Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byte bromsvätska OG9-5

  1. #1

    Byte bromsvätska OG9-5

    Hej,

    Jag har letat här på forumet och på webben utan att hitta en bra förklaring på hur man använder en luftman i samband med byte av bromsvätska.

    Går detta att göra på följande sätt?

    1) Sug upp så mycket gammal bromsvätska ur behållaren som möjligt
    2) Fyll på med ny bromsvätska upp till max i behållaren
    3) Anslut Luftman till behållaren och till ett däck med ca 1 bar tryck i.
    4) Öppna nippeln på höger bak och se till att ny vätska kommer ur nippeln.
    5) Montera av Luftman och fyll på med ny vätska till max i behållaren (så att det inte blir tomt i behållaren och man får mer luft i systemet)
    6) Upprepa steg 3,4 och 5 i ordningen vänster bak, höger fram, vänster fram.

    7) Klart?

    Tacksam för svar.

    / En som är trött på tvåmansmetoden (trycka på pedal och ansluta en burk med bromsvätska i på varje nippel)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    ja det är så man får göra.

    Man kan köra utan luftman också om man är ensam, ta bara en flaska och en slang som når ner till botten och anslut till valfri nippel. Pumpar du ut vätska då så nivån stiger och slangen mynnar under nivån så kommer det inte att suga in nå luft bakvägen. Då är det bara att trampa försiktigt och fylla efter hela tiden och sen stänga nippeln när man är klar och gå vidare till nästa. Man behöver inte trampa många ggr innan det kommer ny vätska.
    Senast redigerat av StefanM den 2014-01-16 klockan 13:18.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Först börjar man med vänster fram, höger bak, höger fram, vänster bak. Enligt WIS iaf. Sen får du inte glömma att byta vätskan i kopplingen också om du har manuell bil. Så att öppna luftnippeln till kopplingen är inte fel heller.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    vilken ordning man gör det har ingen som helst betydelse. Huvudcylindern eller nån annan komponent för den delen kan omöjligt veta hur långt bort vardera hjul sitter.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Tror det har att göra med att man luftar varje krets för sig i huvudcylindern. Så primärkretsen är ju vänster fram och höger bak. Förmodligen därför man börjar vänster fram och sen höger bak. Sekundärkretsen är höger fram och vänster bak.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-14 klockan 09:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    139
    Medlem#
    4694
    Hur mycket bromsvätska kan man räkna med att det går åt?
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hela systemet rymmer 0,9 liter på OG9-5.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Question Byte av bromsvätska SAAB 9-5 OG -M02

    Hejsan,
    Jag tänkte byta bromsvätska med Luftman och 2 Bars tryck på en bekants sedan...
    En liten fundering i samband med det är att jag undrar om det finns en luftningsnippel för kopplingen också?
    Jag har bytt bromsvätska på flera olika bilar, där luftningsnippeln för kopplingen ibland har suttit lite udda...
    Senast redigerat av SAAB96-V4 den 2020-04-11 klockan 11:42.

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Två bar!?! Det räcker med bra mkt mindre än det typ 0,2 för släpper locket då blir det mkt kladd o rengöring på lack mm för det är dålig kombo med bromsvätska på lack längre stunder.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det är säkrare att använda en luftare som skapar undertryck av tryckluft och göra som det beskrivs i WIS.
    https://saabwisonline.com/c5/9-5/200...-brake-system/
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...are-2000031634
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Jag har kört i över tio år med två Bars tryck via ett hjul och det har fungerat än så länge.
    Däremot så är bromsvätska bra till färgborttagning och billig om man använder begagnad dito

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    2bars tryck kan inte rekommenderas. Ett lätt övertryck är det som behövs och ska man köra det över ett reservhjul så är det lämpligt att sänka trycket isåfall. Även om det har gått bra i tio år så kan det ju vara så att det snart är dags för katastrof. Har själv skjutit lös en burk och det blir fruktansvärt söligt. .............Allt beror på burkens konstruktion och monteringssätt om det håller eller ej..........

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tyvärr har jag inte hittat någon tryckangivelse för SAAB 9-5. Däremot BMW m.fl. har angett just 2 Bar, men jag brukar hålla omkring 1,7-1,8 Bar.
    Var hittar jag SAAB:s rekommendation på tryck för bromsluftning?

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Varför BMW skriver 2bar vet jag inte men det finns ingen anledning att ha högt tryck. Vätskan kryper på bra med små tryck också och man besparar sig från överraskningar.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av bromsvätska - Hur blir det med koppling?
    Av Bagarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 22:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •