Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem med startmotor OG900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569

    Problem med startmotor OG900

    Skulle byta startmotor på min 900i 8v -88 då den var helt slut i lagrena och hade glapp i axeln på några millimeter. Efter att jag bytte så vill inte den nya startmotorn gå in i drevena på svänghjulet, den tar i själva svänghjulet, ungefär som om den skulle sitta för långt ner om ni förstår vad jag menar. Har jämför båda startmotorerna noga och kan inte se nån som helst skillnad och vad jag kan minnan ska det inte vara någon skillnad på dem mellan 85-93. Eller har jag fel? Kan tänkas att anledningen till att den gamla gick in i dreven var bara för att den var såpass sliten..? Så vad tror ni, kan det vara fel startmotor eller vad??
    Mkt tacksam för svar!
    /Mikael #3277

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Mest troligt är att du har fått tag i fel typ av startmotor.

    Att den gamla skulle ha funkat bara för att den är så glapp låter befängt, då man knappast sätter dit en så slut startmotor just bara för att den därför skulle "passa". Den har naturligtvis varit frisk en gång i tiden den med då den monterades, och passade alltså även då.

    Det som kan vara knas för dig är att antalet tänder på de båda startmotorerna är olika i antal och storlek, att startdrevets diameter är olika. Är startmotorn till just din bilmodell?

    Vad jag vet så har väl alla äldre SAAB'ar samma diameter på startkransen på svänghjulet, eller?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Tack för ditt svar. Jag lyckades ställa mig så jag såg drevet på startmotorn och det visade sig att den faktiskt gick in i svänghjulet efter att jag snurrat lite på det, men den drev inget, axeln snurrade men inte drevet... Så jag bytte till en annan och då gick de fin fint.
    /Mikael #3277

Liknande ämnen

  1. Startmotor akut problem
    Av qhrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:17
  2. Samma startmotor alla OG900??
    Av Isseh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 20:22
  3. problem med startmotor
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 16:01
  4. Jordpunkter startmotor og900!!
    Av AndersT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •