Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vibrationer på tomgång 9-5 Aero Sentronic M/03

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    Vibrationer på tomgång 9-5 Aero Sentronic M/03

    Hej,

    Någon annan som upplever problem med "lite väl" kraftiga vibrationer på tomgång på sin 9-5:a med AW 5-växlad automat? Jag tycker den känns som en dieselmerca stundtals.

    Svenska Bil Östermalm "kunde inte verifiera" att det var något fel... Jag påtalade då att den fått tomgången höjd förut för att försöka åtgärda felet. "Jaså, vem gjorde det?" säger servicemottagargubben. "Svenska Bil Globen" säger jag då. "Ja, det var ju bra gjort av dem eftersom det inte går på den här modellen..." Vad säger man? Ridå.

    Tack på förhand,

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Tjena

    Har du monterat i nya tändstift?? Ingen skillnad?? Har ett likande fenomen på min dom få gånger den kallstartats. Har inte bytt stift men har fått ny programvara.

    Som det sagts förut.. Känns lite jobbigt när man som kund har fler ideér osv kring lösningar på problem än dom som jobbar med produkterna..

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Ja som du vet KK så har jag samma fenomen. Har fått nya t-stift på garantin men likförbenat så är vibbarna där. Märks speciellt vid kallstart när det är strax över nollan eller lägre temp ute.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Ja som du vet KK så har jag samma fenomen. Har fått nya t-stift på garantin men likförbenat så är vibbarna där. Märks speciellt vid kallstart när det är strax över nollan eller lägre temp ute.
    Ja, det är ju det som är intressant. Jag har iofs originalstift, men jag tycker nog nästan att man (som du) kan kräva att få nya stift om det skulle bidra till att lösa problemet. Jag har ju trots allt haft problemet hela tiden, d v s 1500 mil innan stiften egentligen skulle vara mogna för byte.

    Nu hävdade verkstadsmustaschen att "det beror på att du har ett 3" avgassystem". "Intressant sa jag, för jag hade exakt samma symtom innan". Sen kom diskussionen om huruvida man kan eller inte kan justera tomgången på 9-5...

    Vad har ni för tomgångsvarvtal?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Vad har ni för tomgångsvarvtal?
    Mig veterligen är det original vad det nu är, strax unnder 1000rpm något.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Vad har ni för tomgångsvarvtal?
    Mig veterligen är det original vad det nu är, strax unnder 1000rpm något.
    På inrådan från allas vår Doktor fick jag varvtalet höjt något, men ev. höjdes det för mycket. Får väl labba själv när jag får tag i en Tech II:a nästa gång.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    På automatbilarna kan man justera tomgången lite.

    På manuellt växlade går det inte.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    KK och Fredrik->

    Har ni båda detta problem även när bilen är varm?? Vad har ni för varvtal kall vs varm??

    Själv har jag ungefär 850-900rpm i P-läget när bilen är genomvarm. Jobbigt att det inte verkar hjälpa med nya tändstift heller

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    "knattrar" o slamrar ngt precis efter kallstart. Försvinner efter några få sekunder. Jag härleder detta en viss mån till ventiltryckarna, och vibrationerna till att motorn får gå lite "hårdare" innan oljan är varm. Som sagt, inte många sekunder, sen kan jag ställa ett fullt glas med vatten på motorn utan att spilla en droppe.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    "knattrar" o slamrar ngt precis efter kallstart. Försvinner efter några få sekunder. Jag härleder detta en viss mån till ventiltryckarna, och vibrationerna till att motorn får gå lite "hårdare" innan oljan är varm. Som sagt, inte många sekunder, sen kan jag ställa ett fullt glas med vatten på motorn utan att spilla en droppe.
    Hej,

    Problemet ligger med 99% säkerhet inte i motorn utan i transmissionen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Lyfter lite...
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Sentronic 2+ i NG9-3
    Av Johnken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •