Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Nya bromsar? Vad ska jag ha? OG9-3 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23

    Nya bromsar? Vad ska jag ha? OG9-3 Aero

    Hej!

    Ska köpa nya bromsar både fram/bak till Coupen, men har svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa.

    Finns ju många olika alternativ.

    Tankarna går runt Maptuns 4 kolv med 330mm skivor, K-Sport/D2 kit (överreklamerat?)
    Någon som kör/har kört på dessa?

    Finns ju även uppgradering till 308mm Aeroskivor med EBC belägg.
    Klarar jag mig med detta kittet på banträffarna?

    Eller ska man köra på originalskivorna med bättre belägg bara?

    Det behöver inte vara snyggt då det är bättre bromsegenskaper jag eftersträvar.

    Mvh, Joakim

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    308mm kommer du nog ganska långt med på en og9-3. Den väger ju inte så jäkla mycket. Inte som en 9-5:a där 308mm brukar sitta. En nackdel med 330mm är att man måste ha 18" hjul. Alltid. På sommarhjulen, vinterhjulen, banhjulen etc. Om man nu har flera olika sorters hjul...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Vad har du tänkte använda bilen till?
    Är det bara vanlig gatkörning lr ska du ut på bana och köra?

    Kör du bara gata så räcker 308mm kit långt med bra skivor och belägg.
    Ska du köra mkt bana så kanske man ska titta på något annat.
    Vad ja hört så är visst inte maptuns bromsar så värst bra men det är var ja hört aldrig testat själv.
    Finns lite andra alternativ t.ex
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=2332
    eller
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=2335

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Jag har Maptuns 308mm med Greenstuff belägg på min 9-3 och är grymt nöjd än så länge.
    Har ännu inte fått tukta dom ordentligt på bana, men för gatbruk är dom fenomenala än så länge.
    Har blivit en hel del inspirerande körning och har aldrig märkt någon tendens till mattning eller överhettning, så jag tror att dom kommer att stå sig ganska bra även på konbanorna i sommar.

    Mycket beror ju även på din körstil. Att kunna köra bana och ändå skona bromsarna är en konst. Hårda korta inbromsningar är att föredra framför långa försiktiga inbromsningar, men detta är en helt annan diskussion och knappast något man lär sig på ett forum.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23
    Bilen används ju i regel varje dag till vardags, så det kommer ju som sagt inte bli en ren banbil.

    Men känner ju att bromsarna är fruktansvärt dåliga på denna bilen, även om den är relativt lätt, så nya bromsar blir det oavsett.

    Känns som att 308mm med dessa röda alternativt gula belägg känns som ett ganska bra val då.

    För det kan väl knappast bli sämre än vad det redan är?

    Byta till stålomspunna slangar är ju också en självklarhet.

    Samtidigt är man ju lite nyfiken på ännu större kit än 308mm. Men kanske inte är värt det i slutändan ändå då man som sagt oftast brukar bilen i vardagen.

    Läste att Greenstuff var till Max 200hk. Stämmer detta? Isf är ju dessa inte att föredra väl?

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Etnica Visa inlägg
    Läste att Greenstuff var till Max 200hk. Stämmer detta? Isf är ju dessa inte att föredra väl?
    Och sen när (och hur?) mäter man bromsbeläggs lämplighet i hästkrafter?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23
    EBC 2000 series Greenstuff - Premium street sport bromsbelägg
    Greenstuff serien är framtagen för inspirerad körning för kompakta sportbilar med upp till 200 hk och ger 15% förbättrad prestanda, mindre damm och mindre slitage på bromsskivorna. 3 miljoner sålda!
    Fakta Greenstuff-sportbromsbelägg (extern länk).

    Det var hos skruvat jag hade läst det. Mer än så kan jag inte säga. Då jag inte vet hur man mäter det.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    EBC belägg öht är ju inget att hänga i gran.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    EBC belägg öht är ju inget att hänga i gran.

    Mvh
    Jasså?

    Vad hänger vi i granen nu för tiden då?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Etnica Visa inlägg
    EBC 2000 series Greenstuff - Premium street sport bromsbelägg
    Greenstuff serien är framtagen för inspirerad körning för kompakta sportbilar med upp till 200 hk och ger 15% förbättrad prestanda, mindre damm och mindre slitage på bromsskivorna. 3 miljoner sålda!
    Fakta Greenstuff-sportbromsbelägg (extern länk).

    Det var hos skruvat jag hade läst det. Mer än så kan jag inte säga. Då jag inte vet hur man mäter det.
    Fullkomligt idiotisk text, men hade inte väntat mig något annat hos skruvat heller.
    Hur många hästkrafter en bil har är fullkomligt irrelevant när man väljer bromsbelägg.
    Det som spelar roll är bilens vikt, farten, hur ofta man bromsar och hur hårt, samt storlek och utformning på bromsskivorna givetvis.

    Jag har en bra bit över 300 häst i min bil, och jag är fullkomligt nöjd med Greenstuff än så länge. Verkar vara en bra kompromiss för både gata och bana.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    Jag har ingen åsikt eftersom ingen iaf lyssnar på vad jag har och säga, börjar känna mej som DrBoost..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    Jag har ingen åsikt eftersom ingen iaf lyssnar på vad jag har och säga, börjar känna mej som DrBoost..
    //Dunken


    Måste säga att jag håller med kimoh, Greenstuff är inget jag rekommenderar. Presterar likvärdigt med orginalbelägg men har lite fräsigare färg och kostar väl dubbelt så mycket. Dammar inte nämnvärt mindre heller.

    Jag tycker inte man behöver göra en kompromiss om ett belägg ska funka på bana eller gata. Köper man ett riktigt bra belägg som funkar på bana kommer det funka precis lika bra på gata. Det enda man gör en kompromiss på är en liten försämring i komfort eftersom ett hårdare belägg KAN gnissla något (vilket för övrigt Greenstuff kan göra med).

    Första steget vid en uppgradering av og9-3 bromsar faller naturligt på 308mm skivor + bygel, prisvärt och inget krångel. Stålomspunna slangar kostar mer än det smakar är min erfarenhet där. Märks mest vid riktigt hård bankörning. Sen skulle jag kika på Roesch, StopTech eller Carbotechs sortiment på belägg.
    Senast redigerat av Bagarn den 2014-01-22 klockan 09:42.

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg

    Jag tycker inte man behöver göra en kompromiss om ett belägg ska funka på bana eller gata. Köper man ett riktigt bra belägg som funkar på bana kommer det funka precis lika bra på gata. Det enda man gör en kompromiss på är en liten försämring i komfort eftersom ett hårdare belägg KAN gnissla något (vilket för övrigt Greenstuff kan göra med).
    Där håller jag inte med. Belägg som funkar riktigt bra på bana kräver oftast att dom är ordentligt varma innan dom överhuvudtaget fungerar, vilket gör att dom inte funkar alls för gatbruk.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Ferrodo DS2500 körde ja med på gammel bilen dom var grymt bra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Där håller jag inte med. Belägg som funkar riktigt bra på bana kräver oftast att dom är ordentligt varma innan dom överhuvudtaget fungerar, vilket gör att dom inte funkar alls för gatbruk.
    Har du något exempel på ett sådant belägg du testat? :P

    Carbotech XP8 sägs vara sådana. Eftersom jag kört runt 3 säsonger med sånna på både bana och gata kan jag säga att så INTE är fallet. Eventuellt krävs ett liiiiiite liiiiiiite liiiiite hårdare pedalingrepp första halvsekunden man bromsar efter att bilen har stått. Sen nyper dom på precis samma ställe som originalbeläggen, men med den stora skillnaden att ju hårdare du trampar på pedalen, desto hårdare bromsar det. Man kan mer eller mindre låsa upp bromsarna i 130+ km/h med sådana belägg, vilket inte går med originalbelägg då man kan trampa hårdare till en viss gräns där det efter helt enkelt inte bromsar hårdare längre.
    Senast redigerat av Bagarn den 2014-01-22 klockan 14:59.

  16. #16
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Där håller jag inte med. Belägg som funkar riktigt bra på bana kräver oftast att dom är ordentligt varma innan dom överhuvudtaget fungerar, vilket gör att dom inte funkar alls för gatbruk.
    Det är lite skröna som lever kvar, det har ju hänt lite på utvecklingssidan av beläggen också..

    Kolla lite på tipsen som Bagarn skrev alla klart bättre än Greenshitbeläggen..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    Det är lite skröna som lever kvar, det har ju hänt lite på utvecklingssidan av beläggen också..

    Kolla lite på tipsen som Bagarn skrev alla klart bättre än Greenshitbeläggen..
    Vad är så katastrofalt dåligt med Greenstuff?
    Jag är helt nöjd med mina än så länge, dock har det inte blivit någon ren bankörning ännu men nog har dom fått bekänna färg ändå.
    Du brukar ha lite erfarenhet innan du snackar så jag lyssnar gärna på vad du har att säga.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Vad är så katastrofalt dåligt med Greenstuff?
    Jag är helt nöjd med mina än så länge, dock har det inte blivit någon ren bankörning ännu men nog har dom fått bekänna färg ändå.
    Du brukar ha lite erfarenhet innan du snackar så jag lyssnar gärna på vad du har att säga.
    Den dagen du hoppar in i en bil med t ex Carbotech XP8/10 och stampar på bromsen kommer du förstå varför Greenstuff inte värderas högt
    Det är verkligen helt sjukt vilken skillnad, jag lovar.

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Samtidigt tycker jag Greenstuff/Redstuff (det är de jag har provat) tål värme bättre än vanliga standardbelägg, köper man dem på rätt ställe så kostar de inte mycket heller.

    Som budgetbromsar så måste det vara bättre och åka runt på Greenstuff/Redstuff än standarbelägg, att de inte är lika bra som Carbotech vet jag men man får ju oftast vad man betalar för, i detta fall mitt-i-mellan-bra typ?

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Den dagen du hoppar in i en bil med t ex Carbotech XP8/10 och stampar på bromsen kommer du förstå varför Greenstuff inte värderas högt
    Det är verkligen helt sjukt vilken skillnad, jag lovar.
    Har provat bilar med XP10. Visst var det skillnad, hade det varit en ren racebil hade jag säkerligen kört med Carbotech. Dock är det ju även en väsentlig skillnad i pris.

    Som kompromiss i en bruksbil som ibland körs på bana ser jag inga som helst problem med Greenstuff, och ingen av alla dom som sågat Greenstuff har heller kunnat upplysa mig om vad som är så dåligt med dom.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-5 Aero bromsar på OG9-3 Aero
    Av HP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 19:38
  2. 9-5 Aero-bromsar på ng900. Aero-skivor då eller?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 18:59
  3. [LÖST] Uppgradering bromsar fram o bak OG9-5 -01 till Aero bromsar
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56
  4. Bromsar 9-3 Aero -01
    Av Borgen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •