Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 43 av 43

Ämne: Nästa bil, Insignia OPC?

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Ja det såldes privat innan firman,
    Nej en Astra bli för liten .

    Blir väl å hålla kvar 9-5 och vara nöjd fast den kan va lite "gammal"
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag kollar runt efter en lågmilad 9-5 Aero med manuell låda alt seriöst renoverad. Snygga bilar och så jäkla prisvärda

  3. #43
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    För framtida läsare:
    Jag blev OPC-ägare förra sommaren (2020) och jag är tvärt supernöjd. Det är en 2012:a sportstuorer.
    Ganska litet bagage för så stor bil. Den adaptiva farthållaren fungerar efterblivet. Man kan tycka den gasar och bromsar som en som en övningskörande 16åring om man är duktig själv på att planera körning. Sen drar den mycket bränsle. Speciellt de första 2 milen innan transmissionen blivit varm ordentlig. Sen drar den likt en vanlig välgående 9-5 og aero, något mer kanske. Lite plastig invändigt samt ostabil mittkonsol. Dyra däckdimensioner mot vad man är van vid om man kommer från 9-5og 9-3ng. Automatlådan är slapp i växlingarna och brukar övervarva vid fullt gaspådrag och släpper laddtrycket/gasen vid växling lite granna samt att Semi-automaten (paddlarna är fortfarande lika sega och växla som på 9-5og. tech-2:an funkar inte i dessa utan det är GMs nya webbaserade diagnosverktyg som gäller. Bromsbyte fram får man räkna med 4000kr PER SIDA om man gör det själv! (Brembo 355mm 4-kolvsok). Men då stannar bilen så fort att man blir illamående av G-krafterna fastän bilen väger 2 ton tjänstevikt.
    Det är det negativa jag har att säga om våran familjeräser bortsett från bromsprestandan. Jag älskar våran OPC och ta det från en f.d. saab-manisk fanboy som aldrig kunnat hålla sig för att berätta för alla andra hur bra SAAB är likt grabbarna i början av tråden oavsett frågeställning eller samtalsämne.
    Det är otroligt mycket bil för pengarna. Dock skulle bilen behöva en chipning då det kanske står 325 hästkrafter i manualen men är SUPERsnällt mappad. Men den är jämt matchad mot en BMW 335 Coupe av lika årsmodell på bankörning så det går att åka fort även när det svänger och jag har provat.

    Jag tycker hela konceptet är superballt. Jag vänder mig om för att titta på bilen varenda gång jag går ifrån den. Jag har det inte men det är vanligt att de har både sollycka och panoramatak

    Det köpråd jag kan ge är väl att kolla så Haldex:en är servad ordentligt (var 6000 mil) för Opel hävdar likt WV/Audi att det skall hålla bilens livslängd ut. för om det är dåligt servat och rasar då blir det dyrt dyrt dyrt. Och skall man ha en manuell så måste man kolla så kopplingen är i bra skick eller är bytt till något värre eftersom originalkopplingen ger sig då den är för klen från fabrik.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Kommer SAAB ha 325hk v6 som Insignia OPC?
    Av rs_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 12:19
  2. Vilken snurra i kommande Insignia OPC?
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 19:09
  3. Årets Bil: Opel Insignia
    Av Rodder76 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 01:54
  4. Nästa bil?
    Av MaMa i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •