Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 89

Ämne: Sur lukt ur ACC vid uppstart - 9-5 M/03

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Fungerar AC:n bra i övrigt? Klarar den av att hålla rutorna fria från imma? Kyler respektive värmer den som den ska?

    Om svaret är ja på alla dessa frågor så skulle jag i alla fall köra vidare och se glad ut....möjligen att jag skulle kolla till filtret om den ens är bytt....verkstäderna har en tendens att glömma...
    Ja, den fungerar utmärkt.

    Fast det där med "köra och se glad ut" när det luktar omklädningsrum i bilen vid kallstart? Nja, det funkar inte för mig...

    Mvh

    KK
    Ja, är det så illa så ska man ju helt klart reklamera...Uppfattade problemet som ganska ringa...

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Lyfter...
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Man kan ju jyfta på locket till akvariet o kika efter hur det ser ut med filtret. Ser det för jäkligt ut, och om det luktar disktrasa, så kan man ju byta det ändå. Ligger väl på 500-600 spänn för ett sånt filter.
    Kan man kontrollera det därifrån på en 9-5:a? Sitter inte filtret m.m. bakom handskfacket? Har nämligen för mig att man måste ta bort handskfacket för att komma åt detta filter på 9-5:orna.
    Så e det kanske. På 9-3:an satt det i akvariet innan kupé-fläkten. Har faktiskt inte kollat 9-5:an.
    Någon som vet var/hur man kollar filtret (innan någon lyfter på locket till akvriet för att hitta allt utom filtret)
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Som sagts tidigare så får man demontera handskfacket m.m för att komma åt det. ( sitter inne till vänster innanför handskfacket)
    Det finns redan instruktioner nånstans här på forumet så det är bara att söka.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ghlight=acc+95

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ghlight=acc+95

    Ättika, svett coh mögel. Okärt barn har många namn....

    För övrigt är även jag drabbad i en ´02.
    Har inte orkat ta tag i det än
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    När vi skaffade vår 9-5 kombi (-99) i sommras programmerade jag om fläkten så den alltid startade på läge 2 (2 pluppar) för att jag inte gillade ljudet på den.
    Efter några månader var det 1-2 minuter sur lukt som sedan försvann vid körning. Efter att jag ställt om fläkten till steg 3 så upphörde lukten.

    Jag antar att det blivit lite torrare i bilen och att det räckte. Har några mil till 11000 mila service så filtret är helt klart gammalt.

    Bra info från denna tråd, skall be att få det gamla filtret i handen när jag hämtar bilen från service.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Ja självklart så ska verkstaden lösa detta åt dig...
    Återstår då "bara" att hitta en verkstad med a) servicekänsla, b) personal som inte har luktsinnet förstört av mustaschhår i näsgångarna...

    Mvh

    KK
    Promotor lite norr om stan kanske kan vara nåt?

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Har bokat in bilen på Svenska Bil Täby om ett par veckor, får se om de kan ta sig i kragen lite mer än Svenska Bil Östermalm (Sveriges sämsta bilverkstad?).

    Tack för tipset om mattorna. Intressant att en s.k. "märkesverkstad" inte känner till sånt... Fy f*n vad trött jag är på att agera utbildningsinstans för Svenska Bils inkompetenta mekaniker (finns ett och annat undantag dock, man skall inte dra alla över en kam).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Hittar du så långt som till täby hittar du vidare ut mot promotor också..

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Nephilim
    Hittar du så långt som till täby hittar du vidare ut mot promotor också..
    Ja, men jag fick tips om Svenska Bil i Täby av någon här på forumet. Har iofs fått en hel del tips om Promotor också, men eftersom jag nu dessutom har klagat på Svenska Bil så skall de få en chans till.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Hej KK!

    Så här är det:

    Det kan bli en beläggning på förångaren (ser ut som mjäll) och när det blir lite fuktigt (kondensvatten) så luktar det som du beskriver, åtgärden för detta problem är:
    1: Behandla förångaren med "luktborttagnings medel".
    2: Om 1 misslyckas (om det luktar fortfarande) ska man byta förångare.
    Jag har försökt att få bort lukten från en bil med "luktborttagningsmedlet"
    jag har behandlat bilen 3(!) gånger utan att lyckats, m.a.o. misslyckas man första gången så är det bara att byta förångare.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Hej KK!

    Så här är det:

    Det kan bli en beläggning på förångaren (ser ut som mjäll) och när det blir lite fuktigt (kondensvatten) så luktar det som du beskriver, åtgärden för detta problem är:
    1: Behandla förångaren med "luktborttagnings medel".
    2: Om 1 misslyckas (om det luktar fortfarande) ska man byta förångare.
    Jag har försökt att få bort lukten från en bil med "luktborttagningsmedlet"
    jag har behandlat bilen 3(!) gånger utan att lyckats, m.a.o. misslyckas man första gången så är det bara att byta förångare.
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Byta förångare? Enligt WIS kräver det att man tömmer AC-systemet. Kostar ju 1000:- att fylla igen så helt billigt blir ju inte ett byte...

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Byta förångare? Enligt WIS kräver det att man tömmer AC-systemet. Kostar ju 1000:- att fylla igen så helt billigt blir ju inte ett byte...
    Borde det inte gå på garantin ändå?


    Mvh

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Jo. Om man har garanti kvar...

    Jag har drabbats av samma problem som KK, sur doft och dålig avfuktning => Det luktar illa och bilen immar igen någon minut efter att jag startat den.

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Byta förångare? Enligt WIS kräver det att man tömmer AC-systemet. Kostar ju 1000:- att fylla igen så helt billigt blir ju inte ett byte...
    Kan ju vara därför de "inte hittar något fel"?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    21
    Hej KK!

    Trist fel Du har råkat ut för

    Jag har EXAKT samma prblem med min 9-5 -02. Felet har funnits sedan bilen var helt ny!!
    (Fick den lev. i slutet av dec. 01, men så fort det blev vår och varmt så började det att lukta - allt annat än "premium"!! Gissar att den hade gått runt 600 mil då!)

    Och, alltså, -inga ruttna löv, -ingen parkering i uppförslut, -ingen parkering i högt gräs (! - har faktiskt fått den förmaningen på SAAB!!) Bara mögellukt vid uppstart - hela "sommarhalvåret"!

    Nu är bilen snart 3 år och har gått ca. 3500 mil. Problemet med lukten har de försökt att åtgärda mängder av gånger här på BIVA i Linköping (säkert vid en fem, sex tillfällen!!!).
    Jag har haft bilen där för samma fel så många gånger att jag nästan kände att de började tröttna och tycka att jag var överkänslig, eller nå't...

    Vid ett tillfälle så luktade det hur mycket som helst när jag startade bilen då jag hämtade den på verksta'n - efter kupeluftfilterbyte och rengöring med trollerispray i dyra burkar med långa slangar för intravenös behandling av dräneringen!!

    Till slut så tröttnar man, och nu på vintern så kommer det ju ingen mögellukt (om det är kallt ute!), så då åker det ner på prioritetslistan! Man orkar inte, eftersom de inte verkar kunna lösa felet på verkstan så blir man ju själv också lite rådvill

    Personligen så tror jag INTE att felet ligger hos dräneringen. Jag har kollat den själv och det finns inget som tyder på att den inte skulle fungera på min bil!

    Däremot så tror jag mycket på det här med att att felet ligger hos förångaren. Ser i mina papper att de gjort rent den vid ett tillfälle. Men den är inte bytt (...undrar om det går att få igenom det på garanti/goodwill nu när bilen blir tre år om en månad?)

    I.o.f.s så undrar jag -Hur och varför uppstår den här "beläggningen" på förångaren? Och varför bara på ett fåtal förångare?

    Det här är faktiskt ett supertrist fel!
    När var och varannan biltillverkare tex. förhöjer "Den första upplevelsen och känslan vid varje möte av bilen" med hjälp av en "racig" startknapp istället för en trist nyckel - då sitter en annan och hulkar i massiv mögelattack vid varje uppstart.... inte kul. Inte premium. Inte 300 000kronors känsla... Kanske som att bo i ett mögelhus!!


    Hoppas att det ordnar sig för oss.....

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av meko
    Däremot så tror jag mycket på det här med att att felet ligger hos förångaren. Ser i mina papper att de gjort rent den vid ett tillfälle. Men den är inte bytt (...undrar om det går att få igenom det på garanti/goodwill nu när bilen blir tre år om en månad?)
    Hej,

    Tack för input!

    När det gäller att få den utbytt så skall det inte vara några som helst problem! Du (och jag) har påtalat felet innan garantins utgång. Saab har inte, i ditt fall, lyckats åtgärda felet. Det innebär att du kan fortsätta att kräva att de åtgärdar felet tills de lyckas...

    Annars är det bara att ringa KO eller Sverker. Stå på dig!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    lyfter tråden lite och undrar om nån kommit fram till nått mer? Min bil luktade super fint igår när jag körde runt, men i morse när jag startade den möttes jag av en härlig doft av ättika rätt i ansiktet innan jag fått i mig morgon kaffet!

    Hur kan det uppstå över en natt? Vad kostar en ny förångare?

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    21
    Hej foffen!

    Så här har det gått för mig:

    Efter mycken argumenteranden från mig då jag nu bestämt hävdade att det enda som sannolikt skulle hjälpa mot mögellukten i min bil var att byta ut förångaren - detta har jag alltså hajat genom behjälpliga inlägg här - så gick SAAB med på att rengöra klimatanläggningen en sista(?) gång!

    Byta förångare var INTE aktuellt!!! "Alla 9-5'or kan lukta lite ibland, det är heeelt normalt..."

    Den senaste rengöringen gjordes så i samband med årsservicen i vintras/våras (min 9-5 är en 02'a som då gått knappa 4000 mil).

    Efter servicen luktade det parfym som från ett bättre horhus under säkert ett par månader (rekord!) från AC'n. Men nu är ordningen återställd och det luktar bara mögel igen!

    Så här har det blivit efter varje "rengöring", det har bara tagit olika lång tid innan mögelsporerna letat sig fram till min näsa! (Har haft problemet sedan bilen var helt sprillans ny..!)

    Alltså:
    En förångare är säkert jättedyr. Felet är jäkligt "störigt" - man påminns vid varje start under sommarhalvåret!. Det är inte särskilt Premium. Jag ringer snart Sverker. Fast kanske inte... man orkar inte lägga oändlig tid på en felkonstruerad klimatanläggning. Fast man kanske borde...

    Får se hur det här avlöper..! Snart dags att byta bil ändå! (Kanske en 9-3 SC, eller en BMW 3xx Touring?)

    Hoppas att Du får bättre ordning på Din bil!

    Håll tråden möglig!

Liknande ämnen

  1. Lukt i nya bilar...
    Av Vedungen_rider i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:43
  2. bensin lukt
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 18:05
  3. Lukt när man gasar.
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •