Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Köpa nyproducerad bostadsrätt i stockholm

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Köpa nyproducerad bostadsrätt i stockholm

    Hej!

    Står i valet och kvalet att köpa en nybyggd 1:a på 46 kvm i Järfälla Stockholm.

    Priset är på 1 250 000:-

    Det jag undrar över är vilka risker som finns och vad ska man tänka på?

    Finns det någon risk för en sk Bostadsbubbla i stockholm dom närmsta åren?

    Bostaden kommer belånas till 85%.

    Något annat man ska tänka på?

    Nån som har bra koll på marknaden som har några tankar?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Medlem#
    9891
    Jag skulle gå till olika banker och be om kostnadsförslag, alternativt göra det över internet först för att sedan gå till t.ex. Swedbank och säga att Handelsbanken ger mig denna ränta, och försöka få dem att pressa räntepriserna mer. Jag var lite dum och gjorde inget sånt när jag tog lån för bostaden själv.. Tänkte inte på det då.

    För lånet skulle jag köra med rörlig ränta då den ligger lägre än binda 2-3 år eller uppåt, för att vid eventuell "kris" kunna binda lånet då (samma här, band upp mig på 3 år även fast jag hade haft lägre ränta med rörlig, tänkte inte igenom det heller).

    Detta är mina personliga åsikter, kolla runt bland olika banker vad deras rörliga räntor har legat på senaste två åren och kolla vilka som verkar bäst.

    (Handelsbanken har väldigt bra banktjänstemän, det känns personligt att ha samma kontaktperson hela tiden och hen vet vem du är etc.)
    Saab 9-3 Vector SS 2.0t 2003

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Det jag undrar över är vilka risker som finns och vad ska man tänka på?

    Finns det någon risk för en sk Bostadsbubbla i stockholm dom närmsta åren?

    Det finns tyvärr ingen som med säkerhet vet om vi är inne i en bostadsbubbla eller inte, ingen kan sia in i framtiden. Vissa har ju pratat om bostadsbubbla i 10 år utan att det inträffat någon sådan. Fast man många bedömare är idag överens att de senaste 15 årens prisutveckling inte är hållbar i längden. Men eftersom det byggs på tok för lite jämfört med hur många som flyttar in i Stockholmsområdet så måste folk tränga ihop sig mer än förut, och för att den ekvationen ska gå ihop så måste kvadratmeterpriserna uppåt... Men hur mycket folk kan och vill betala hänger också på hur generösa bankerna är med utlåningen, hur lätt det är att få jobb (=arbetslöshet), ränteläget m.m. Så ändras någon av dessa parametrar kan det påverka priserna och orsaka att bubblan spricker (om det nu finns någon bubbla).

    Ska du belåna dig till 85% så är det bra att amortera stenhårt de första åren så du kommer ner till en belåningsgrad där du klarar av ett eventuellt prisfall. Och fråga runt bland bankerna för att pruta så mycket du kan på räntan!

Liknande ämnen

  1. Vattenskada bostadsrätt
    Av Marcus J i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 23:21
  2. Nya BMW M5 krashad i Stockholm
    Av Mackan_vaxjo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •