Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Eftermarknadsstereo NG9-3 > -07

  1. #1
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Eftermarknadsstereo NG9-3 > -07

    Tjenare . har sökt runt lite i forumet men inte lyckats hitta ett 100 % svar på lite saker.

    1. vad för funktioner kommer jag tappa om jag installerar min stereo ,
    2. Till min adapterkitt finns det en röd kabel hängandes bredvid, Gissar på att det är för minne/Ström, Vart installerar man denna simplast/Bäst (går det att ta från säkringsdosan på vänster sida instrumentpanelen) ?
    3. Finns det någon som har bra bilder/Instruktioner hur man plockar bort diverse plast detaljer samt dörrsidor ? Brukar hjälpa en att ha sönder något lite klipps osv :P

    Tacksam för div svar . Kommer troligen att komma fler frågor ^^ . Trådkapning är fullt tillåtet ..

    Med vänlig hälsning /jp

  2. #2
    Tid och datum i bilen sätts från originalstereon (från RDS) och du förlorar därför serviceindikatorn (datum glöms bort när batteriet kopplas bort) och timer för motorvärmare (tiden glöms). Om den nya stereon inte har klocka förlorar du också visning av tid. Om adaptern inte hanterar rattknapparna förlorar du också styrning av stereo från rattknapparna.

    Angående den röda kabeln ska du nog inte gissa. Följ kabeln och se var den är kopplad i stället. Någon extra strömmatning ska inte behövas.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Ok.. det kan jag leva med ^^ -
    Den röda kabeln sitter altså inte i bilen utan i "iso" kablaget som jag köpte till : )

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Jimpa_31 Visa inlägg
    Den röda kabeln sitter altså inte i bilen utan i "iso" kablaget som jag köpte till : )
    Saab skickade inte med några lösa kablar bakom stereon så det är självklart att kabeln hör till adaptern. Du kan fortfarande följa den till rätt pinne på ISO-kontakten och därmed ta reda på vad den har för funktion. Antingen är kabeln kopplad till kontakten till bilens kablage -- då har du en förklaring till stiftens funktion på originalstereons ovansida. Alternativt är kabeln kopplad till kontakten till den nya stereon -- då har du en förklaring till stiftens funktion i stereons installationsanvisning.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Om någon annan är intresserad har nog kenwood en speciell EM stereo för Saab 07 å framåt.
    Finns på deras hemsida och kanske alla funktioner behålls?

    http://www.kenwood-electronics.co.uk...AB-OP/details/
    Senast redigerat av Purex den 2014-01-27 klockan 18:45. Anledning: Länk tillagd
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Den såg riktigt nice ut .. Synd att man redan har en HU :P ..

  7. #7
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Så, Nu har jag forskat lite mer i detta.
    Hittade en bild på Originalstereo , tror iaf att det är samma som min ,
    Där finns bat + och jord som i min adapter har med (Gul och en svart)

    Frågan är .. vad är det som triggar samt stänger av originalstereon då jag inte kan se på bilden någon form av ACC

    Adress till bilden: http://farm3.static.flickr.com/2151/...54b3d02a5f.jpg

    Samt har jag en orange kabel som det står "AMP CONT" på som blir lös från bilens skarv (så att säga)

    mvh jp

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Jimpa_31 Visa inlägg
    Frågan är .. vad är det som triggar samt stänger av originalstereon då jag inte kan se på bilden någon form av ACC
    Huvudenheten lyssnar på stift 13 (GMLAN1) efter meddelande om att nyckeln har vridits till motsvarigheten till ACC. GMLAN1 är instrumentbussen (en CAN-buss) i 9-3:an. Dyrare adaptrar har en liten elektroniklåda som lyssnar på denna buss och skickar ut ACC, hastighetspuls, back, mm plus omvandlar rattknappar till fjärrstyrningakommandon till huvudenheten. Billiga adaptrar konverterar bara kontakterna.

    Citat Ursprungligen postat av Jimpa_31 Visa inlägg
    Samt har jag en orange kabel som det står "AMP CONT" på som blir lös från bilens skarv (så att säga)
    AMP CONT är signalen som används för att aktivera bilens slutsteg och antennförstärkare.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Hm ok ... Vart kan man få tag på en så kallad dyrare adapter ?
    Låter som ett bättre alternativ.
    Hu är en Pioneer

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Jimpa_31 Visa inlägg
    Hm ok ... Vart kan man få tag på en så kallad dyrare adapter ?
    Låter som ett bättre alternativ.
    Hu är en Pioneer
    Jag kopplade in min Pioneer AVIC med hjälp av Autoleads PC31-SAAB plus PC31-PIO. PC31-SAAB är adapter för kablaget på Saab-sidan med ISO-kontakter i andra änden. Till detta kablage ansluts en liten box och kabel, PC31-PIO, som ansluts till PC31-SAAB och via en kabel med 3,5 mm-kontakt till fjärrkontrollingången på huvudenhetens baksida. Jag beställde hos en lokal handlare, men här ser du hur de ser ut: http://www.autoleads.se/product.html...ategory_id=125
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Efter lite funderingar , Så kommer jag köra på den "Billigare" adaptern . Då den dyrare inte verkar göra om standard "Högtalarkablage" till lågnivå. Då jag läst att det gör att
    om man kör med standard steg osv kommer ge en väldigt känslig volym . Samt att jag tänkte försöka hinna få med en extra slutsteg samt baslåda i samma veva :P
    Så man lär väl försöka hitta en "12"v "uttag" som ger en ström när tändningen är på
    Bara fram med multimetern och in i säkringsdosan
    Har man tur kanske det finns en option man inte har som man kan ta från ,

    Så lödde ihop min adapter med stereons original kablage (Kortare kablar)

    Senast redigerat av Jimpa_31 den 2014-01-28 klockan 20:28.

  12. #12
    Om du ska behålla originalsteget vill du inte konvertera till lågnivå. Huvudenheten har inbyggt slutsteg på 70W totalt (driver högtalare direkt i 70W-systemet) och driver slutsteget direkt. Slutsteget har en ingångsimpedans på ca 5kohm och förväntar sig högnivå. Adaptern jag använde, PC31-SAAB, omvandlar inte till lågnivå och det fungerar bra mot originalslutsteget. Om den nya huvudenheten har mer än 70W/4 per kanal kan eventuellt en liten dämpning vara lämplig för att inte överstyra slutsteget på hög volym, men så dämpat att det kan kallas lågnivå ska det inte vara.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    DOOOH!!!

    Aja. Har ifs en till adapter som inte gör om det till lågnivå xD.. Men har också steg samt högtalare för att kunna byta ut original framsystem.
    Så det får nästan bli det .. Mer jobb men säkert ett bättre slutresultat :P ..
    Undra vart jag läste att man skulle få hög volym då det ville ha lågnivå -_- . Samt att det finns en adapter som har RCA med :S ...
    Aja, Tur att det finns folk som har koll på saker och ting : )
    Myschos tackos så länge

    /Jp
    Senast redigerat av Jimpa_31 den 2014-01-29 klockan 18:34.
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Jimpa_31 Visa inlägg
    Undra vart jag läste att man skulle få hög volym då det ville ha lågnivå -_- .
    Kanske handlade om og9-5 där slutstegen till AS2 och AS3 vill ha balanserad lågnivå? Då går det att ansluta högnivå (som numera vanligtvis också är balanserad, dvs ingen sida av högtalaren är ansluten till jord) men resultatet blir ett för högt ljud.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Ja kanske det :P .
    Men iaf . Hann med att besöka bilen idag efter jobbet och har lyckats rivit bort allt i skuffen samt under handfacket .
    Dock gick jag bet på sittdynan till baksätet samt stolen fram : / .
    Ser bara skruvar på bakdelen av skenan (har eldrivna stolar) Är det bara dem man lossar på för att få lös stolen ?
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Om jag inte minns fel så är det vanligt just att man skjuter in framdelen av skenan i en fastsättning och sedan låser det hela med skruvar i bakkanten. Kan det vara så det fungerar?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Om jag inte minns fel så är det vanligt just att man skjuter in framdelen av skenan i en fastsättning och sedan låser det hela med skruvar i bakkanten. Kan det vara så det fungerar?
    Ja, men även fästet för bilbältet måste bort (även kåpan över fästet) och vid montering ska man dra med specificerade moment. Det sitter också kontaktdon och eventuellt givare för bilbältesträckning. Man ska nog ha WIS att titta i för att inte göra fel.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    Sådär i väntan på en till lågnivå kabel så har jag iaf lyckats fått bort baksätes dynan .
    Samt dragit + kabel . Verkar som jag kan klara mig utan att behöva ta bort framstolen iaf : )
    Har också hittat ett bra ställe att dra mina lågnivåer senare.

    Dock är jag lite kluven vart man ska försöka få till en bra jord .... Nå tips ?
    Dörrsidan tog jag med bort och det verkar som att det inte behövs så mycket micklande att få i ett par andra högtalare där iaf : )
    Beställde lite SC igår också , Hur gör ni med det kör ni även dit/över det på öppna ytor (Stora hål) , Lr sättes det dit bara på plåt ?

    Titta te en av basarna idag för lite mer drivkraft med : )


    MvH / JP
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Hehe. Jag läste "högtalare i dörren" samtidigt som ag anade bilden lite längre ner. Insåg snabbt att det inte gälllde den högtalaren...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63
    hehe , ne .. men det hade varit coolt å haft en där
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

Liknande ämnen

  1. Eftermarknadsstereo i OG9-5
    Av Semb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2024-04-02, 02:40
  2. Ny eftermarknadsstereo i NG9-3 -12
    Av SirMacke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-09-01, 10:14
  3. Eftermarknadsstereo i OG9-3
    Av Natas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2018-06-14, 17:19
  4. Ljudproblem eftermarknadsstereo OG9-3
    Av Dumli i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-01-19, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •