Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Automat eller manuell i trimmad 9-3 2,0t XWD?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Automat eller manuell i trimmad 9-3 2,0t XWD?

    Halloj! Känner att det börjar bli dags nu efter 6 år att göra mig av med min 9-3SS -03, vi har haft våra (för det mesta problemfria) stunder ute på vägarna. Jag gillar verkligen den manuella lådan, kul när man ska köra inspirerat. Men det händer att jag lånar pappas 9-3SC -10 med automat och ser het klart tjusningen med den lådan (dock den 5-växlade) och blir mer och mer sugen på automat i min nästa bil. Då väglaget varierar mellan småhalt och snorhalt typ 4 månader per år här där jag bor så är siktet inställt på en 9-3SC XWD, helst med 2,0t motorn då jag anser att SAAB ska ha turbofyra under huven. Planen är till en början lite ny mjukvara men kommer vilja upp en bit över 300Hk, gärna närmare 400Hk så småningom. Det verkar som att det blir en 6-växlad låda oavsett om jag väljer manuell eller automat men frågan är, hur mycke stryk tål automaten? 2,0t verkar ju inte producera lika mycke vrid sett till trimningsgrad som V6an, så det kanske kan skona lådan något. Men vågar man åka automat i en bruksbil med ca 350Hk? Vad är det som ger sig i en automatlåda?

    EDIT: Glömde en detalj, bilen kommer inte bli så värst lätt, kommer fylla på med dämpmaterial på diverse ställen samt lasta i slutsteg, extra batteri och nån baslåda då det huvudsakligen blir en ljudbil. Vill dock att den ska pinna på rätt bra ändå, men extra vikt lär väl påverka lådans hållbarhet antar jag. Sen är jag även lite fundersam över hur mycke förluster det är i den nyare 6-växlade automaten? Raceade mot en original 9-3SS Aero -04 automat i somras med min manuella steg 1 (ca 210Hk/320Nm) och åkte ifrån Aeron rätt duktigt, tveksamt om den ens hängt på min original.


    MVH// Christoffer
    Senast redigerat av ChriZtoffer den 2014-01-22 klockan 01:27.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer Visa inlägg
    Halloj! Känner att det börjar bli dags nu efter 6 år att göra mig av med min 9-3SS -03, vi har haft våra (för det mesta problemfria) stunder ute på vägarna. Jag gillar verkligen den manuella lådan, kul när man ska köra inspirerat. Men det händer att jag lånar pappas 9-3SC -10 med automat och ser het klart tjusningen med den lådan (dock den 5-växlade) och blir mer och mer sugen på automat i min nästa bil. Då väglaget varierar mellan småhalt och snorhalt typ 4 månader per år här där jag bor så är siktet inställt på en 9-3SC XWD, helst med 2,0t motorn då jag anser att SAAB ska ha turbofyra under huven. Planen är till en början lite ny mjukvara men kommer vilja upp en bit över 300Hk, gärna närmare 400Hk så småningom. Det verkar som att det blir en 6-växlad låda oavsett om jag väljer manuell eller automat men frågan är, hur mycke stryk tål automaten? 2,0t verkar ju inte producera lika mycke vrid sett till trimningsgrad som V6an, så det kanske kan skona lådan något. Men vågar man åka automat i en bruksbil med ca 350Hk? Vad är det som ger sig i en automatlåda?

    EDIT: Glömde en detalj, bilen kommer inte bli så värst lätt, kommer fylla på med dämpmaterial på diverse ställen samt lasta i slutsteg, extra batteri och nån baslåda då det huvudsakligen blir en ljudbil. Vill dock att den ska pinna på rätt bra ändå, men extra vikt lär väl påverka lådans hållbarhet antar jag. Sen är jag även lite fundersam över hur mycke förluster det är i den nyare 6-växlade automaten? Raceade mot en original 9-3SS Aero -04 automat i somras med min manuella steg 1 (ca 210Hk/320Nm) och åkte ifrån Aeron rätt duktigt, tveksamt om den ens hängt på min original.


    MVH// Christoffer
    Jag reagerar lite på lite mjukvara, 2L motorn och 300 hk. Det bör bli anpassade avgasystem, ev nya spridare, ev nya kolvar och ny/moddad turbo och ev större laddluftkylare. 260-280 hk kan gå kanske, kan inte avgasystemet på AWDn.. Kanske lägre motryck än på de äldre 2,0T aeromodellen från typ 2004.

    Det låter som du vill ha förstärkt generator också
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-01-25 klockan 22:44.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Jag skrev kanske lite otydligt, det jag menade var att det första som kommer ske så fort jag fått hem bilen är att Nordic får stoppa i ny mjukvara, därefter kommer jag gå vidare med avgassystem, spridare, IC & turbo för att nå ca 300Hk. Sen blir det antagligen att köpa en lös motor (en kompis har en B207R från 2004 med kolvras som står) att bygga vidare på för "400Hk+" men det ligger en bra bit fram i tiden. Men frågan kvarstår då ifall man vågar köra automatlådan eller om man ska sikta på en manuell igen.

    Originalgeneratorn räcker till alldeles utmärkt faktist, har haft rätt skapligt ljud i min nuvarande 9-3SS och dubbla batterier, generatorn har inte haft några problem alls att hålla upp spänningen så den är jag inte det minsta orolig för.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Om det är samma 6växlade automat som sitter i 9-3 med V6 så tål den ordentligt med trim, vridmoment på uppåt 500nm är inga problem.
    Se till att hitta någon vettig trimmare som ger dig support framöver om du vill ändra hur automaten växlar, smidigt att kunna få uppdateringar via e-post eller liknande!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Låter bra! Det går ju även att lägga en momentbegränsning på dom lägre växlarna för att skona lådan något. Men ja det kan ju vara bra med nån som kan programmera om lådan också (även om det säkert blir manuella läget när man ska leka), får kolla med Nordic då dom håller hus ungefär 600m från mig. Känns som att dom får ta hand om det mesta av trimningen.

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    600m, inte många som har så nära
    Växellådan brukar man inte programmera om, däremot hur motorstyrningen jobbar mot växellådan.

    Oavsett omdu väljer manuell eller automat kommer du säkerligen bli nöjd, bilarna går riktigt bra med XWD (förutsatt att man trimmar)!
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Automat eller manuell OG9-5
    Av Allan K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2021-03-10, 20:16
  2. Manuell eller automat
    Av bandit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 10:23
  3. manuell eller automat?
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:20
  4. vad har ni, automat eller manuell?
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:38
  5. Automat eller manuell?
    Av Silverpilen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 00:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •