Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Extraljus, vad blir snyggast och bäst?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Extraljus, vad blir snyggast och bäst?

    Får hem en SAAB 9-5 2.3t SC Vector från 2008 nästa vecka. Gillade den skarpt när jag provkörde den men helljuset var ju lite klent (den har Xenon+halogen) så jag funderar på extraljus.

    Frågan jag har till er som kanske själva har satt extraljus på en 9-5:a är om man ska satsa på en ramp typ EX3000 (extraljus.com) eller kanske lite mer "traditionella" extraljus typ Hella Comet FF 200 (hella.se) De är lite nättare än många andra stora blaffor.

    Tips och åsikter mottages varmt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HarvetWallbanger Visa inlägg
    Får hem en SAAB 9-5 2.3t SC Vector från 2008 nästa vecka. Gillade den skarpt när jag provkörde den men helljuset var ju lite klent (den har Xenon+halogen) så jag funderar på extraljus.

    Frågan jag har till er som kanske själva har satt extraljus på en 9-5:a är om man ska satsa på en ramp typ EX3000 (extraljus.com) eller kanske lite mer "traditionella" extraljus typ Hella Comet FF 200 (hella.se) De är lite nättare än många andra stora blaffor.

    Tips och åsikter mottages varmt.
    Tycker dessa små ramper ser billiga ut, men detta är en ren smaksak, dessutom vinner väl helljuset på att sitta lite högre, men jag är inte helt säker på att detta är så viktigt.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Ett extraljusfäste som du fäster bakom nummerplåten med 3st Hella 3000/Bosch Rallye 225 (Big Knick)/SIM (eller nått annat märke av stora runda lampor) är det som gäller

    Det kvittar hur små extraljus man monterar, de syns ändå och det ser enligt mig bara löjligt ut. Sätt dit 3st stora runda ordentliga lampor som du plockar av när du sätter på sommardäcken på bilen.

    Min åsikt

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115
    Extraljusfäste bakom nummerplåten och 3st stora lampor.
    Har 3st 180mm stor, 60w LED extraljus som jag ska sälja om du är intresserad, i så fall skicka mig ett PM.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Okej, några följdfrågor som jag kommer på då är:

    * Upplever ni att man förlorar mycket i aerodynamik med tre stora extraljus och genom det får högre bränsleförbrukning?
    * Blir kylningen av motorn påverkad negativt? Vet att pappa fått kommentaren några gånger av märkesverkstäder när han sagt att han velat ha på stora extraljus när han plockat ut tjänstebilar.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Även ur den synvinkeln är det bra att plocka av hela paketet på sommaren. Det är ju på sommaren som det kan bli problem med kylningen och man verkligen vill ha maximal luftströmmning genom kylarpaketet. På vintern är det säkert inga problem oavsett.

    Så jag håller med joH900. Sätt på rampen på hösten och plocka av på våren.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Okej. Då kanske det blir något sånt. Hur löser man det rent praktiskt med kablaget? Bara sätta på någon form av kontakt?

    Och, jag läste lite någonstans här på forumet och fick lite granna uppfattningen att det är lite småtrixigt att koppla in det elektriska. Har någon några erfarenheter av den biten? Det var ganska enkelt på Astran jag kör just nu (om man bortser från att jag gissade på fel kabel att koppla in den på)

    Och vad gäller lampor, vad säger ni om Bosch Pilot? Ganska bra priser på dem nu och av någon anledning är jag lite allergisk mot utseendet med ej klart glas som det är på tex Rallye.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9168
    Jag stod själv i detta valet i höstas, flyttade till luleå e rätt mörkt ;-)
    Jag köpte tre nbb 225 med 100w lampor, e rätt stora lampor men ger mycket ljus.
    Jag kopplade in de med relä och egen säkring så det går på en remote från ena helljuset.

    Blir rätt stort fram på bilen och förbrukningen gick från 9,5 till 10,5
    900 t16, ng9-3 320hk, ng9-5 Aero

    nr.9168

  9. #9
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    5254


    Detta gjorde jag. Oj vad det blev mkt ljus med 55w xenon i alla. min förbrukning ändrades inget alls.
    Senast redigerat av Slave_joe den 2014-01-16 klockan 21:15.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Hehe. En nackdel med SÅ mycket ljus är att man nästan blir blind när man går ner på halvljus.
    Senast redigerat av Vfr den 2014-01-16 klockan 22:51. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Hehe. En nackdel med SÅ mycket ljus är att man nästan blir blind när går ner på halvljus.
    Ha ha, ja, och jag tyckte jag hade det problemet i början på min Astra och på den sitter det bara två Hella Comet FF 100...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Detta gjorde jag. Oj vad det blev mkt ljus med 55w xenon i alla. min förbrukning ändrades inget alls.
    Snygga emblem! Vart fick du tag på dem? Och är det lätt att byta emblem??

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av m.mannen Visa inlägg
    Jag stod själv i detta valet i höstas, flyttade till luleå e rätt mörkt ;-)
    Jag köpte tre nbb 225 med 100w lampor, e rätt stora lampor men ger mycket ljus.
    Jag kopplade in de med relä och egen säkring så det går på en remote från ena helljuset.

    Blir rätt stort fram på bilen och förbrukningen gick från 9,5 till 10,5
    Det kan du inte mena att förbrukningen steg med 1 dl milen, detta kräver en förklaring... Är oacceptabelt enligt mig, de drar 300 w, generatorn kanske tar 600 w och med remmar och skit max 900 w mer... Om du glider fram med 18 kW på motorn borde detta vara max 5% eller en halv deciliter.

    Kör du fortare när man ser kanske ? Eller störs luftbilden runt bilen?
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-01-17 klockan 01:12.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av exilturbo Visa inlägg
    Det kan du inte mena att förbrukningen steg med 1 dl milen, detta kräver en förklaring... Är oacceptabelt enligt mig, de drar 300 w, generatorn kanske tar 600 w och med remmar och skit max 900 w mer... Om du glider fram med 18 kW på motorn borde detta vara max 5% eller en halv deciliter
    Det största bekymret är väl inte strömförbrukningen i detta fall, utan de aerodynamiska egenskaperna som sätts ur spel med extraljusen? .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9168
    Innan jag satte på dessa låg jag alltid mellan 9-10 efter har jag inte varit under 10.
    Visst innan var de tyngre högerfot då jag hade grepp, nu när vintern är här spinner jag hela tiden.
    Skall dock tilläggas att detta är korta körningar där motorn är kall nästan hela vägen, så har nog mer med det och göra.
    Än luftflödet samt ökat motstånd för generatorn.

    Ändå förbrukningen har gått upp sedan jag tyckte det blev för mörkt ;-)
    900 t16, ng9-3 320hk, ng9-5 Aero

    nr.9168

  15. #15
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    5254
    Citat Ursprungligen postat av HarveyWallbanger Visa inlägg
    Ha ha, ja, och jag tyckte jag hade det problemet i början på min Astra och på den sitter det bara två Hella Comet FF 100...

    - - - Uppdaterad - - -



    Snygga emblem! Vart fick du tag på dem? Och är det lätt att byta emblem??
    Det det emblemet köptes på eBay, har bytt till likadana i och bak på bilen. Bara att söka på badge saab.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Okej, ja jag har sett ett antal varianter. Min polare har Spyker badges till exempel. Har inte sett just den varianten du har än. Får leta vidare.

    Är de svåra att byta?

  17. #17
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    5254
    Nää, inte alls svårt. Det svåra är få bort dom gamla utan att skada lack. Lite eltejp som skyddar och en bra petmejsel så
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av m.mannen Visa inlägg
    Jag stod själv i detta valet i höstas, flyttade till luleå e rätt mörkt ;-)
    Jag köpte tre nbb 225 med 100w lampor, e rätt stora lampor men ger mycket ljus.
    Jag kopplade in de med relä och egen säkring så det går på en remote från ena helljuset.

    Blir rätt stort fram på bilen och förbrukningen gick från 9,5 till 10,5
    Har du monterat hela konkarongen på ett sånt där regplåtsfäste? Hur stabilt blir det? Sitter den med bara de två regplåtsskruvarna? När jag satte ganska små extraljus på Astran så fick jag dra i en skruv till för att de inte skulle vibrera. Eller du kanske "bara" stadgat upp det med stagen?

    Hur som haver, tre Bosch Pilot 175 inhandlade. Det lär bli lagom det!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Tror ni de här hållarna kan vara en bra grej?

    Quick-Light 3-fäste

    Quick-Light Sats

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9168
    Jag kör med 6st gipsskruv som håller biltemas fäste, inga stag eller förstärkningar.
    Fladrar lite men inte så det stör, skall byta front då den är paj så tänkte att de bara var att skruva på.
    900 t16, ng9-3 320hk, ng9-5 Aero

    nr.9168

Liknande ämnen

  1. Recond? Lackförsegling eller polering, vad blir bäst?
    Av Anssyl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 19:45
  2. Nytt ljud, vad blir enklast och bäst? Vad har jag?
    Av massesaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 18:42
  3. Viken soppapump blir bäst?
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •