Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 89

Ämne: Sur lukt ur ACC vid uppstart - 9-5 M/03

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Det ska bytas första gången vid 3000mil sedan vid 7000, 11000 etc dvs varannan service.
    Mitt bör således vara bytt för knappt 1000 mil sedan. Tur att Svenska Bil Östermalm har stängt idag...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #22
    Hej !

    Jag hade "disktraselukt" i min förra 9-5. Jag fick för mig att dett fans ett samband med att jag tvättade bilen i en viss gördetsjälvhall. Jag tror att vattnet i tvätthallarna återanvänds och renas til en viss del. Fungerar inte reningen riktigt så kan det nog bli mycket bakterier i tvättvattnet....
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Jag hade "disktraselukt" i min förra 9-5. Jag fick för mig att dett fans ett samband med att jag tvättade bilen i en viss gördetsjälvhall. Jag tror att vattnet i tvätthallarna återanvänds och renas til en viss del. Fungerar inte reningen riktigt så kan det nog bli mycket bakterier i tvättvattnet....
    Min är bara handtvättad utomhus med "brunnsvatten" de senaste månaderna. Tror att det handlar om ren okunskap från SB:s sida. Det räckte med kommentaren "Man kan inte justera tomgången på de här bilarna" för att känna att förtroendet försvann ganska raskt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Det ska bytas första gången vid 3000mil sedan vid 7000, 11000 etc dvs varannan service.
    Mitt bör således vara bytt för knappt 1000 mil sedan. Tur att Svenska Bil Östermalm har stängt idag...

    Mvh

    KK
    Du såg att jag la till att det gäller 98-01 men att det bör vara samma på 02- Det bör väl stå i din servicebok eller på något av de serviceprotokoll du har.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Du såg att jag la till att det gäller 98-01 men att det bör vara samma på 02- Det bör väl stå i din servicebok eller på något av de serviceprotokoll du har.
    Skall be dem kika på kupéluftfiltret. Mest sannolikt så är det nog någon av de ovannämnda "ventilerna" som är boven i dramat.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Man kan ju jyfta på locket till akvariet o kika efter hur det ser ut med filtret. Ser det för jäkligt ut, och om det luktar disktrasa, så kan man ju byta det ändå. Ligger väl på 500-600 spänn för ett sånt filter.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Var det inte din bil som stod still ganska mycket? Har haft kontakt med många bilar som har haft AC och då blir det en sådan lukt om bilen har stått ett tag...

    Brukar dock försvinna om man drar ur AC:n ordentligt vid exempelvis en långkörning....

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Var det inte din bil som stod still ganska mycket? Har haft kontakt med många bilar som har haft AC och då blir det en sådan lukt om bilen har stått ett tag...

    Brukar dock försvinna om man drar ur AC:n ordentligt vid exempelvis en långkörning....
    De enda gånger den körs är ju långkörningar, och det har hittills inte försvunnit...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Man kan ju jyfta på locket till akvariet o kika efter hur det ser ut med filtret. Ser det för jäkligt ut, och om det luktar disktrasa, så kan man ju byta det ändå. Ligger väl på 500-600 spänn för ett sånt filter.
    Kan man kontrollera det därifrån på en 9-5:a? Sitter inte filtret m.m. bakom handskfacket? Har nämligen för mig att man måste ta bort handskfacket för att komma åt detta filter på 9-5:orna.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Var det inte din bil som stod still ganska mycket? Har haft kontakt med många bilar som har haft AC och då blir det en sådan lukt om bilen har stått ett tag...

    Brukar dock försvinna om man drar ur AC:n ordentligt vid exempelvis en långkörning....
    De enda gånger den körs är ju långkörningar, och det har hittills inte försvunnit...

    Mvh

    KK
    Fungerar AC:n bra i övrigt? Klarar den av att hålla rutorna fria från imma? Kyler respektive värmer den som den ska?

    Om svaret är ja på alla dessa frågor så skulle jag i alla fall köra vidare och se glad ut....möjligen att jag skulle kolla till filtret om den ens är bytt....verkstäderna har en tendens att glömma...

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Man kan ju jyfta på locket till akvariet o kika efter hur det ser ut med filtret. Ser det för jäkligt ut, och om det luktar disktrasa, så kan man ju byta det ändå. Ligger väl på 500-600 spänn för ett sånt filter.
    Kan man kontrollera det därifrån på en 9-5:a? Sitter inte filtret m.m. bakom handskfacket? Har nämligen för mig att man måste ta bort handskfacket för att komma åt detta filter på 9-5:orna.
    Så e det kanske. På 9-3:an satt det i akvariet innan kupé-fläkten. Har faktiskt inte kollat 9-5:an.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Man kan ju jyfta på locket till akvariet o kika efter hur det ser ut med filtret. Ser det för jäkligt ut, och om det luktar disktrasa, så kan man ju byta det ändå. Ligger väl på 500-600 spänn för ett sånt filter.
    Kan man kontrollera det därifrån på en 9-5:a? Sitter inte filtret m.m. bakom handskfacket? Har nämligen för mig att man måste ta bort handskfacket för att komma åt detta filter på 9-5:orna.
    Detta gör det väl ännu mer troligt att verkstaden "glömde" att byta filtret då de skulle. Vilken kund skruvar bort handskfacket för att kolla att det bytts?
    Själv misstänker jag starkt att det "glömdes bort" att byta kupéfilter då jag hade in min 9000 på 11'-milaservice´. Öppnade akvarielocket knappt 1000 mil senare & då såg filtret inte kul ut men svårt att reklamera så långt efteråt, dessutom är jag ju inte säker.

    Tilläggas kan att jag nu på sensommaren ibland hade en sån unken lukt när min bil stod stilla några dagar men att det nu försvunnit, kanske pga av att jag använder bilen mer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    KK:

    Ta bort filtret (finns massa beskrivningar, bara å sök ) Akta bara kylslangen till handskfacket och frostskyddssensorn. (eller vad den heter) Lys med ficklampa där filtret sitter, då ser du om det finns löv o dyl. mellan filter och fläkt.

    Annars: Vik bort golvmattan "snett under askkoppen mot bulan vid pass. vä.ben" (på båda sidor) så kommer du åt drän. slangarna som leder bort kondensvatten. Testa att det går att blåsa i dem.

    Sist: Kolla i akvariet efter löv och annan skit. Inte så troligt dock, efter din beskrivning.

    Ytterligare en upptäckt besparing på -05: "bulan" som kupéluftfiltret sitter (ung.) innanför är inte klätt med filt!

    Hävdar också att -03 är bästa åm., sen börjades det tallas på lampor i bagageluckan, mm.

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Jag hävdar att -02 va den bästa modellen (förutom bakvagnsbussningarna då,, sen -03 så började det bli besparingar..

    Ok, till ämnet. Dräneringsslangarna ska kollas på varje service, slå på full fläkt i bilen och stäng dörrarna så ska du känna att det blåser ur de 2 slangarna under bilen..

    Och kolla kupéfiltret till att börja med..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Fungerar AC:n bra i övrigt? Klarar den av att hålla rutorna fria från imma? Kyler respektive värmer den som den ska?

    Om svaret är ja på alla dessa frågor så skulle jag i alla fall köra vidare och se glad ut....möjligen att jag skulle kolla till filtret om den ens är bytt....verkstäderna har en tendens att glömma...
    Ja, den fungerar utmärkt.

    Fast det där med "köra och se glad ut" när det luktar omklädningsrum i bilen vid kallstart? Nja, det funkar inte för mig...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    KK:

    Ta bort filtret (finns massa beskrivningar, bara å sök ) Akta bara kylslangen till handskfacket och frostskyddssensorn. (eller vad den heter) Lys med ficklampa där filtret sitter, då ser du om det finns löv o dyl. mellan filter och fläkt.

    Annars: Vik bort golvmattan "snett under askkoppen mot bulan vid pass. vä.ben" (på båda sidor) så kommer du åt drän. slangarna som leder bort kondensvatten. Testa att det går att blåsa i dem.

    Sist: Kolla i akvariet efter löv och annan skit. Inte så troligt dock, efter din beskrivning.

    Ytterligare en upptäckt besparing på -05: "bulan" som kupéluftfiltret sitter (ung.) innanför är inte klätt med filt!

    Hävdar också att -03 är bästa åm., sen börjades det tallas på lampor i bagageluckan, mm.

    /mvh Anders B.
    Hej,

    Tack för tipsen. Skall komma ihåg detta till nästa gång det blir aktuellt. För närvarande menar jag att verkstaden skall göra ovanstående procedur om jag (som kund med en fullservad bil med kvarvarande fabriksgaranti) har problem med dålig lukt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Ja självklart så ska verkstaden lösa detta åt dig..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Ja självklart så ska verkstaden lösa detta åt dig...
    Återstår då "bara" att hitta en verkstad med a) servicekänsla, b) personal som inte har luktsinnet förstört av mustaschhår i näsgångarna...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Hehe välkommen till oss..



    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Hehe välkommen till oss..



    Mvh. Mathias
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Lukt i nya bilar...
    Av Vedungen_rider i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:43
  2. bensin lukt
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 18:05
  3. Lukt när man gasar.
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •