att få fram värdena som anges i bränsledeklarationen. Kör själv en Insignia med exakt samma motor men den ligger just nu på ca 0,60 blandad körning i skånsk snöyra.

Off topic var det du som fyndade bilen som börjar på LCL***? , var väldans sugen på den. Helt rätt utrustning och låga mil till fantastiskt pris. Grattis
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Jo visst är det labbsiffror men jag antar att det var labbsiffror även på min gamla diesel och den drar ju som den ska. Problemet är att det är kuperat här (är som inte Skåne ;-) ) för när det är slätt så är förbrukningen låg. Sedan krävs det lite tillvänjning med växellådan då fyrans växel på ng9-5an är högre utväxlad än femman på 2.2 TiD så man ligger ofta på fel växel.

Jo det var jag som köpte den. Tyvärr så var det inte bluetooth på den som det stod i annonsen men det var en bil med lite mil jag var ute efter.

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave Visa inlägg
    Jo visst är det labbsiffror men jag antar att det var labbsiffror även på min gamla diesel och den drar ju som den ska. Problemet är att det är kuperat här (är som inte Skåne ;-) ) för när det är slätt så är förbrukningen låg. Sedan krävs det lite tillvänjning med växellådan då fyrans växel på ng9-5an är högre utväxlad än femman på 2.2 TiD så man ligger ofta på fel växel.

Jo det var jag som köpte den. Tyvärr så var det inte bluetooth på den som det stod i annonsen men det var en bil med lite mil jag var ute efter.
    Skillnaden mellan angiven och "verklig" förbrukning har ökat på senare år då biltillverkarna lärt sig hur man optimerar resultaten i körcykeln. 2001 så drog den genomsnittliga bilen (baserat på analys av självrapporterade värden från spritmonitor.de samt ADAC:s tester) 8% mer än angivet av biltillverkaren. 2011 så hade detta ökat till 21%.

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003

Hmm slätt i skåne.... jo jämförelsevis men platt är det ju inte.

När det gäller växlarna så håller jag med dig, kör ju numera en nära släkting till din bil (Opel Insignia) och märker att man gärna stannar kvar på 4:an då den är tillräckligt högt växlad utan att bullra. Det märks på bränsleförbrukningen med
    och när jag jämför med min gamla 9-3X TTiD så är det en jätteskillnad i utväxlingen.

Tråkigt att utrustningen inte stämde, men som sagt helt perfekt bil till de pengarna.
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10

Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Skillnaden mellan angiven och "verklig" förbrukning har ökat på senare år då biltillverkarna lärt sig hur man optimerar resultaten i körcykeln. 2001 så drog den genomsnittliga bilen (baserat på analys av självrapporterade värden från spritmonitor.de samt ADAC:s tester) 8% mer än angivet av biltillverkaren. 2011 så hade detta ökat till 21%.
    Jo det är väl så. Saab skrev ju att TiD4 skulle ha däck med lågt rullmotstånd och det är ju inget man har på vintern direkt.

Citat Ursprungligen postat av Niils Visa inlägg
    Hmm slätt i skåne.... jo jämförelsevis men platt är det ju inte.

När det gäller växlarna så håller jag med dig, kör ju numera en nära släkting till din bil (Opel Insignia) och märker att man gärna stannar kvar på 4:an då den är tillräckligt högt växlad utan att bullra. Det märks på bränsleförbrukningen med
    och när jag jämför med min gamla 9-3X TTiD så är det en jätteskillnad i utväxlingen.

Tråkigt att utrustningen inte stämde, men som sagt helt perfekt bil till de pengarna.
    Här är mina 3,7 mil till jobbet, höjdskillnaden nådde inte riktigt upp till Skånes högsta punkt

Jo sakta men säkert börjar jag vänja mig med växlarna men det tar emot att behöva växla ner i uppförsbacke när man ligger i 90 km/h.

Jo jag är nöjd med bilen iallafall

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Jag har väl ungefär lika långt till jobbet och med skånska mått en ganska kuperad väg dit.
    Håller med dig att det är en vanesak att behöva växla ner lite jag märker det mest där jag tidigare kunde köra på 6:an men nu får hålla mig på 5:an samt växla ner på 4:an ibland.
    Känns som om TTid:n var lägre växlad och mer varvvillig.
    6:an 2000rpm på 9-3an gav ca 125km/h medan Opeln på 6:an bara behöver 1700 rpm för samma hastighet ca.

Säger lycka till, hade gärna haft en 9-5:a istället men det fanns inte någon att tillgå med rätt utrustning på rimligt avstånd när jag köpte min bil.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Gammal tråd, men jag kan ju hälsa att jag nyss körde min ng9-5 90 mil på 0,58 och den är ju en automatare.

Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Medlem#
    7998
    Nära hälften av vad min BioPower tog på bensin upp till Sundsvall (45-50 mil)

Jag gubbkörde min Turbo6 lugnt i 45 mil, den drog enligt datorn 0.82l per mil. Är Turbo4 törstig? :-O
    Daily: Saab 9-5 Aero 2005 Fun: Saab 9-3 TurboX. Finns att beskåda på: Youtubekanalen SaabCars https://www.youtube.com/c/SaabCars4u

Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Medlem#
    7998
    Ja den är törstig, hört att Turbo6 ska gå snålare.

Jag "gubbkörde" iof inte, sen var den ganska tungt packad. Men ändå förvånansvärt hög förbrukning. Tror vi landa på ca. 0.8 på hemvägen, det är väl mer ok.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    2.0t a6 xwd skall väl vara törstigaste modellen, hört att de skall vara i princip omöjliga att få under litern.
    Vill man ha automat så är nog tid4 bästa valet, men skatten är rätt dyr, 4500 om året så kör man 1000 mil så är det ju som om den drog 0,3 mer per mil så det går nog rätt så jämnt upp med 2.0t a6 icke-xwd.

Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Har kört min TiD M6 på 0,53 när jag körde Östersund - Stockholm - Östersund, ca 130 mil totalt.

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Medlem#
    -
    Har kört min TiD M6 på 0,53 när jag körde Östersund - Stockholm - Östersund, ca 130 mil totalt.
    Jag märker en avsevärd skillnad i förbrukning då jag åker från Östersund söder över.
    När vägarna börjar bli plattare blir bilen snålare.

Mitt snitt med TTiD XWD brukar hamna på 0.63-0.67 enligt mätare vid långturer. Jag kontrollräknar ibland och hamnar nästan alltid på 0.05 lägre. Så jag hamnar alltså i så fall på 0.6 ca.

Helt ok med en 5 meters våffla på 2 ton.

1 användare gillar detta inlägg

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Medlem#
    -
    Fast, jag har ett annat problem med utväxlingen. Jag skulle vilja ha ännu högre på 6:an. Vid kallare än minus 17 får jag en kraftigare resonans av avgasljudet vid varvtal 1800-2050.
    Jag kan peta i 5:an och slippa detta, men får då en annan förbrukning.
    Eftersom vridet är gott vid 75 på högsta växeln tror jag att en extra kugge på 6:an skulle kunna få ner varvtalet till strax under 1750 i hundra blås. Perfekt finåka och resonansen kunde få vara en bra fartvarnare på vintern!

Liknande ämnen

1. Hirsch avgassystem för ng95 2.0t 220 hlr fwd passar på TiD4?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 23:07
  2. Laddning NG9-5 2.0 TiD4
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 15:18
  3. 9-5 TID4 vs. 2011 9-3 TTID4 (forbrunkning)
    Av troels.leighton i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 22:00
  4. NG 9-5 TiD4 vs TTiD4
    Av 9-5 Aero SC i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 00:54
  5. Förbrukning
    Av adandersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 17:47

Behörigheter för att posta