Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Låst hjul vänster bak

  1. #1

    Låst hjul vänster bak

    Kylan slog till och misstänker att handbromsen har fryst. Vänster bakhjul är låst med undantag att det går att backa.
    Brake-ikonen, ABS och Varningstriangeln lyser. Har kollat bromsvätskan och den är inte för låg. Blir lite orolig, ???
    Handbromsen går att dra i men känns inte som den ska.
    Då jag är novis på bilar och inte kan flytta in bilen i ett varmgarage söker jag tips på vad som kan göras.
    Har läst lite om att man ska slå på fälgen, oket eller skivan men det är jag inte så pigg på att göra då jag är rädd att slå sönder något.
    Läste någonstans om någon som tog en hink med varmt vatten och kastade på bakdäcket men jag vet inte.
    I dagsläget gör det inget att bilen står några dagar tills det blir lite varmare ute men jag är lite skraj att något allvarligt har pajat på bilen.

    Tips välkomnas!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Börja med att tala om vad det är för bil...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Börja med att tala om vad det är för bil...
    Oj sorry, 9-5 Aero -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    8
    Det är handbromswiren som fryser fast , händer varje vinter på min 9-5a

    mvh stefan
    9-5 aero 00
    9-3 aero 2,8 xwd 08
    9-3 se cab 185 hk

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Det i särklass vanligaste skälet till att handbromsen "fryser", oavsett bilmodell, är att det kommit in fukt mellan handbromsvajern och röret/höjet som vajern går i. Vid minusgrader fryser då vajern fast i höjet och då släpper inte handbromsen när du släpper spaken.

    Och fukt kommer in innanför vajerhöljet när gummidamasken i vajerslutet (nära bromsoket) har pajat eller glidit av. Kolla hur damasken ser ut.

    Lösningen är ett vajerbyte alternativt att man smörjer upp vajern ordentligt. Problemet med att smörja upp vajern är att det är svårt att verkligen få ut all fukt, så säkrast är givetvis ett vajerbyte.

  6. #6
    Det milda vädret verkar gjort att handbromsen släppt. Bilen rullar framåt utan problem nu. Har dock inte vågat köra något längre sträcka då Brake-ikonen, ABS och varningstriangeln fortfarande lyser. Pratade med en verkstad och där se de att om man kört med bilen när hjulet varit låst så måste de gå in och radera informationen för att ikonerna ska försvinna från instrumentpanelen. Får hoppas det bara är det som behöver göras och inget mer. Har iaf lärt mig att inte dra i handbromsen nu när det skiftar kraftigt från varmt till kallt och att kanske kolla på vad det skulle kosta att byta ut vajern så man slipper skiten nästa vinter

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Inte säkert det hjälper men det kan vara värt och testa och göra bilen strömlös en stund innan du lämnar in den

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av bloodandashes Visa inlägg
    Det milda vädret verkar gjort att handbromsen släppt. Bilen rullar framåt utan problem nu. Har dock inte vågat köra något längre sträcka då Brake-ikonen, ABS och varningstriangeln fortfarande lyser. Pratade med en verkstad och där se de att om man kört med bilen när hjulet varit låst så måste de gå in och radera informationen för att ikonerna ska försvinna från instrumentpanelen. Får hoppas det bara är det som behöver göras och inget mer. Har iaf lärt mig att inte dra i handbromsen nu när det skiftar kraftigt från varmt till kallt och att kanske kolla på vad det skulle kosta att byta ut vajern så man slipper skiten nästa vinter
    Dessa lampor brukar slockna efter ett tag, om felet är löst.
    Signaturlös

  9. #9
    Problemet löste sig när jag skulle parkera om bilen och passade på att köra en lite längre sträcka.
    Alla ikoner försvann och kom inte tillbaka när jag startade om bilen. Så nu behöver jag inte åka till verkstaden och greja det.
    Måste bara komma ihåg att inte dra i handbromsen nu vilket brukar gå per-automatik haha.
    Tack iaf för alla svar och tips!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG9-3 hjul på OG9-5?
    Av Danjel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 16:31
  2. På två hjul, Älvsjömässan!
    Av Johannyman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 07:42
  3. [LÖST] Bakljus vänster bak och dimljus vänster fram får ingen 12V? 9000 -93
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •