Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Handbromsen tar högt upp.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    10

    Handbromsen tar högt upp.

    Ska in på andra ombesiktningar på måndag, trodde inför förra ombesiktningen att jag hade fixat den, jag tyckte att den tog braoch den tog faktiskt bättre än pappas 9-3 som blev godkänd, den tog dåligt och högt upp. Har idag justerat backarna så den släpar hjulen om jag drar spaken Max men jag är orolig för att dom tycker den tar för högt upp.

    Är det bara justera på stången där vajern delar sej och försöka få allt så spänt som möjligt?

    Den västra vajern gick av i höstas och sen dess har det inte blivit ordning på den.


    SAAB 900 2,3 -94 är bilen!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Dom flesta bilar som har handbromsbackar bak justeras med att man först släpper efter spänningen på vajern och sedan justerar backarna så att dom tar och sedan backar man mycket lite så dom nästan tar.(detta görs med grov skruvmejsel genom bromskivan)
    Lys med en bra ficklampa genom hålet i bromsskivan till du hittar den lilla taggiga justerskruven.
    Efter du justerat båda sidorna så spänner du vajern lagom.

    /Pelle

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Kolla här, samma grejjer

    http://forum.saabturboclub.com/showt...andbroms-og9-3

    Kan vara hävarmen som rostat ihop för dig också, ska det göras ordentligt får man ta isär allt och inspektera.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    10
    Nu är iallafall jag nöjd med handbromsen, släpar bakhjulen på,grus och mer kan man väl inte göra men vad händer om dom inte godkänner det på andra ombesiktningen?

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Då får du ta isär och smörja upp hävarmar, kontrollera så vajrarna löper lätt och grundjustera allt som det skall vara och eventuellt kanske byta bromsbackar/monteringssats/returfjädrar. Både justering av backar och vajer krävs om det ska bli riktigt bra sen när allt går lätt och fint.

Liknande ämnen

  1. Hur spänna handbromsen OG9-3?
    Av widde84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 17:51
  2. Handbromsen har låst sig
    Av Forbes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 16:20
  3. Handbromsen 9-5??
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •