Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Yttertemperaturmätarens placering OG9-5 -06/-10 Dame Edna

  1. #1

    Yttertemperaturmätarens placering OG9-5 -06/-10 Dame Edna

    Hej!
    Min utetemperaturgivare på min SAAB 9-5 2006 Aero (nya karossen) har gett upp och visar nu 50 plusgrader nästan hela tiden (ibland funkar den kortsiktigt). Har köpt en ny givare, men frågan är dels var den sitter och hur man lättast kommer åt att byta den?

    Någon som vet...?

    MVH

    Arne

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    På min 00: satt den vid ett luftintag på framspoilerna iaf.. (mitt på bilen)..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116
    På min og9-3 så sitter den i fronten instucken i en hållare, innan du åtgärdar felet så se till att du har ECON på klimatanläggningen för den startar ju kompressorn direkt när den tror att det är 50 grader ute, inte så bra för kompressorn.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  4. #4
    Jepp, den sitter under höger framlyse längst ned i spoilerluftintaget. Nås lättast underifrån (hissa bilen och öppna plastunderskyddet).

    Tack för svar!

    /Arne

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Byte av utetemperaturgivare 9-5

    Sitter den på samma ställe på en 05:a? Med hirschfront om det gör någon skillnad...
    /Johan

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Byte av utetemperaturgivare 9-5

    På Aero 04-05 sitter den i underkant av luftintaget i spoilern, precis mitt i. På en hirsch sitter den i underkant av luftintaget i frontspoilern, precis i centrum. Den är istucken underifrån, så det är bara spetsen man kan se utifrån om man tittar noggrant. Den byts nerifrån.
    /Johan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 070
    Medlem#
    4096

    Re: Byte av utetemperaturgivare 9-5

    Ta inte för givet att det är givaren som är kass

    På min -04 har kabeln i kontakten till givaren ärgat av....
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31

    Re: Byte av utetemperaturgivare 9-5

    Lyfter en gammal tråd här... Min 9-5SC -07 lider av samma symptom; just nu visar SID:en konstant 50°C trots att det är -5°C.
    Det dök först upp i fredags. På morgonen visade den 30° och sedan kröp den sakta uppåt tills den stannade på 50°C.
    Hittade info i WIS om var den skulle sitta och resistanser vid olika temperaturer. Lyckades efter en bra stunds letande i helgen hitta och ta loss givaren. (Med en smula envishet gick den att lirka bort med bilen på marken utan att skruva bort avtäckningen under spoilern. Har tyvärr dåligt med garageplats så här års )
    Givare och kontakt såg helt OK ut, resistansen verkar ligga helt enligt kurvan både vid -3 och +20°C. Med kylspray så steg resistansen rejält.

    Tryckte i ett 18 kOhm motstånd i kontakten och slog på tändningen. SID:en visade -2°C vilket verkar helt rätt. Spänningen mätt över motståndet låg helt enligt tabellen i WIS. Hade på lite kontaktspray och monterade ihop alltihopa igen. Tycker visserligen att den har visat ett par grader för högt, men det har trots allt funkat OK.

    Till nu i kväll
    När jag startade bilen efter ett kort stopp, så visade SID:en 30° igen och kröp uppåt. Med motorn igång ryckte jag lite i kablarna, men ingen skillnad. När jag en halvtimme senare körde iväg så hade den fastnat på 50°C igen...

    Jag blir lite konfys... 50°C borde innebära att resistansen är 1,8 k eller lägre? Om det vore taskig kontakt eller avbrott (vilket verkar mer troligt?) så borde resistansen var oändlig, och SID:en visa -40°C? Eller är det någon felhantering som gör att den går till max istället?

    Nåväl, jag har försökt att följa kabeln uppåt i motorrummet men inte lyckats se var den går... Någon som vet hur den är dragen och om det är någon mer kontakt på vägen?

    Eller är det här en normal "fel-mode" hos givaren?

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 010
    Medlem#
    3471

    Byte av utetemperaturgivare 9-5

    Givaren är kass köp ny kostar 190kr på Saab. Hände mig i julas att tempmätaren visade 50 grader helt plötsligt efter bytet allt som de ska igen.


    //B
    TapaTalk
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-02 klockan 20:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31

    Re: Byte av utetemperaturgivare 9-5

    Ok, en ny givare inhandlad och monterad. Eller, ja den hänger lite provisoriskt innanför spoiler så länge... Den var verkligen motsträvig att trycka på plats.

    Verkar visa rätt temp nu, provar ett par dar så ska jag ge mig på att försöka trycka fast den ordentligt igen om allt är OK.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31

    Re: Byte av utetemperaturgivare 9-5

    Bara en liten uppdatering: Nu efter en vecka med den nya givaren så har allt funkat perfekt
    Så det var givaren som var kass i alla fall. 193:- för ett problem mindre

  12. #12

    Yttertemperaturmätarens placering OG9-5 -06/-10 Dame Edna

    Undrar var yttertemperaturmätaren är placerad i en SAAB 9-5 SC MY06? D v s givaren som ger information om yttertemperaturen som visas i bilen.

    Jag har problem med att visningen av yttertemperatur krånglar. Ibland visas ingen temperatur alls och ibland börjar den visa rätt temperatur när bilens precis startats för att därefter sakta öka upp till +50 grader. Den visar sedan stadigt +50 grader oavsett yttertemperatur.

    /Johan ES
    Saab 9-5 SC 2,0t BioPower -06

  13. #13
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    06-10 sitter den inte i mitten. Inte om det gäller modellen med krom runt lysena. Den sitter nere till höger bredvid dimljuset
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  14. #14
    Det är modellen med krom runt ljusen.

    Går det lätt att komma åt givaren utifrån eller är det mycket som måste demonteras?
    Saab 9-5 SC 2,0t BioPower -06

  15. #15
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Det räcker med att hissa upp bilen i fram, plocka bort eventuell plastskydd och byta givaren.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  16. #16
    Kan någon försöka förklara hur givaren ser ut? Hur sitter den i förhållande till dimljuset? Är det på höger sida sett i färdriktningen?

    /Johan
    Saab 9-5 SC 2,0t BioPower -06

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 046
    Medlem#
    6220
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18
    Tack!

    Hur sitter den i förhållande till dimljuset? Är det på höger sida sett i färdriktningen?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-02 klockan 20:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 SC 2,0t BioPower -06

  19. #19
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Den sitter på vänster sida om höger dimljus. Öhh.. Ja.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92

    Defekt yttertemperaturmätare OG9-5

    Min yttertemp ballar ur totalt ibland, igår när det var ca 20+ ute så sjönk den ner till -25.
    Det har hänt vid flera tillfällen ca 15-20. Det jobbiga då är ju att acn inte kyler över huvud taget, det blåser ljummet fast den är på det kallaste. Och så går diselvärmaren igång. Varför blir det så?
    Bilen: saab 9-5 tid 2006
    "Att försöka är det första steget mot misslyckande."
    http://www.garaget.org/davidzetterlund

Liknande ämnen

  1. OpenSID OG9-5 Dame Edna
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2024-01-11, 21:16
  2. Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 151
    Senaste inlägg: 2023-10-14, 10:16
  3. Hur är ljudkvaliteten Bluetooth via AUX OG9-5 > -06 Dame Edna
    Av Gyllis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-03-22, 11:54
  4. Monteringsanvisning, Extraljus OG9-5 Dame Edna
    Av Christopher.S i forum Monteringsanvisningar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 12:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •