Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Håller på att renovera en Mustad folkskoter från 1954, bra veteranmoped farbror sökes

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Håller på att renovera en Mustad folkskoter från 1954, bra veteranmoped farbror sökes

    Håller på att renovera en gammal Mustad folkskoter, motorn är en AMO FM 50K
    och den gick fint 1978satte ihop den senast ... sen har den stått och jag glömt en del.
    det verkar finnas en oljepåfyllning (röd skalle)(har man olja i växel/kopplings huset(finns ingen växel)
    och avtappnings hål samt skvaller hål för påfyllning(gissar jag), men det är tomt.
    Tycker även att det inte kommer någon gnista, men jag antar att den är avmagnetiserad.
    sitter en generator som det står STEFA på och Husqvarna made in Sweden.
    Annars ser motorn ny ut efter rejäl avfettning.

    Tror det vettigaste är att lämna motorn till någon kunnig person med erfarenhet av gamla moped
    motorer.

    Var kan man tänkas hitta de lämplig?
    Delar till STEFA generatorn verkar finnas, men det bästa är ju att bara byta det som är dåligt.
    inte chansa själv. jag har en reserv motor liggandes också (tror jag)
    Nu ligger fordonet ner monterad och alla delar putsas så original lacken vaknar.


    Och nya däck är beställda.Men tusan vad illa bensinen luktade i tanken!!!

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Hej, jag har också en Mustad.

    Citat Ursprungligen postat av gucpm Visa inlägg
    Håller på att renovera en gammal Mustad folkskoter, motorn är en AMO FM 50K
    och den gick fint 1978satte ihop den senast ... sen har den stått och jag glömt en del.
    det verkar finnas en oljepåfyllning (röd skalle)(har man olja i växel/kopplings huset(finns ingen växel)
    och avtappnings hål samt skvaller hål för påfyllning(gissar jag), men det är tomt.
    Tycker även att det inte kommer någon gnista, men jag antar att den är avmagnetiserad.
    sitter en generator som det står STEFA på och Husqvarna made in Sweden.
    Annars ser motorn ny ut efter rejäl avfettning.

    Tror det vettigaste är att lämna motorn till någon kunnig person med erfarenhet av gamla moped
    motorer.

    Var kan man tänkas hitta de lämplig?
    Delar till STEFA generatorn verkar finnas, men det bästa är ju att bara byta det som är dåligt.
    inte chansa själv. jag har en reserv motor liggandes också (tror jag)
    Nu ligger fordonet ner monterad och alla delar putsas så original lacken vaknar.


    Och nya däck är beställda.Men tusan vad illa bensinen luktade i tanken!!!

    /per
    Hej, jag hoppas att du har löst dina problem med Mustaden och haft lite skoj under tiden. Jag har införskaffat en av den modellen med trampor, som jag letar delar till. Tyvärr så har någon grabb fått hålla på med den så det fattas en del delar som jag ska försöka få tag på. Det som fattas är bla. kröken, bakskärm och motorkåpor, motorn har jag inte så stora förhoppningar på heller så om du har en extra så skulle jag gärna vilja köpa den utav dig!! Om du har tankar på att sälja din scooter så är jag fruktansvärt intresserad att få köpa den, jag samlar på lite udda scootrar som Piatti, AMI, Velocette LE, Moto Guzzi Galetto och lite annat så din skulle verkligen passa in med dom.
    Håkan Sundström
    Uppsala
    0706220121
    hakan@dalbymaskin.se

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Står en Mustadscooter i entrén hos Mustadfors Bruk i Dals Långed.

    En bekant berättade för ett tag sedan att han har en sprillans sådan motor liggandes i källaren...

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Saab 92 årsmodell 1954
    Av rainfog i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 20:42
  2. Hur bra håller kopplingen i en NG9-3 Aero från 2004 med 210hk
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 18:46
  3. Where an how to find motor for Saab 92B from 1954
    Av qdwin i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 10:55
  4. Vad säger farbror polis?[usa blinkers ]
    Av djelof i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •