Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Köpa SS Aero -04 från Kronofogden?

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Just där verkar vara _väldigt_ varligt på ng9-3. Den där lilla gummilisten som är påtryckt på kanten gör inte alltid nytta. Plåtkanten formligen blästras med tiden och sen kommer rosten som ett paket på posten (troligen säkrare )

    Okej, en CIM kostar ju ändå en 4-5000 att få bytt, det är också därför antispinnen gnäller. Byta ICM3 behöver inte vara så dyrt, jag köpte en beg för 1000.

  2. #22
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Ok. Det hade jag faktiskt inte hört talas om. Och jag brukar följa det mesta om ng9-3 här. Även solen har sina fläckar...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    ...och det var 13 felkoder.

  4. #24
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    …. och det var stämplad 9000 mila service i boken. Bilen har sedan dess gått 10000 mil.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #25
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Värd att lägga ett bud på? Har inte möjlighet att fixa de mesta själv då jag inte har kunskapen utan det får bli verkstad.
    Jäder, kan/vill du inte skruva själv och dessutom kanske du har tänkt att vara beroende av bilen som transportmedel så rekommenderar jag dig att köpa en något dyrare 9-3ng istället. Även om det där är relativt lätta saker för någon att fixa som är van att skruva 9-3ng så är det lite pyssel innan den är fin igen, det är framförallt mer pengar än bilens inköpspris i bara verkstadstimmar om du ska lämna bort allt.

    Motorn måste fått något oljebyte mellan 9000->19000mil annars hade den skurit för länge sedan. Finns det ingen som helst information om när senaste oljebytet varit så kan det absolut vara mer än 3år/6000mil sedan och då har lager i motorn + turbons livslängd förkortats väsentligt skulle jag tro.

    Med allt det sagt. Jag som älskar saab hade gärna köpt den här bilen för angivet pris om jag haft pengarna till övers och orkat ta en roadtrip. För den går definitivt att laga och då får man en relativt billig 9-3ng aero att använda som bruksbil och för det priset kan man leva med lite skavanker.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Jäder, kan/vill du inte skruva själv och dessutom kanske du har tänkt att vara beroende av bilen som transportmedel så rekommenderar jag dig att köpa en något dyrare 9-3ng istället. Även om det där är relativt lätta saker för någon att fixa som är van att skruva 9-3ng så är det lite pyssel innan den är fin igen, det är framförallt mer pengar än bilens inköpspris i bara verkstadstimmar om du ska lämna bort allt.

    Motorn måste fått något oljebyte mellan 9000->19000mil annars hade den skurit för länge sedan. Finns det ingen som helst information om när senaste oljebytet varit så kan det absolut vara mer än 3år/6000mil sedan och då har lager i motorn + turbons livslängd förkortats väsentligt skulle jag tro.

    Med allt det sagt. Jag som älskar saab hade gärna köpt den här bilen för angivet pris om jag haft pengarna till övers och orkat ta en roadtrip. För den går definitivt att laga och då får man en relativt billig 9-3ng aero att använda som bruksbil och för det priset kan man leva med lite skavanker.
    Beroende av bilen är jag väl inte direkt. Har en Saab nu som transportmedel och kan ha kvar den i så fall tills denna Saaben är fixad.

    Vill gärna meka själv men är inte dessa defekter ganska svåra att åtgärda?
    T.ex byta framrutan och sidorutan? Elen är väl ganska svår att fixa själv också? Olja och oljefilter och andra småsaker är ju inga problem.

    Ska nog lägga ett bud på bilen i alla fall så får vi se hur det blir.

  7. #27
    Hur många var på visningen? Luktade bilen rök inuti?

  8. #28
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194
    @StefanM:

    Om det är så att vi inte är nyfikna på grannarna, varför har var och varannan en taxeringskalender i bokhyllan ( i alla fall förr)? Varför står folk och glor på grannarna i fönstren och kommenterar vad de gör? Varför verkar alla så intresserade av att köpa tidningen när listan över de hundägare under 40 med pool och fågelbord som tjänat mest i kommunen äntligen släpps? Varför säljs det så mycket skvallertidningar och tittas på så mycket dokusåpe-skit på TV? Varför pratar vi skit/ skvallrar om varandra på jobbet, i skolan och privat?

    Och så låg det ju på Blocket, där många sitter på jobbet eller hemma och fördriver tiden genom att kika på igenom dagens utbud av prylar på hemorten. Jag har flera gånger hört t ex: - Såg du att Adam satt ut hojen på Blocket? Semestern i Thailand blev väl för dyr antar jag. På den nivån är det ju tyvärr.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  9. #29
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Motorn måste fått något oljebyte mellan 9000->19000mil annars hade den skurit för länge sedan. Finns det ingen som helst information om när senaste oljebytet varit så kan det absolut vara mer än 3år/6000mil sedan och då har lager i motorn + turbons livslängd förkortats väsentligt skulle jag tro.
    Oljebyte behöver man ju inte göra om motorn drar en massa olja, vilket denna säkert lär ha gjort eftersom stickan är snustorr. Nu är det väl insatsoljefilter på B207, men t ex på en B204/B234 så ser man om det var längesen oljefiltret var bytt eftersom det rostar så innihelvete om man inte byter 1gång/år.

    Skruvar man själv är det värt och köpa en sånhär bil, annars inte. Får man den för 10 000kr typ så kan man dra hem liket och undersöka lite mer, verkar den va helt slut är det ju bara och plocka ned den i delar så har man igen alla slantar lätt (och antagligen lite mer).

  10. #30
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    http://kronofogden.se/28132.html

    Lagom insleten 9-5:a hos KFM.
    56 000 mil.

Liknande ämnen

  1. Saabskuld lämnas till kronofogden??!!
    Av lol i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 00:21
  2. Köpa Turbo från E-bay
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 14:35
  3. Vågar man köpa en 900 från -95, 6000mil och steg 3 från SQR?
    Av wretan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 12:42
  4. Köpa däck från usa?
    Av iqbad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 11:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •