Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Säkert 500 trådar innan men ögonen är trötta av läsning, (T7Suit Trimmning)

  1. #1

    Säkert 500 trådar innan men ögonen är trötta av läsning, (T7Suit Trimmning)

    Tjena vänner!

    Har en Saab 9-3se i grunden en 2000

    Jag har läst och vet hur man aktiverar parametern "OPENSID"
    men vill veta hur jag lägger till och tar bort parametrar från den redan befintliga listan,
    hur jag hittar dessa adresser till vad som är vad..

    Vill tex ha Ekonomi läget med 3 olika effekt steg. ( kan man välja stegen på effekten )

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    det låter som att du behöver sätta dig ner och läsa t7-dokumentationen och t7-suite manualen.

    i t7-suite under "actions" finns det en knapp som heter "SID information" där finns de värdena som visas på din open sid.

    vill du veta vad sakerna betyder så får du läsa på ovan nämnda dokument.

    angående effektsteg och liknande så har jag personligen inte provat det. men jag tror det kräver lite mera än "bocka i en ruta och köra" tror att det kräver lite speciell mjukvara för att få det att lira.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Symbolen du letar efter heter Performance.Mode.
    Du kan inte bestämma effekt i olika steg utan att själv programmera en sådan funktion. Har aldrig sett någon som har försökt göra det.

    I OpenSID ser du Performance-Mode som PeMo. Det enda du kan göra är att sätta den till 0, 1 eller 2.
    0: Ekonomiläge, motorstyrsystemet begränsar luftmassaflödet så det hela tiden håller sig i closed loop
    1: Normalläge
    2: Sportläge, gaspedalens insignal multipliceras med en viss faktor, oftast 1,54. Den blir alltså känsligare.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Exakt vilken etikett en viss symbol får i OpenSID är inte skrivet i sten, man kan ju dessutom namnge dem helt själv! Vissa väljer att kalla den PeMo, men om man inte skriver något själv har jag för mig den heter "Perf". Jag tror det är betydligt bättre att ange symbolnamnet som i fallet med "Performance Mode" är just Performance.Mode
    Andra bra symboler som jag brukar ha med är:
    In.p_AC, In.T_ACEvaporator, IN.U_Batt, BFuelProt.CurrentFuelCons, Out.V_FuleConsumed, In.V_FuelTank, E85.X.EthAct_Tech2, Out.M_DTI, ECMStat.ST_ActiveAirDem
    för att nämna några.

  5. #5
    Tycket det är svårt att förstå vart man ändrar alla parametrar även till trimningen.. vill bli bättre på att ändra i mapparna och förstå vad jag gör, men tycker inte det är så speciellt lätt att förstå :/ hur gör jag för att enklast sätta mig in i det?

    Jag har en programvara i kärran i dag som jag tror ska leverera 330-340Hk och 435-450Nm
    men det är med (tune me up) men vill ju vara så säker som möjligt på att det verkligen levererar det man "önskar".

    Hjälp? :/

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Exakt vilken etikett en viss symbol får i OpenSID är inte skrivet i sten, man kan ju dessutom namnge dem helt själv! Vissa väljer att kalla den PeMo, men om man inte skriver något själv har jag för mig den heter "Perf".
    Är det inte så att den som heter "Perf" bara går att ställa noll eller ett och om man ställer den till ett så får man fram dendär flashiga menyn där det står "Eco, Normal, Sport" i sid, och man får välja mode i ett grafiskt interface?

    Det finns nämligen två sätt att göra detta. Den med grafisk presentation vill jag inte rekommendera då den innehåller en bugg som gör att ECU'n kan göra "norsk reset" under färd.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Stjernaa Visa inlägg
    Tycket det är svårt att förstå vart man ändrar alla parametrar även till trimningen.. vill bli bättre på att ändra i mapparna och förstå vad jag gör, men tycker inte det är så speciellt lätt att förstå :/ hur gör jag för att enklast sätta mig in i det?

    Jag har en programvara i kärran i dag som jag tror ska leverera 330-340Hk och 435-450Nm
    men det är med (tune me up) men vill ju vara så säker som möjligt på att det verkligen levererar det man "önskar".

    Hjälp? :/
    Tror knappast en "tune me up" fil är kapabel av sådana siffror. Du ska nog vara glad om du har 2/3 av den effekten. Om du vill lära dig att mappa så finns inga genvägar. Läs läs läs läs läs..... Förstå vad som behöver ändras och varför. Logga motorns driftsvärden. Skaffa en bredbandslamda och EGT-givare.

    Förståelse för hur motorn fungerar rent fysiskt är också ett måste. Förstå begreppen flöde, värme, tryck och hur de hänger ihop. Lär dig läsa kompressordiagram, läs om förbränningslära etc...
    Senast redigerat av Brisse den 2014-01-26 klockan 22:53.

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    precis om man vill lära sig att mappa en bil så kräver det mycket kunskap. så det är bara att plugga, testa och experimentera.

    att installera en bredbandslambda kan även vara att rekommendera, så kan du hålla mycket bättre koll på bränsleblandningen då du kör runt. och det lär man sig massor ifrån

    finns tyvärr inga genvägar. vi kan inte förmedla all världens motorkunskap till dig i några inlägg på ett forum.

    Lycka till i trimmandet

Liknande ämnen

  1. Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.
    Av Thomas #1629 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 13:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •