Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köpråd: 9-5 Linear 2004

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Köpråd: 9-5 Linear 2004

    Hej!

    Tog körkort för några veckor sen och har suttit och bläddrat igenom Blocket konstant känns det som efter en förstabil
    Men så fick jag ett erbjudande om att köpa en bekants bekants (så att säga) bil.

    Allt jag vet om bilen är:

    Saab Linear Sport Kombi 2004
    19000mil
    SoV däck
    All el och AC ska fungera
    Turbo bytt vid 12000 mil
    Besiktigad till oktober 2014

    Har blivit erbjuden att köpa den för 15 000:-

    Tycker ni att det verkar rimligt?


    Sen en fråga om årsmodell, säljaren säger att det är en 04, men om man slår upp den på Transportstyrelsens hemsida får man se saker som "Fordonsår: 2003" och "I trafik första gången i Sverige 2003-11-26"?
    Hur går det ihop?


    Tack på förhand och ursäkta newbiefrågor

    /M

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Här är en jätte bra tråd att läsa innan man köper sig en 9-5a.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...KA-KÖPA-9-5-)

    Är bilen fin och väl omhändertagen så är det ett bra pris.

    Ang årsmodell så är det nog en 04a om den är uttagen så sent 2003, transportstyrelsen går efter det år bilen först blev reggad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Hej!

    Här är en jätte bra tråd att läsa innan man köper sig en 9-5a.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...KA-KÖPA-9-5-)

    Är bilen fin och väl omhändertagen så är det ett bra pris.

    Ang årsmodell så är det nog en 04a om den är uttagen så sent 2003, transportstyrelsen går efter det år bilen först blev reggad.

    Mvh
    Jag kan också varmt rekommendera länken till FAQ som kim0h hänvisar till.

    Och mycket riktigt är så att transportstyrelsens "fordonsår" är tillverkningsår. Men biltillverkarnas "årsmodell" är något som sällan sammanfaller med kalenderåret, utan ofta börjar en viss årsmodell säljas strax efter sommaren året innan. Min egen bil är ett sådant exempel, den tillverkades i december 2003 och har således "2003" som fordonsår hos transportstyrelsen men är en årsmodell 2004.

    Det enda säkra sättet att veta vilken årsmodell ens bil har är att läsa ut det ur chassinumret, där 10e siffran anger år. Exempel (min egen bil där jag xxx-at de sista seriesiffrorna):
    YS3EH55G9430xxxxx
    4 betyder årsmodell 2004.

    2004 är en "bra" årsmodell då saab äntligen åtgärdade vevhusventilationsproblemen. Dock var det inte förrän 2005 ESP blev standard (fanns som tillval sedan 2002), det tycker jag är en viktig säkerhetsfeature så kolla gärna att bilen har det.
    Du skriver dock inte vilken motor det är i bilen (2.0t, 2.3t eller 2.3T).

    Men generellt är saab 9-5 enormt mycket bil för pengarna sedan konkursen. Den är säker, hyggligt driftsäker (även om 19000 mil inte är försumbart så kolla gärna de vanliga modellsvageterna som står i FAQ-tråden) och väldigt billig jämfört med andra liknande bilar (V70, passat m.fl.). Och 15000:- för den bil du beskriver låter som ett bra pris.

    Men visst, saab 9-5 kombi är väl inte en typisk första bil utan snarare det du köper när du skaffar familj.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Kanonbra tråd ni rekomenderade! Ska lusläsa.

    Blev tipsad om att man kunda lämna bilen till Bilprovningen för en kontroll för några hundralappar.. Och de kunde även göra en "E-diagnos".
    Är det något ni kan rekomendera för en som inte kan något om bilar?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Men visst, saab 9-5 kombi är väl inte en typisk första bil utan snarare det du köper när du skaffar familj.
    Nej jag vet, men jag är sugen på en kombi och känner att för det priset får jag mycket bil (om nu allt är som det ska).

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av perdedor Visa inlägg
    Kanonbra tråd ni rekomenderade! Ska lusläsa.

    Blev tipsad om att man kunda lämna bilen till Bilprovningen för en kontroll för några hundralappar.. Och de kunde även göra en "E-diagnos".
    Är det något ni kan rekomendera för en som inte kan något om bilar?
    cm
    Bilprovningen har flera diagnostjänster. Den billiga är precis som en vanlig besiktning och kostar lika mycket, bara att de inte rapporterar in resultatet till transportstyrelsen. Det är givetvis bättre än ingenting, men det säger bara att bilen är trafiksäker och skulle klara en besiktning. Det säger inte att bilen mår bra, t.ex. kollar de inte hur motoroljan ser ut, att ACn funkar o.s.v.


    E-diagnos är väl att de läser ut allt de kan ur ODB2-uttaget på bilen, vilket inte är så mycket på en og9-5 så länge motorlampan och andra varningslampor är släckta.

    Själv skulle jag nog försöka hitta en verkstad som man ändå tänker använda för service sedan och be dem ta en titt på bilen. Ofta kan man få det till bra pris (min verkstad gör det gratis till sina stammisar) eftersom det är ett sätt för dem att ragga kunder.

    Å andra sidan, för en så billig bil som 15k får man gambla lite, man kan ju inte undersöka den för mer pengar än den kostar... 15k är som sagt ett bra pris och har den service- och besiktningshistorik och du dessutom känner säljaren som knappast kommer att lura på dig en bil med kända fel, ja då är förutsättningarna iaf goda.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Värde på min 9-5 kombi 2,0t 2004 Linear ? skada:-(
    Av RALLYCROSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 12:46
  2. Saab 9-3 sportsedan(2004) linear plus byte av stereo
    Av Hulken888 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 07:48
  3. Köpråd, 9-3 Linear 05
    Av sabes i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •