Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Nästa bil, Insignia OPC?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422

    Nästa bil, Insignia OPC?

    Har börjat snegla på nästa bil och har lutat mer och mer mot BMW 3-serie.
    Men dessa kärror verkar inte vara så problemfria som jag trodde när det gäller bla. drivlinor (N53, N46, N47 mm.)

    Turbo X skulle så klart vara kul att äga även om det inte är att byta till en nyare bil.
    Samt att de fortfarande inte känns riktigt prisvärda även om SAAB ligger varmt om hjärtat.
    NG9-5 känns lite läskig då det gäller karossdelar och elektronik.

    En bil som verkar riktigt prisvärd och som delar platta med ng9-5. Opel Insignia och OPC-variantens beg.pris är klart lockande.
    Ta denna kärra som exempel (även om den verkar misstänkt billig) http://www.blocket.se/orebro/Opel_In....htm?ca=11&w=3
    2011, 10.000mil, HFV6 på 325hk, Haldex4 och fint chassi mm.
    Det enda felet är märket i fronten/ratten

    Någon som har erfarenheter om Insignia och OPC?

    Hoppas att tråden får ligga kvar då Insignia "till 80%" delar artiklar med SAAB
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Emblemet i fronten/ratten/baken är ju även det runt. Så du kan säkert byta ut det mot ett där det står SAAB. Alltid lurar det någon

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Emblemet i fronten/ratten/baken är ju även det runt. Så du kan säkert byta ut det mot ett där det står SAAB. Alltid lurar det någon
    Sant, men frågan är om det lurar mig...
    Man ska bli glad när man kommer till sin bil och det kanske OPC-receptet levererar.
    Opel är ett av de märken som lyft sig mest under de senaste åren. Men spännande känns inte "Blixten".
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Kör just nu en Astra från -01 som jag är förbaskat nöjd med (även om jag hämtar en 9-5:a nästa vecka och frugan får ta över Opeln) på på det hela taget är jag väldigt nöjd med Opel som märke.

    Dock tycker jag Insignian är sorgsamt ful, men det är ju en annan femma...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Även jag har haft en Astra -06 i några månader.
    Maken till svårsåld bil får man leta efter... Men som A-B bil fungerade den fint.
    Körde en "nya" astran som hyrbil i Tyskland för ett tag sedan och de har fått till en riktigt tyst och solid känsla.
    Tror faktiskt att Opel överlag är driftsäkra.

    Kan hålla med om att Insignia inte är en fröjd för ögat men tycker att kombin är snäppet bättre än sedanen.
    Med OPC-kit är den inte allt för tokig. Ser dock lite roligt ut när kombin öppnar luckan då halva baken följer med.
    Gasdämparna tillhör nog de grövsta jag sett till en baklucka...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #6
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    196
    Tyvärr är den ju strykful utanpå, och inte bättre inuti. Alla vassa "fräcka" linjer bli bara för mycket, det ser ut som någon monokrom produkt av en 12-årig Fast and the Furious fantasts än så länge fläckfria våta drömmar. Och så dom där jä**a stolarna...
    Sen kan den ju vara helt Ok att åka i för det, men jag skulle hellre ta den motorn i någon mer sober och "Svensson-lagom" bil, typ en... 9-5:a, istället för något som ser ut som en överdesignad leksak.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Citat Ursprungligen postat av Dave79 Visa inlägg
    NG9-5 känns lite läskig då det gäller karossdelar och elektronik.
    Då pressarna har gått varma i fabriken sedan länge så tror jag inte man behöver oroa sig för karossdelar iallafall, resten låter jag vara osagt.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave Visa inlägg
    Då pressarna har gått varma i fabriken sedan länge så tror jag inte man behöver oroa sig för karossdelar iallafall, resten låter jag vara osagt.
    Enligt en av basarna på saablagret så är reservdelar till ng9-5 inga som helst problem.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Förutom vindrutor för bilar med HUD.

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Enligt en av basarna på saablagret så är reservdelar till ng9-5 inga som helst problem.
    Beroende på hur länge man har tänkt ha kvar bilen så är nog kunskap/reservdelar till ng9-5 jobbigare om typ 10år än t ex till "gamla" 9-5 om 10år. En gissning såklart mest baserad på antalet producerade bilar och de som finns i trafik idag.

    Fast ska man tänka 10år framåt i livet hela tiden så blir det inte mycket risktagande heller så... ja. Köp och var glad är nog enklast!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Har kört Insignia sedan våren 2009 och mitt största köpargument var utan tvekan just designen men det är ju både subjektivt och kanska lätt att bilda sig en egen uppfattning om. Kör dock inte kombin utan kombikupe. Är lite svag för svepande taklinjer.
    Om man inte bryr sig så mycket om vad andra tycker är varumärket en tillgång. Det ger pressade begagnatpriser.
    Det märks ganska tydligt att Epsilon2 är en modern plattform. Landsvägskomforten är riktigt bra.

    Jag har haft en del barnsjukdomar på min men nu känns det som den har landat och tuffar på.
    Var tidigt ute och beställde bilen lanseringshelgen så lite strul har jag överseende med bara man lagar utan gnäll.

    Angående kommentar om stolarna här ovan så är standardstolarna ganska basic men skiljer sig inte så förtvivlat från basstolen i en ng9-5.
    Jag sitter dock i Saab 9-5 Aerostolar i min bil och där sitter jag bra.
    Fredrik J

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Till saken kanske hör att jag inte alls kör OPC. Tvärt om. 2,0 CDTI 130hk.....manuell
    Fredrik J

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Bara en liten inflikning apropå den inte ovanliga uppfattningen:

    ”Sant, men frågan är om det lurar mig...
    Man ska bli glad när man kommer till sin bil och det kanske OPC-receptet levererar.
    Opel är ett av de märken som lyft sig mest under de senaste åren. Men spännande känns inte "Blixten".”

    Jag tog mig för - som en notoriskt nyfiken typ jag är - att grundligt läsa på och forska i Opels historia för att få veta mer än det vanliga pratet man hör som i princip inte säger någonting…

    Och jag kan avslöja att Opel är förmodligen bilvärldens största överraskning, för vad som döljs bakom en fasad av ointresse från omgivningen är den ena sensationen efter den andra.

    Efter några månaders grävande och läsande sällsynta tyska handlingar sitter man bara och gapar och är i chocktillstånd.

    Opel är en bomb – NÄR det gäller att ha kul, spännande och intressanta saker i sin historia och som bilmärke.

    Opel hade en bil som tekniskt helt massakrerade Bugatti Royal, det var Opel som uppfann vingar och spoilers, bromsraketer som används i rymden, Opel flög världens första reaktionsdrivna flygplan, Opel har innehaft hastighetsrekordet på järnväg!
    Och mycket mer…

    Så att man tycker Opel är något tråkigt beror nog på att ingen egentligen brytt sig om att ta reda på vad Opel är – bortom pratet vid korvkiosken…

    Bara en liten upptäckt.

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Bara en liten info: Saabs DNA och ursprung är flygplan i teknikens framkant. Opel? De tillverkade symaskiner.

    Insignan är nog inte någon dålig bil då den trots allt är till stor del utvecklad av Saab, men den är ändå ingen Saab. Saabs känsla för detaljer och det här med att inte nöja sig med vad GM gav dom betyder mycket. Bara det här med "bakaxeln" till 9-5/Insigna säger ju endel. När Opel var nöjda utvecklade Saab vidare till GMs förtret. När Opels gick av vid husvagnskörning så blev det bråttom på Opels kontor. Helt plötsligt ville de ha en bättre, dvs den som Saab turligt hade tagit fram.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Bara en liten info: Saabs DNA och ursprung är flygplan i teknikens framkant. Opel? De tillverkade symaskiner.

    Insignan är nog inte någon dålig bil då den trots allt är till stor del utvecklad av Saab, men den är ändå ingen Saab. Saabs känsla för detaljer och det här med att inte nöja sig med vad GM gav dom betyder mycket. Bara det här med "bakaxeln" till 9-5/Insigna säger ju endel. När Opel var nöjda utvecklade Saab vidare till GMs förtret. När Opels gick av vid husvagnskörning så blev det bråttom på Opels kontor. Helt plötsligt ville de ha en bättre, dvs den som Saab turligt hade tagit fram.
    DNA och DNA. Saab och Opel har ju under en längre tid varit två av GMs varumärken. Du pratar som om det var två olika företag, en bild som mest fanns utanför företaget.
    Fredrik J

  16. #16
    Detaljer, detaljer...

    Jag såg bara 325 hk och tänkte köp, köp, köp!!
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  17. #17
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Andromeda Visa inlägg
    Tyvärr är den ju strykful utanpå, och inte bättre inuti. Alla vassa "fräcka" linjer bli bara för mycket, det ser ut som någon monokrom produkt av en 12-årig Fast and the Furious fantasts än så länge fläckfria våta drömmar. Och så dom där jä**a stolarna...
    Sen kan den ju vara helt Ok att åka i för det, men jag skulle hellre ta den motorn i någon mer sober och "Svensson-lagom" bil, typ en... 9-5:a, istället för något som ser ut som en överdesignad leksak.
    Håller med dig till fullo! Och namnen lika fantasilösa som designen är gräsliga..Tex Opel Mokka??!! ett spädbarn som lärt dig prata eller..*ASG*

    Så fruktansvärt fula!...Personligen är det nästan bara Saab som lyckats med utseendet på nyare bilar...!

    Jag är en klassisk "nybilsallergiker"..*S*!,,

    Men ska du satsa på en nyare bil så håller jag med flera andra..... SAAB!...
    Senast redigerat av Mrsmith den 2014-11-19 klockan 14:37.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Mrsmith Visa inlägg
    Håller med dig till fullo! Och namnen lika fantasilösa som designen är gräsliga..Tex Opel Mokka??!! ett spädbarn som lärt dig prata eller..*ASG*

    Så fruktansvärt fula!...Personligen är det nästan bara Saab som lyckats med utseendet på nyare bilar...!

    Jag är en klassisk "nybilsallergiker"..*S*!,,

    Men ska du satsa på en nyare bil så håller jag med flera andra..... SAAB!...
    Japp, Saab 9-5 Aero 2005, vackraste bilen som nånsin byggts..

    (obs. ironi.)
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Har haft lika många Oplar genom åren som SAAB:ar och Oplarna har faktiskt gett mig minst problem! Alla har rullat antingen som nya till 15-20K mil eller från 3-4 och upp till 15-20K
    Minst problem gav mig min Astra CDTI från -08 och mest gav mig min 9-3 SC 1,9 TID från -06

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Har börja snegla lite på en 9-3 Aero 2,8T..
    Men har även börja kolla lite på dessa Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo 4x4.
    Hur är det med dessa motorer tänkte på kamkedjan och övriga problem?
    den känns 10 gånger mer modern än Saab 9-3 -07 om man ska ha rätt motor utan kedje problem?
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

Liknande ämnen

  1. Kommer SAAB ha 325hk v6 som Insignia OPC?
    Av rs_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 12:19
  2. Vilken snurra i kommande Insignia OPC?
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 19:09
  3. Årets Bil: Opel Insignia
    Av Rodder76 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 01:54
  4. Nästa bil?
    Av MaMa i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •