Tjena.
Detta är lite Copy/paste då främst jag skriver till annat onämnt saab-forum men tänkte mig att det skulle vara trevligt att dela med mig till er också.
Jag håller på med att få ihop en lite mer bantrevlig variant av en Saab a50 2.3 -97
Målen till våren 2014 är:
-300+ etanolhästar
-tillräckligt styvt chassie för att kännas som en sportbil
-100kg mindre vikt
-Foliering, lite sponsdekaler, och annat trevligt
Höst spec 2013:
-"hemmasnickrat" 260 Etanolhästar på T25 snurra
-2,5' catback
-Kalluftsfilter
-PPF 680cc spridare
-Rolleslitz slitzade originalskivor
-Ferodo Sport belägg
kommer dumpa en massa uppdejts från runt november 2013 till nu.
- - - Uppdaterad - - -
Ålrajt! Första updejten! Och den ser ut på bild iaff att den är ambitiös tycker jag! Precis vad sponsorerna vill!
Kan beskriva lite mer utförligt vad jag håller på med då. Jag bygger om min 9000 för att få den i klass med de bilarna jag är lite mer van med, altså s13 och mitsubishi Evo 1 som man ägt innan och har fått en tappa aptiten för "billiga" japsar då de varken är billiga eller hållbara.
Så det fick bli en bil som är billig att köpa, billig att äga, billig att trimma, och *host-hållbar-host-växellåda-host*.
Innan opelkarosserna byggde saab chassien som kunde tåla ordentligt med stryk, och med de vanliga modifikationerna får fram en duktig väghållning och motorprestanda. Så av de själen fick det bli en Saab-Saab och inte en opel-saab.
But I digress.
Min saab ska bli en ordentlig streetbil med respektabel prestanda både rakt fram och i svängarna, och det kräver ju en del modifikation när utgångsobjektets egenskaper är inget annat än "lite slappa". Detta ska även göras så billigt som möjligt i relation till hur bra det kan bli.
Hur som, här kommer min uppdejt.
Såhär ser det ut i dagsläget. Jag har nyligen bytt toppackning (fy helvete att göra det på en sidställd motor) och startat upp den för att se att den snurrar som den ska. Jag har även stoppat i en TD04HL-15T från en 9000 Aero.
__________________________________________________ _____
Speedparts svarta fjäderbensstag.
Redan skitigt och sådant. Där nere till höger på bilden ser du även den sämsta bussningen jag sett. Den borde hålla motorn på plats, men det gör den inte. Ska bli en ny när jag orkar punga ur 500kr för en sådan i polyuretan. Rena bedrägeriet att betala så mycket för en bussning, oavsett om det är gummi eller poly.
__________________________________________________ ____
Såhär ser det ut på vardera sida av framvagnen. Bytt dämpare och fjädrar till lite sportigare variant. Finns som kitt som är snorbilligt jämfört med bilstein och koni-alternativen på www.chassit.se
bara Liiiite skitigt. När det blir varmare ute så ska jag gå loss med diskborsten i hjulhusen.
Där ser du även mina slitzade skivor. Jag köpte detta kitt som gjordes av Rolleslitz där alla skivor + sportbelägg kunde beställas för runt 3000kr. Jag skulle dock helre viljat ha köpt av Cenny från TDRacing Då man då får för ungefär samma pris pulverlackerade nav på skivorna så man slipper titta på rost. Detta är en STOR rekommendation att köpa till din 9000 för det gjorde under för mina problem med broms-fade vid hög belastning.
Ni ser även stålomspunna bromsslangar Från HEL. som bara sitter som förlängare till oket för att oket inte ska vara i vägen och inte ska läcka bromssolja när jag meckar.
__________________________________________________ ____
Klämde även med en bild på bakvagnen som jag hade hunnit göra innan jag kom på att jag kanske ville dokumentera mitt jobb och dela med mig till massa okänt folk på nätet
Ni kanske själv ser skillnaden på kvaliteten på det som jag hann med att rostlaga innan jag tappade motivationen :P
Även mitt tryne kom med på bild!
________________________________________________
Gamla t25:an. Var till min stora förvåning bytt!
Hade absolut INGET glapp! Gjorde mig glad för då kunde jag glädja mig med att när någon saabentusiasts turbo rasar (som de tyvärr brukar göra, för man köper boxar från företag som inte kan optimera) så kan jag rulla in som en gudagåva med min saab och hålla turbon i näven och säga "whaddup".
________________________________
Två bilder här!
Där har vi insidan av framkjolen. Dom brukar ju lossna på 9000 så jag pillade isär hela fronten (vilket på denna var riktigt jävligt, krockbalken var satt fast i kjolen med 30 torx. Skruvade ihop kjolen med lite motorbultar och muttrar från en ca18det vilket på Nissa-nspråk innebär en 200sx s13. Det blev nästan att använda gummitätningar från motorns topp till att använda som mutterbrickor"improvisation är uppfinningens moder" eller hur det nu var.
Den uppmärksamma personen kanske märker att det är insidan av min framkjol och min front som är utan krockbalk. #YOLO
Tänkte köra utan för att reparationskostnaden av ett eventuellt besök av träd skulle vara större än kostnaden att köpa en till 9000. Där sparade man lite vikt.
__________________________________________________ _________
Räcker väl för idag. So tired!
Nu blir det att få ihop resterande av framvagnen med de nya bussningarna etc., slänga på lite skyddslack på bulthål lite här och var i fronten, rulla lite med bilen på gatan utanför huset för att se att allt lirar och mappa för den nya turbon.
Slut för idag.
- - - Uppdaterad - - -
Peanut butter update time.
Framvagnen har blivit ihopskruvad och bilen har rullat för första gången på tre månader! Tyvärr glömde jag ta bilder på den korta (10 meter) resan den gjorde, så tyvärr inga bilder på hur låg och ball bilen såg ut med sina 15 tummare.
Motorn stod dock på i en kvart och fick ryka bort alla oljerester som hade hamnat på grenröret och downpipen, inga läckage någonstans!
__________________________________________________ _____________
Nu står bilen på pall igen i garaget.
Ser helt okej ut faktiskt. Skulle varit trevligt med en pulverlack, men sådant har man inte råd med!
_________________________________________
Denna bussningen hittade man till motorfästet också. Förklarar ett och annat till varför bilen beter sig som den gör vid gaspådrag...
Måste fan göra plats i budgeten till nya. Ser inte klokt ut!
__________________________________________
Tog akten i att tvätta en skärm för hjulhuset.
Kom på att det var lite osmart att göra mitt i vintern så jag gjorde bara en. Lite svårt att få bort skiten utan rinnande vatten :P så dom skruvas inte på tills våren.
Så fort det blir plusgrader så kommer högtryckstvätten fram så jag slipper titta på detta varje gång jag ska in under bilen.
________________________________________________
Klämde på den nya vänsterskärmen för att jag var lite nyfiken.
Lite fel färg kanske?
_______________________________________________
Jadu, nu är det inte så mycket mer att göra på utsidan av bilen mer än att lufta bromsar, då jag ska foliera bilen innan jag skruvar på fronten.
I alla fall. Jag har spånat lite på idéer på folieringen. och tänker antingen helvit foliering eller att ha lite orange på bilen med: Spenderade lite mer tid än vad jag vågar erkänna på detta. Kanske inte lika mycket orange som min fina paint-ritning visar.
Men det ger en humm om vilken riktning bilen ska gå emot. I alla fall, jag orkar inte bortförklara mig mer om det :P Lite idéer skulle uppskattas angående detta iaff!
Det var väl allt för denna gång. Nästa update kommer innebära konstruktion av kablar och diverse kontakter för att mappa bilen och få det undanstökat!
...fyfan vad skitigt allt är.
- - - Uppdaterad - - -
Uppdejt!
Ödet har serverat mig igen. Och på menyn står vad jag misstänker är ventilsallad. Något är sönder iallafall. Men först lite trevligare grejor.
Veckan började med att jag skulle mappa min nya box så jag kunde köra med den nya turbon. Det slutade med att jag grillade tre boxar på en kväll. Jag skulle misstänkt det från början för att jag och elektronik.. hrrrm, jag och.. saker, sällan hittar saker gemensamt. Men räddningen kom genom Mangs, som genom sina magiska fingrar gav mig två fina färdigmappade boxar. Han rekommenderas starkt för dem som inte vill ge 2300kr för fem minuters jobb.