Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: HOW-TO: AUX på Saab 9-3og AS3/2

  1. #1
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188

    HOW-TO: AUX på Saab 9-3og AS3/2

    Hej allesammans.


    Gjorde i helgen operationen på brorsans bil att löda in en aux sladd och tänkte nu dela med mig av tillvägagångssättet.
    Hans bil är utrustad med AS3 tror jag men borde vara lika på AS2. Årsmodell i det här fallet är 2001.

    Inköpslistan:



    Allt köptes på netonnet.
    Mer om bluetooth dongeln senare.




    Steg 1

    Plocka ut stereon från bilen med antigen specialverktyg gjorda för det eller med 4mm insexmejslar eller liknande.

    Lägg den på bordet upp o ner framför dig och skruva av översta kåpan. Sitter med en stjärnskruv i bakkant.



    Vik upp plåten och lossa tejpen i framkant.




    Steg 2

    Identifiera flatkabeln från CD-läsaren. Lägg extra märke till de två märkta R-CH och L-CH. Bra syn hjälper. Tur ens gluggar är någorlunda bra. Pappa hade ingen suck att se något "brevid den där vita plattan "



    Lägg fram stereon på något lödvänligt ställe. Jag valde spisen även fast vi har uppvärmt garage. Dock hade inte värmen varit igång på ett par dagar så alla verktyg etc var kallt.



    Fram med lödkolven och lyft bort de två benen från flatkabeln som överför ljudet från läsaren.
    Tag hjälp av en skalpell eller liknande för att komma under när du värmer. Jag råkade gå på några ben brevid som jag senare snyggade till.



    Nu valde jag att isolera dessa ledare för att minimera felkällor.
    På med ett par krympslangar modell mindre och värm ihop sen på med en större över det och slutligen fästa på kretskortet med lite smältlim.





    Steg 3

    Fram med kabeln vi köpte och fimpa den till lagom längd.





    Skala nu tills den ser ut så här. Löd ihop skärmen. Jag valde att lägga en bit krympslang där för att jag gillar det



    Här ser man ungefär hur det ska ligga. Jorden är märkt med GND och till höger och vänster kanal, som kommer från flatkabeln, sitter det testpaddar färdiga för oss att löda på. Dessa är även märkta med R-Ch och L-Ch.



    Sen är det bara att löda dit.



    Och dragavlasta/vibrationsavlasta kabeln innan ihopmontering. Ett par rediga duttar värmelim löste detta.



    Sen på med locket. Jag valde att bara böja upp plåten lite med en tång så att kabeln går någorlunda fritt.



    Man kan nu bara sätta i radion i bilen och köra. Tryck i en CD, vad som helst, och sen är det bara att välja mellan radio eller aux(genom att klicka på cd på radion).



    Steg 4

    Jag och brorsan ville dock ta det ett steg längre så vi köpte en bluetooth dongel och en ciggarettladdare som ska få agera trafo 12v -> 5v för att driva dongeln. Men denna vill man ju inte se va?

    Vi börjar med dongeln, utan att testa den, klipp av sladden och skala ändarna. Mät med multimeter vilken som är jord, dvs ytterhölje på pluggen in i dongeln.



    Öppna upp mobilladdaren på valfritt sätt. Dremel och avbitare fungerade för oss



    Efter det rensar man den på lite onödiga grejer. Jag lät USB kontakten vara kvar då den inte är i vägen direkt.
    Samtidigt lödde jag på nya kablar. Liiite väl grova men det var det som fanns hemma.



    Nu löder vi in sladden till dongeln vi förberedde tidigare. Plus till plus och minus till minus.



    enligt:



    Smeta på massa smältlim och en lagom stor krympslang





    Nästintill klar

    Längre än så har vi inte kommit då annan aktivitet kom ivägen. Men nu är det bara att trycka in radion i bilen igen och sno 12v från cigg-tändaruttaget lämpligtvis och koppla ihop allt sen ska det funka.



    Frågor på det?

    /Magnus
    Senast redigerat av Mangs den 2014-01-21 klockan 22:37.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  2. #2
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Senast redigerat av Mangs den 2014-01-26 klockan 15:01.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  3. #3
    ser kanon ut

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Jag testade att löda in samma typ av sladd. Men en 3.5mm kontakt i ena änden. Lödde in kablarna exakt likadant. Men när jag testade med att koppla in min telefon via 3.5mm kontakten, så lät det ingenting. Jag har en AS2, tror jag det är. I alla fall ingen AS3.
    Vad kan det vara som är fel? CD spelaren fungerade klockrent innan jag lödde in kabeln. Och det sitter en cd skiva i när jag provar
    Senast redigerat av Saab9000CDE den 2014-02-02 klockan 18:39.

  5. #5
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Konstigt... Vi prövade när endast sladden var lödd och då fungera det klockrent direkt från mobilen. Har du gjort precis som jag har? Lyft stift från flatkabel och lött in sladden på rätt punkter? Är det något på CD:n som du körde in?
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Ja det är gjort exakt som du har gjort med lödning av kabeln. Lyfte dom två kablarna ifrån flatkabeln och isolerat dom. Har dubbelkollat flera gånger så att jag lödde in den nya kabeln rätt. Det är en vanlig musik cd jag körde in i cd spelaren. Kan det ha nån betydelse?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Nu funkar det Det var ju mitt fel att det inte funka först. Jag hade ju lyckats fått i en bränd skiva med mp3 musik i stereon. Det gilla nog inte stereon. När jag bytte den till en vanlig skiva så funka det kanon. Skönt med spotify i bilen igen

  8. #8
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Hej

    Kul att du fick det att funka! Hoppas du har nytta av modden :-)

    Sorry för sent svar men har varit upptagen med att byta vevhusvent, bakventilerna och magnetventil samt lite annat småjox på 9-3:an. Till råga på det ska det bytas lite slangar på pappas 9-5:a. Borde gå fort iofs. Sen ska det bytas hjulager på mammas nissan almera. Efter det ska min 9k in igen.
    Mycket nu... :-O

    Till råga på det har internet slutat funger :-(

    /Magnus

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Gör man såhär på en 9-5 -03 också?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  10. #10
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Inter riktigt. Rekomenderar att man löder sig in på telephone ingången och sen gör samma sak med AUX. 12v+ tas med fördel från signalen för "ON" baslåda/antenn/etc
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tjenare! Väldigt bra guide du har skapat! Ska ge mig på det nästa helg hade jag tänkt! Jag undrar bara varför man ska löda av de två stiften och sätta på krympslangar?
    Tack på förhand!

  12. #12
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Annars tar han signal från CD-spelaren också vilket skapar störningar.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Men cd-spelaren fungerar väl fortfarande om man gör detta ingreppet?

  14. #14
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Nej, du måste däremot ha en CD i så att radion tror att den spelar up ljud från CDn men det kommer egentligen från din telefon.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Fick allt att funka idag! Kan man få en hona integrerad i en av "dummies" knapparna tror du ?

  16. #16
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Ja

    Inte riktigt samma men såhär ser det ut i min 9-5a

    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Ja

    Inte riktigt samma men såhär ser det ut i min 9-5a
    Har en 9-5 2005 men hittar ingen guide med bilder om min stereo nu inte ser likadant ut som på de övre bilderna i tråden?
    Vad jag läst här på forumet så funkar CD fast man lött fast auxkabel och köper man 37154 från Kjell & CO växlar den mellan AUX och CD när man pluggar i och ut kontakten. Detta är dock utan bluetooth.

    1. ta ut stereo
    2. Skruva bort 1 skruv på baksidan av stereo, ta bort kåpan
    3. Lokalisera kabelmattan från cd spelare, tips tänk vitt.
    4. Löd bort höger och vänster ljud kontakt, det står LCH och RCH
    5. lokalisera på sidan bredvid, att det står samma. Finns inget lött där.
    6. Där löder du på vä + hö aux kabel.
    7. Nära inpå finns står det Gnd där löder du på jord.
    8. Skall du göra som jag ( så du kan fortfarande kan använda cd) så löder du på ca 40 cm kabel på varje stift som du lossat på kabelstammen.
    9. Då har du totalt 5 kablar. Där använder du 37154 från kjell Co. Chassiekontakt med brytare.

    Fattar inte riktigt beskrivningen (4. & 8.) men tror du det är dessa två pinnar du böjde upp man förlänger med 40 cm kabel till kjell-kontakten?

    Sedan undrar jag om man måste ha CD i med ett långt ljudspår när man lyssnar via AUX?
    Senast redigerat av Dolsot den 2016-06-10 klockan 23:54.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •