Hej
Jag funderar på nya däck och fälgar till en 2002 9-3 Aero.
Ska jag ha 7,5" eller 8" eller 8,5" fälgbredd?
/Magnus
Hej
Jag funderar på nya däck och fälgar till en 2002 9-3 Aero.
Ska jag ha 7,5" eller 8" eller 8,5" fälgbredd?
/Magnus
Saab 9-3 Aero 2002
Är de 18" så skulle jag ta 8" eller 8,5" breda fäljar beroende på vad som finns och ser snyggt ut.
Vill du slippa skrap i skärmarna så köper du inte bredare än 8".
8,5" bredd kan medföra en del skrap speciellt om det är en 5-dörrars du har, 3-dörrars har lite större hjulhus bak.
ET bör inte heller gå under 35.
ok. Jag siktar på 8" mao.
Men däcket skulle alltså passa på alla dessa fälgbredder?
/M
Saab 9-3 Aero 2002
Ja de ska de.
Hmm. Gammal tråd, nya funderingar:
Om däcket är 225 mm brett.
Spelar det någon roll om fälgen är 8 eller 8,5" då?
Det är väl ändå däcket som skulle skrapa i? Och det har ju samma bredd som mina vinterdäck (225/45-17) på original Aerofälg.
Eller skulle en 8,5" fälg sticka ut utanför 225-däcken?
Saab 9-3 Aero 2002
Med en 8.5" bred fälg så blir det risk för att du inte har ngt fälgskydd, det även på en 8", beroende på hur hårt du väljer att ta emot trottoaren etc
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Jag försöker undvika trottoarkanter... Med varierande framgång.
Man skulle kanske installera backkamera som visar höger bakhjul!
Det jag menade var iskrap i innerskärmar och fjäderben.
Saab 9-3 Aero 2002
Själv kör jag med 225/40-18 på en 7.5" bred fälg och det funkar kanon !
ET är 42 och bilen är H&R sänkt. Har aldrig skrapat nånstan : )
Image is nothing - Boost is everything
http://www.garaget.org/show.php?car=61
Har ju 18*8.5 ET37 med 225/40-18 på min cabbe, sänkt 30mm med Eibach och std-dämpare. Inget skrap el. dylikt, men man ska inte vara och nosa på trottoarerna. Har lyckats hålla mig borta från det både med SS:en och Cabben när det gäller sommarfälgarna.
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...