Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Frågetecken inom byte av stereo og95 -98 4D

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251

    Question Frågetecken inom byte av stereo og95 -98 4D

    Efter många funderingar och försök till fakta insamling både här och med allas vän Google så slänger jag iväg en post här.

    Jag är inne på att byta stereo i bilen till en eftermarknads modell.
    Jag är medveten om allt vad gäller utgångarna från stereon och slutsteget i bilen.

    Det som gör mig mycket kluven vad som gäller just för mig är att jag har vad jag tror är prestige stereon (kasset och CD).
    Men jag har ingenting vad liknar det i själva installationen, inga element i "hatthyllan" (men galler finns där), vad jag kan höra när jag lyssnar efter det.

    Har jag fortfarande detta med balanserade utgångar till slutsteg eller är det vanliga konventionella signaler som går ut direkt till elementen?

    Mina planer är att installera en Android stereo i bilen istället för att köra med surfplattan uppkopplad mot stereon.
    Få tillgång till både musik, GPS och se vem som ringer och inkommande sms direkt i stereon istället för att ha ytterligare en pryl framme e ju gött

    Summa summarum:
    9-5 -98 4D.
    Kassett och CD stereo, tre högtalare vid vindrutan men inga i hatthyllan.

    Jag är ingen ovän med verktyg och enklare el och elektronik om kunskapen finns tillgänglig
    Är ett byte rakt av genomförbart eller blir det större ingrepp tro?
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  2. #2
    Bara CD = AS1
    CD + band = AS2
    CD + band + bashögtalare i hatthylla = AS3
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Så enkelt var det ju!
    Då så har jag med andra ord slutsteg och balanserade utgångar i min bil?

    Finns det någon som sitter på kunskapen för ev moddning så eftermarknads stereo passar in i systemet?
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  4. #4
    AS1 = högtalare kopplade direkt till huvudenhet
    AS2 och AS3 = balanserade utgångar med slutsteg under passagerarens A-stolpe.

    Mer info här: http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Den sidan har jag spanat på en del.
    Frågan kvarstår då om det finns någon som sitter på kunskap om utrustning eller tillvägagångs sätt för att få en eftermarknads stereo att lira med as2 slutsteget?
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Är det inte bättre med en aux adapter med blåtandsingång och sen köra en platta till den?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Jag presenterar en enkel lösning (#9) i denna tråd:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...883&viewfull=1
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Är det inte bättre med en aux adapter med blåtandsingång och sen köra en platta till den?
    Det är faktiskt det jag gör i dagsläget, men att rigga upp och ner den så fort man lämnar bilen tar ju ett litet tag.
    Lite snyggare installation om jag kör en huvudenhet istället enligt mig.

    @Göran Larsson
    Tackar för tipset, ska titta på det. Spontan tanke, om man dämpar ner signal med resistorer, hur blir resten av kvalitén på signalen? brus etc?
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av multi Visa inlägg
    Spontan tanke, om man dämpar ner signal med resistorer, hur blir resten av kvalitén på signalen? brus etc?
    Bruset från slutsteget i den nya huvudenheten dämpas lika mycket som signalen, så brus borde inte orsaka problem. Det kan vara en fördel att montera motstånden nära slutsteget då alla störningar som kan dyka upp på vägen dämpas. I 9-5 är det nog inte så viktigt då avståndet mellan huvudenhet och slutsteg är så litet. Det är i och för sig aldrig bra att förstärka upp signalen, dämpa och sedan förstärka upp den igen, men det är enkelt att testa.

    I 9-3 2007- har huvudenheten ett inbyggt slutsteg på totalt 70W som antingen driver högtalare direkt (snikmodellen) eller driver slutsteget (dyrare modeller).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Tack Göran Larsson för tipsen!
    Ska fixa det där till bilen där hemma, tycker det är väldigt konstigt att det finns så lite info på nätet just om detta (med motstånds kopplingen) du nämnde i den förra forumtråden du länkade till.
    Åter igen, tack! sparade mig mycket huvudbry...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379
    Citat Ursprungligen postat av Aling3 Visa inlägg
    Tack Göran Larsson för tipsen!
    Ska fixa det där till bilen där hemma, tycker det är väldigt konstigt att det finns så lite info på nätet just om detta (med motstånds kopplingen) du nämnde i den förra forumtråden du länkade till.
    Åter igen, tack! sparade mig mycket huvudbry...
    Det inte Göran vet, det vet ingen :-)
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. Vevaxelgivare fel på og93-og95
    Av benny900 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-11, 08:28
  2. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59
  3. Lite frågetecken ang. 9000 Aero
    Av Ynnoj i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •