Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Krängningshämmare OG9-5 , bilen "rollar"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51

    Krängningshämmare OG9-5 , bilen "rollar"

    Hej,

    Tänkte bättra på väghållningen på min 9-5a,

    Bilen är försedd med Konis FSD dämpare och Eibach dämpare.

    Vad jag funderar över är om FSD dämparna tillsammans med Eibach fjädrarna var ett korrekt val, jag var i kontakt med generalagenten för Koni i Sverige innan köp och enl dem skulle kombinationen fungera, men jag upplever att i högre farter så "rullar" karossen runt sin egen axel, dvs i färdriktningen.

    Möjligen är det så att fjädern är för styv för FSD dämparen i sitt grundläge?

    Jag har inte bytt bussningar i subframen, meningarna tycks gå isär på huruvida de gör någon skillnad efter byte. Känner man på dem i upphissat läge så är det lite rörelse men ingen jag skulle betrakta som onormalt. Bak sitter det powerflex.

    Skulle kanske ett set styvare krängningshämmare skulle göra susen och var i sånt fall hitta man nåt lämpligt?Jag har tittat på dessa från PFS, men är lite frågande vad gäller kvaliteten.

    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=3849

    Krängningshämmarna är original sportchassie, 19 mm fram och 17 mm bak om jag inte minns fel.

    Fjäderbensstag fram är monterat.

    Tacksam för svar :-)

  2. #2
    Bilen går bättre av att kränga lite. Tycker du dock att den kränger för mycket skulle jag tipsa att köpa ett originalstag från skrot och sedan montera fast den "på" den som redan sitter. Gör detta bak, det ska hjälpa rätt mycket.

    Från "_Aero"s saab 9000


  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 155
    Medlem#
    3471
    Har samma konfiguration som du avseende dämpare fjädrar men känner inte igen symptomen. Hur är skicket på resten av chassiet, bussningar, hjulinställning mm
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har samma konfiguration som du avseende dämpare fjädrar men känner inte igen symptomen. Hur är skicket på resten av chassiet, bussningar, hjulinställning mm
    Hjulinställning gjort i samband med dämparbyte, bussningarna bak byttes för ca två år sedan till powerflex, resterande är original.

    Jag vet inte om detta hör samman med väghållning, men jag har fått gjort ett motorbyte till en fabriksny motor och jag tycker sedan dess att jag har mer motorljud i kupén jämfört med tidigare.

    Det kan vara jag som är petig och förvisso är motorn inte original. idag sitter ett komplett Feritta system samt sportluftfilter. Men om jag jämför med en väns saab 2,3 T som är två år nyare så är den avsevärt tystare i form av motorljud i kupén.

    Kan detta höra ihop med subframe bussningar tro ? Och hur blir då ljudnivå med PF bussningar?

    Hur är din i form av ljudnivå, konfigurationen mellan våra bilar är i stork exakt lika vad gäller motor turbo effekt etc, iofs har jag en Linear och inte en aero.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Känner inte heller igen dina symtom.

    Hur är dina motorstagsbussningar?

    Kan du beskriva "rolla" bättre?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Hmm, ser ut att vara samma som PFS säljer, men från usa istället, med tull och moms blir priset det samma är jag rädd. Men tack för tips.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Känner inte heller igen dina symtom.

    Hur är dina motorstagsbussningar?

    Kan du beskriva "rolla" bättre?

    Alla motorfäste är bytta mot nya, kraschstaget som sitter i växellådan är försett med PF bussning.

    Med rolla menar jag att det känns som om dämparna inte dämpar karossens rörelse i tid, men det kan lika väl vara exempelvis en subframe som rör sej. Jag upplever det som att bilen är orolig i högre farter, spec när motorvägen inte är lika fin som här i sverige. I tyskland var det lite stress över 200 ett par ggr likaså i italien, där var det ännu värre, dock var hastigheterna lite lägre:-)

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Är man lite seriös så ska krängningshämmare vara avstämda efter fjädringen och du lär behöva schimsa bakvagnen för att få korrekt camber efter sänkning.
    Chassit ska fungera som en helhet. Ändrar man en sak så måste allt annat anpassas efter det också.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Är man lite seriös så ska krängningshämmare vara avstämda efter fjädringen och du lär behöva schimsa bakvagnen för att få korrekt camber efter sänkning.
    Chassit ska fungera som en helhet. Ändrar man en sak så måste allt annat anpassas efter det också.
    Jag håller med att om man ändrar en sak så påverkas en annan, just därför jag funderar på vassare krängare, dock är det många som har mening om olika giv och det är svårt att filtrera rätt om du förstår:-?

    Som jag ser det är det egentligen två frågor, hur mycket gör styvare krängare på väghållning och brukar subframebussningar slitas ut?

    Jag börjar tro att det är läge att byta bussningar, om inte annat för att vara säker.

    Bilen hade redan sport chassie original, så den sänktes knappt tio mm med de nya fjädrarna, enl hjulinställnings protokoll så var de gröna siffror på camber bak.

    Men för sak skull, finns det ett optimalt värde på denna camber ?

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Jebred Visa inlägg
    Hmm, ser ut att vara samma som PFS säljer, men från usa istället, med tull och moms blir priset det samma är jag rädd. Men tack för tips.
    Jo det är SASABS hos PFS
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=3849

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jebred Visa inlägg
    Bilen är försedd med Konis FSD dämpare
    Det har ju varit lite delade meningar på om FSD är något & hänga i julgranen eller ej. De är väl avsedda för originalfjädrar & dess fjäderkonstant. Så frågan är hur de beter sig med sänkfjädrar & förmodligen en annan fjäderkonstant?

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Jebred Visa inlägg
    Alla motorfäste är bytta mot nya, kraschstaget som sitter i växellådan är försett med PF bussning.

    Med rolla menar jag att det känns som om dämparna inte dämpar karossens rörelse i tid, men det kan lika väl vara exempelvis en subframe som rör sej. Jag upplever det som att bilen är orolig i högre farter, spec när motorvägen inte är lika fin som här i sverige. I tyskland var det lite stress över 200 ett par ggr likaså i italien, där var det ännu värre, dock var hastigheterna lite lägre:-)
    Tolkar dig som att den niger för mycket?

    På våran -04 så har jag dämparna och fjädrarna från våran gamla Hirsch fram, bak har jag gula Koni ställda till 50% och Hirsch-fjädrarna.
    Den bilen är helt underbar väghållningsmässigt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    145
    Medlem#
    8518
    Citat Ursprungligen postat av Jebred Visa inlägg
    Hej,

    Tänkte bättra på väghållningen på min 9-5a,

    Bilen är försedd med Konis FSD dämpare och Eibach dämpare.

    Vad jag funderar över är om FSD dämparna tillsammans med Eibach fjädrarna var ett korrekt val, jag var i kontakt med generalagenten för Koni i Sverige innan köp och enl dem skulle kombinationen fungera, men jag upplever att i högre farter så "rullar" karossen runt sin egen axel, dvs i färdriktningen.

    Möjligen är det så att fjädern är för styv för FSD dämparen i sitt grundläge?
    Hej! Jag kör exakt den kombinationen med FSD och Eibach 30/30 och upplever inte några problem. Som du själv sagt kan bussningar kontrolleras om de är i fräscht skick, men krängningshämmare ska också göra väghållningen bättre, det har jag i planerna för min att montera. Jag har kollat på de Speedparts har men de du länkat verkar vara av grövre konstruktion och då göra mer skillnad i väghållningen. Men mitt svar på första frågan är att jag tror inte att det du upplever beror på kombinationen FSD/Eibach utan något annat.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jo det är SASABS hos PFS
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=3849

    - - - Uppdaterad - - -


    Det har ju varit lite delade meningar på om FSD är något & hänga i julgranen eller ej. De är väl avsedda för originalfjädrar & dess fjäderkonstant. Så frågan är hur de beter sig med sänkfjädrar & förmodligen en annan fjäderkonstant?
    Jo den frågan har jag oxå ställt, men just därför kontaktade jag generalagenten för koni för att få svar.

    Självklart är ju något som "funkar" något subjektivt, det är ju helt upp till betraktaren.

    Jag vill ha ett modernt chassie, får känslan att gula koni månne blir för styvt. Det får bli att säkerställa så subframe är som det skall, kanske satsa på grövre hämmare innan stötdämparbyte ;-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sportavgasrör Visa inlägg
    Hej! Jag kör exakt den kombinationen med FSD och Eibach 30/30 och upplever inte några problem. Som du själv sagt kan bussningar kontrolleras om de är i fräscht skick, men krängningshämmare ska också göra väghållningen bättre, det har jag i planerna för min att montera. Jag har kollat på de Speedparts har men de du länkat verkar vara av grövre konstruktion och då göra mer skillnad i väghållningen. Men mitt svar på första frågan är att jag tror inte att det du upplever beror på kombinationen FSD/Eibach utan något annat.
    Ja jag är benägen att tro detsamma, det blir som i föregående svar till att kolla bussningar etc igen :-).


    Hade gärna monterat bättre krängare, men är lite misstänksam mot de från pfs, nån som vet var de är tillverkade ?

    Har för mej att jag läst nånstans att kvalitén på dem inte är helt hundra.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Tolkar dig som att den niger för mycket?

    På våran -04 så har jag dämparna och fjädrarna från våran gamla Hirsch fram, bak har jag gula Koni ställda till 50% och Hirsch-fjädrarna.
    Den bilen är helt underbar väghållningsmässigt.
    Nja, skulle inte säga att den niger för mycket, står jag på och bromsar in rejält för att gå in i en kurva så beter den sej väldigt beskedligt, inte spec oroligt, vilket man kanske skulle kunna tro om subframe är defekt.

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Sportavgasrör Visa inlägg
    men de du länkat verkar vara av grövre konstruktion och då göra mer skillnad i väghållningen
    En krängningshämmare ska vara lagom. Den ska matcha bilens fjädring. Att ha en som är för hård är minst lika illa som att ha en som är för mjuk. Generellt så får man en mer överstyrd bil om man ökar hårdheten på bakre krängningshämmare, och mer understyrd om man har en mjukare. Att tro att "grövre är bättre" är ett misstag som kan sluta med att man kraschar i ett dike någonstans.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    En krängningshämmare ska vara lagom. Den ska matcha bilens fjädring. Att ha en som är för hård är minst lika illa som att ha en som är för mjuk. Generellt så får man en mer överstyrd bil om man ökar hårdheten på bakre krängningshämmare, och mer understyrd om man har en mjukare. Att tro att "grövre är bättre" är ett misstag som kan sluta med att man kraschar i ett dike någonstans.
    Jo det håller jag helt klart med om, vad jag hört så är original krängare redan de i underkant, men att gå från det till nåt som passar min sättning, ja det är en annan femma. I sak borde ett par justerbara vara melodin, jag menar då kan man justera tills dess man är nöjd istället för att förlita sej på vad man kan säga är subjektiva resultat.

    Jag gör det hellre rätt, det ha varit agendan genom hela detta bygge.


    Någon som har koll på hur man skulle kunna bygga ett par justerbara krängare, hur mycket kraft skall de ta, spann minst till kraftigaste ?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 737
    Däck/fälg kan ge liknande symtom som du beskriver.
    Vissa bredder på däck kan ge upphov till mysko beteende.
    21mm/17mm krängare har jag monterat.
    Lite bökigt att byta fram.

    /Pelle

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 14:54
  2. [LÖST] Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3
    Av Suedish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 23:50
  3. Slippa "koppla in" farthållaren varje gång bilen v
    Av Xmit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •