Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Motor går ojämnt vid start.

  1. #1

    Motor går ojämnt vid start.

    Hej! Jag har en Saab 9000 aero -93. När jag har kört den varm och startar den igen efter cirka 15 till 20 minuter så går den ojämnt i några sekunder, detta händer inte när jag jag kallstartar den eller när jag startar den direkt när bilen är varm. Jag har bytt ut vevaxelgivaren mot en begagnad, jag har också provat med att byta ut tändkassetten mot en begagnad men symptomen har bestått. Jag har bytt tempgivaren, tändstift, och bränslefilter. Jag har varit på Saab verkstad och kollat felkoder men inga har visat sig, check engine lampan lyser inte. Kan felet bero på att bilen inte får bränsle? Och i så fall kan det vara fel på styrenheten till insprutningen eller en spridare som är sliten eller något annat? Tacksam för hjälp med problemet.
    Senast redigerat av axeljohan den 2014-01-17 klockan 01:54.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag har haft ett liknade fel en gång, Fast då var det drivremmen som slirade till ibland utan att låta och orsakade ojämn tomgång i några sekunder. Långsökt med ett tips. Du har kollat den klassiska ventilen vid spjällhuset samt så att den inte bara stoppar luft i en riktning utan inte klistra sig lite eller rör sig trögt. Ojämn tomgång kan vara att den inte kan reglera mängden luft i förhållande mängden bensin. Rengöring spjällhuset kan vara en ide att prova så att det inte finns massa avlagringar vid spjällskivan. Hoppas att andra fyller på lite tips som inte behöver kosta så mycket till en början.

    tilllägg: Jag tänker så här. det finns något som hanterar kallstarter detta fungerar vid kall motor samt vid varm motor är den avstängd. När motorn är halvvarm öppnar den lite men ej tillräckligt så att efter några sekunder måste tomgångsmotorn kompensera. Ifall det är kallstartsventilen som är smutsig eller ej helt fungerande eller får felaktig information om tempen är en annan fråga. Sen kan man undra ifall den får för lite bränsle eller ifall någon luftkanal som är tilltäppt och behöver rengöras
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-01-17 klockan 19:06.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 går ojämnt vid start!
    Av kanshira i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:12
  2. går ojämnt efter start
    Av snepo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 13:34
  3. Tänka på vid start av nyrenoverad motor
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 00:37
  4. [LÖST] CE vid start av varm motor T7 (P0113)
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 21:04
  5. Ljud vid start av motor
    Av jontebus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •