Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: 95 eller 98 oktan??

  1. #1

    95 eller 98 oktan??

    Hej. Tänkte bara fråga lite snabbt när de gäller bensinen. Jag kör en 9-3 Aero 01:a med ca 295 hk (enligt förra ägaren) och tankar oftast 98 oktan. Men min fråga är om det spelar någon roll om jag kör på 95 eller 98?? Kommer man känna någon skillnad?? Och är det sämre att köra 95 än 98 när den har dom hästarna??

    Mvh Henrik

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Mjukvaruuppgraderingar brukar vara kalibrerade efter 98oktan. Men man brukar grovt säga, vinterhjul på= 95okt, sommarhjul på=98okt. För när det är kallt ute har man inte den direkta nyttan av det högre oktantalet för att motverka knack.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Mjukvaruuppgraderingar brukar vara kalibrerade efter 98oktan. Men man brukar grovt säga, vinterhjul på= 95okt, sommarhjul på=98okt. För när det är kallt ute har man inte den direkta nyttan av det högre oktantalet för att motverka knack.
    Om inte tillräckligt många tankar 98 på vintern kommer den inte heller att säljas på sommaren. Därför är mitt val att köra mina bilar på 98 oktan året om. Redan nu är det på många håll ont om mackar som säljer 98...

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  4. #4
    Henrik, följ den anvisning som trimtillverkaren anger. Oavsett årstid.

  5. #5
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876
    Kör på 98 året runt, blir ändå inte många liter extra för att man snålar och kör på 95-oktanig.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  6. #6
    Tackar för era svar. blir att köra vidare på 98:an fast det är vinter.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Mina går på BF95 just nu, dom varvas ju ändå inte ut för tillfället.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Alltid 98 här på samtliga bilar ;-)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    239
    Jag kör min 9-5 Aero med steg 2 trim på 98 oktanigt alltid, oavsett väder eller hur mycket det gasas
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211
    Jag vill alltid ha den angivna effekt oavsett årstid därav jag kör alltid 98 oktan.



    Med vänlig hälsning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Man kan ju diskutera fakta & eget tycke.

    Nu är jag inte helt insatt i förbränningstekniken map oktantalet. Så jag kan inte argumentera med fakta. Kan såklart ha fel. Men det jag fått förklarat för mig av trovärdiga källor är. Dessa tre extra oktan & dess skillnad för knackhärdigheten, ska man inte ha speciellt mycket nytt av när det är "vinterklimat". Men när det är varma sommardagar, då gör det skillnad vid belastning. Det är skillnad på att ha -10, +-0 +10 +20 +30 i insugsluften.

    Men vill man betala närmare kronan extra per liter så, väl bekome. Kör man kanske bara 10mil i månaden gör det ju ingen skillnad, men rullar det en 200mil/mån så blir det snabbt en tusenlapp i onödiga slantar. Man gör ju såklart som man själv känner.


    Niklas71 har säkert en poäng i sitt inlägg.


    Hoppas någon som har bättre koll på detta kan ge en bra teknisk förklaring baserat för fakta.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Med tanke på att förbrukningen ökar om man går ner på 95 så är inte kostnaden direkt störande för att köra på rekommenderat oktantal.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    534
    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Med tanke på att förbrukningen ökar om man går ner på 95 så är inte kostnaden direkt störande för att köra på rekommenderat oktantal.
    Är det verkligen så? Jag kan tänka mig att det kan göra en viss skillnad under vissa omständigheter, men för normal vinterlunk så har jag svårt att tro att det kan göra någon skillnad.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    Man kanske skulle investera i aktier i bensinbolag?

    Oktantalet är inte kopplat till energiinnehållet i bensinen, utan när bränsle självantänder dvs knackar....
    Men om känslan är bra att spendera mera pengar till bensinbolagen på vintern så varför inte nyttja så högt oktantal som möjligt tex Shells V-power?

    Läsvärt?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
    Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    101
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Man kanske skulle investera i aktier i bensinbolag?

    Oktantalet är inte kopplat till energiinnehållet i bensinen, utan när bränsle självantänder dvs knackar....
    Men om känslan är bra att spendera mera pengar till bensinbolagen på vintern så varför inte nyttja så högt oktantal som möjligt tex Shells V-power?

    Läsvärt?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
    Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".

    Mvh
    Johan
    Korrekt,

    Dock kan wikiartikeln lätt ge intrycket att bensin består av n heptan och iso oktan. Detta är definitivt inte fallet utan detta är ett rent referensbränsle.

    Dessutom används toluen också som referensbränsle för att främst se att testmotorn arbetar under rätt betingelser då toluen reagerar mer på insugslufttemperaturen och påminner mer om bensin från pumpen.
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-01-25 klockan 21:54.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Bara att testa och mäta förbrukningen själv, då vet du.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    222
    Från och med APC i början av 80-talet känner motorn av knacktendenser och ställer ned bland annat laddtryck om det börjar knacka. Det betyder att högre oktantal medger högre laddtryck. Gasar man ordentligt får man därför högre effekt och i vissa fall även lägre bränsleförbrukning med högre oktantal. Gasar man inte ordentligt - vinter som sommar - är det ingen vinst på något sätt att köra med högre oktantal. Annat än om det känns bra inombords förstås. Och har man inte APC eller motsvarande återkoppling finns det heller ingen poäng att tanka dyrare än vad motorn kräver.
    Jag pratade APC med Per Gillbrand för ett antal år sedan, och det var väldigt kul att höra hans historia om hur de frångick de vedertagna mikrofonerna för knackdetektion och i stället utnyttjade tändystemet genom att mäta gasens resistans med hjälp av stiftets elektroder. Resistansen ändras nämligen dramatiskt nära knack. Vad jag vet funkar det fortfarande så i moderna Trionic, och det var en Saab first.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    Tolkar jag dig rätt att om en bil hårdvarumässigt och styrprogramsmässigt är byggt för x hk, om man väljer högre oktantal så får man högre effekt vid motor?
    Utveckla gärna resonemanget.

    Mvh
    Johan
    Citat Ursprungligen postat av linn Visa inlägg
    Från och med APC i början av 80-talet känner motorn av knacktendenser och ställer ned bland annat laddtryck om det börjar knacka. Det betyder att högre oktantal medger högre laddtryck. Gasar man ordentligt får man därför högre effekt och i vissa fall även lägre bränsleförbrukning med högre oktantal. Gasar man inte ordentligt - vinter som sommar - är det ingen vinst på något sätt att köra med högre oktantal. Annat än om det känns bra inombords förstås. Och har man inte APC eller motsvarande återkoppling finns det heller ingen poäng att tanka dyrare än vad motorn kräver.
    Jag pratade APC med Per Gillbrand för ett antal år sedan, och det var väldigt kul att höra hans historia om hur de frångick de vedertagna mikrofonerna för knackdetektion och i stället utnyttjade tändystemet genom att mäta gasens resistans med hjälp av stiftets elektroder. Resistansen ändras nämligen dramatiskt nära knack. Vad jag vet funkar det fortfarande så i moderna Trionic, och det var en Saab first.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    222
    Sorry, jag utgick bara från hårdvarubegränsade fordon, där styrsystemet släpper på tills hårdvaran inte längre hänger med, exempelvis bränsleflöde eller kompression. Då bromsar styrsystemet, och den bromsen kommer naturligtvis tidigare ju mindre tryck bränslet tål. Vad jag vet innehåller inte DIN-normen för effektmätning någonting om att maxeffekten måste anges vid 95 oktan, så då är det förmodligen precis tvärtom mot vad du skriver: kör du med 95 i en hårdvarubegränsad bil når du inte de siffror som utlovats, eftersom de gissningsvis gäller för 98.

    Det finns naturligtvis även mjukvarubegränsade, där marknadssegmentet avgör vilken effekt motorn ska ha. Typexempel är väl 2,0T BioPower i bensinläge och 1,8t. Då maxas laddtryck och andra parametrar (förmodligen) innan bränslet når sin självantändningspunkt, oavsett vad man har i tanken. Och då spelar ju 95 eller 98 ingen roll, eftersom de innehåller lika mycket energi. Detta tolkar jag som en av anledningarna till att det överhuvudtaget går att chiptrimma fordon där man inte ändrat hårdvaran.

    Vissa hävdar att 98 är mer svårantändligt under givna (moderata) tryckförhållanden än 95, och att man alltså skulle förlora på 98 vid normal icke-begränsad körning, men det vet jag inget om. Överhuvudtaget är mina kunskaper ganska gamla, så jag kan som vanligt ha helt fel.
    Saab 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09 (tidigare: 9-5 Aero -02 BioPower, 9000 CSE 2.3T -95, 900 T16-Lyx -84, 99 GL Special -76 eller något, 96 -64, 96 -64)
    BMW K 1300 S -10
    Kawasaki 750 H2 -75

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    681
    Är det inte så här det hänger ihop?

    Högre oktantal = motorn justerar upp kompressionen = bilen går snålare. Detta gäller i alla fall vid normal ”fis-körning”. Detta borde i alla fall gälla om 95 och 98 oktan har samma energivärde.

    E85 har väldigt mycket lägre energivärde än bensin, men man vinner tillbaka lite i bränsleförbrukning eftersom motorn går mer ekonomiskt. Det ser ut som man vinner ungefär 5% i bränsleförbrukning på att motorn kan gå vid högre kompression vid 104 oktan (lite klurigt med procentberäkningarna här).

    Så visst borde bränsleförbrukningen vara lägre med 98 oktan jmf med 95 oktan. Men skillnaden borde vara i storleksordningen 1-2%. Det går knappast att mäta och ger inga ekonomiska motiv till att tanka 98 oktan.

Liknande ämnen

  1. 95 eller 98 oktan???
    Av Bengt.Arvidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 20:20
  2. 95 ELLER 98 OKTAN
    Av uzel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 01:36
  3. 95 eller 98 oktan?
    Av drutten66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 23:27
  4. 95 eller 98 oktan
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 22:02
  5. 95 eller 98 oktan
    Av Benne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •