Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Händer inget med värmen vid kallstart och Auto läge på i ACC. Saab 9-5 2.3t BP - 08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Händer inget med värmen vid kallstart och Auto läge på i ACC. Saab 9-5 2.3t BP - 08

    Hellu folket,

    Vete fasiken om det är rätt del av forumet så flytta tråden om jag sjabblade lite..



    Har en stilla undran till er andra 9-5 ägare där ute som har den faceliftade ACC anläggningen..

    Problemet är att när jag startar bilen i kallt väder så blir det liksom ingen fart på ACC systemet alls när man har "Auto" läget på. Är detta nåt som är normalt med modellen? Kör ju med motorvärmare normalt och det gör varken från eller till.

    Är ju tvungen varenda gång att själv slänga på defroster läget för att det ska bli nån fart på systemet alls och det är ju inte alltid så att man vill ha värmen via rutorna så att säga. Bilen blir ju givetvis varm och skön efter ett tag men det är ju liksom inget drag alls i början om man låter bilen sköta allt själv. Andra bilmodeller jag haft har dragit på som f*n när man startar bilen med "Auto" läget igång, men inte denna.

    Är det "så det är" som gäller, eller det nåt galet?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Systemet väntar med att pumpa in luft tills det börjar bli lite temperatur på motorn... det finns liksom ingen poäng med att vräka in massa svinkall luft med fläkten. Alltså smyger fläkten igång efterhand, i takt med att kylvattentempen ökar. Detta ger snabbast möjliga uppvärmningstid av kupén, tro't eller ej!

    /Magnus

  3. #3
    Ja det är konstigt att det bara är Saab som kommit på detta

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Sluga nissar det där!

    Trodde i min enfald att det var någon typ av elektronisk värmare som klev in. Det där med att dra in motorvärmen trodde jag var mera 70-80 tals teknik. Man lär sig något nytt varje gång hehe!
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Sluga nissar det där!

    Trodde i min enfald att det var någon typ av elektronisk värmare som klev in. Det där med att dra in motorvärmen trodde jag var mera 70-80 tals teknik. Man lär sig något nytt varje gång hehe!
    Elektriska tillsatsvärmare finns i princip bara i moderna "miljödieslar" (och kopplas endast in vid behov) eftersom de förbränner bränslet så effektivt att det inte blir tillräckligt med spillvärme kvar att värma kupén med. Huvudparten av en bils värme kommer från kylvattnet; idag precis som på 1930 talet då värme började dyka upp som extrautrustning i bilar.

Liknande ämnen

  1. Inget ljus vid 0-läge på reglaget
    Av Daho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 23:48
  2. 9-5 auto -03: automat spärrat till P-läge
    Av s4rules i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 21:29
  3. [LÖST] Händer inget över 5000 rpm OG9-5 B2x5
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 14:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •