Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Hur ska man eg köra en bil med ESP?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    Hur ska man eg köra en bil med ESP?

    Nu när det har blivit vinter och halt ute, så kom jag att börja fundera lite...

    Har tidigare enbart haft äldre bilar där ESP och liknande inte funnits, så med den 9-5´a jag kör nu är det lite skillnad...

    Jag tillhör således den gamla skaran av förare...dvs den som aldrig har förlitat sig på elektronik i bilen (mest för att det aldrig funnits ngn i mina bilar..), utan jag reglerar körning i halka med gas/broms. Spinner det så släpper jag av, sticker bilen i en kurva så styr jag emot och gasar/bromsar...ni förstår nog.

    När man nu med denna bil ska iväg tex i en korsning så tänds esp-lampan och bilen korrigerar effekten för att inte spinna, vilket är trevligt.
    Men finns det ngt "rätt/fel" här, eller kanske ngt "lämpligt/mindre lämpligt" sätt att tänka på?

    EX:

    1: Ska ut från stillastående, esp börjar jobba, jag rör inte gaspedalen utan låter esp´n göra sitt och tillslut är jag uppe i hastighet.
    2: Ska ut från stillastående, esp börjar jobba, jag släpper av på gasen och korrigerar själv spinnandet med hjölp av gas/koppling och ser endast esp´n som en extra hjälp.


    Andra tanken är om det släpper tex i en kurva och elektroniken försöker häva detta. I detta fall är det eg skitsamma vad som är rätt/fel, man kommer göra vad som sitter i ryggmärgen för att häva det själv...men är det ngt att tänka på även där? Bättre eller sämre?

    EX:

    1: Får släpp i en kurva, fortsätter styra åt rätt håll och hoppas bilen reder upp det.
    2: Får släpp i en kurva, skiter fullständigt i vad bilen gör, utan reder ut det själv.

    Anl till dessa tankar är flera...dels hurvida det är "nyttigt" för bilen tugga sig fram vid tex en utfart med antispinn? Eller om man mest ska se det som en varning och sen själv göra vad man kan?
    Eller om det tex släpper i en kurva...kan man förvärra saken genom att själv försöka häva och utgången blir värre än om man låtit bilen bestämma (vilket känns fel)

    Jag litar som sagt inte på att ett gäng kretskort ska rädda mitt liv, utan tänker fortsätta köra med min skalle och inte intelligensen i ett gäng kretsar. Men kan det vara värt att känna sig lite tryggare? Om inte annat få en bättre förståelse.

    /Tobbe
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    När det gäller att komma iväg vid halka så brukar jag lite på elektroniken, den är duktigare än mig. På de äldre bilarna med endast TCS (jag vet inte hur bra ESP:n är i nyare 9-5, jag har inte haft nån sån) så brukar det pendla så mycket i accelerationen att man gör ett bättre jobb själv, men på min 9-3 från 2006 är det bara att hålla plattan i mattan så kommer man iväg som ett skott ändå.

    När det gäller sladdar så kan inte elektroniken övervinna fysikens lagar, så jag brukar ta en sladd som ett tydligt tecken på att man kör för fort När det var halt senast lät jag sambon prova hur det känns genom att slänga bilen fram och tillbaka över otrafikerad väg så hon fick sladd. Det kan vara nog så nyttigt att känna hur det känns när ESPn jobbar, men man skall ju inte tro att man kan köra hur som helst bara för att man ESP, gärna inte heller med framhjulsdrivna bilar eftersom de gärna går rakt fram vid sladd och ESP kan inte framkalla bakvagnssladd för att häva det

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069
    Mitt tips är du fortsätter köra som vanligt samt letar upp nån lämplig teststräcka, grusplan e dyl där du kan provocera fram lite ESP-jobb, så lär du dig hur den funkar.
    Min erfarenhet, från en 9-5 aero -05, är att precis när man börjat häva sladd eller svänga mer vi understyrning så hoppar ESP:n och sen blir det inte mer. Jag har aldrig testat i några högre farter...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Jag säger att i exempel 1 så svar nummer 2 och i exempel 2 så är det också svar nummer 2.
    ESP, och TCS och ABS också för den delen, är ett hjälpmedel och inte en ersättning till sunt förnuft. Och som med alla andra hjälpmedel, ibland hjälper det och ibland stjälper det.

    ESP är väl främst till för ifall du en vacker sommardag när det är torrt ute kommer in i en kurva och får sladd på rullgruset, oljefläcken, whatever som du inte kan förutse och det tar någon sekund innan du inser vad som hänt. Då kan ESP kanske hjälpa till och rädda situationen. Men vintertid när du är beredd på att det är halt, då kan du se systemet som en extra hjälp.

    Sitter du fast i en snödriva så att hjulen spinner, då kommer du inte ur fläcken ifall du har ESP eller TCS aktiverat, så det är ingen slump att du kan stänga av dessa system manuellt. Ska du ut och köra i djup snö, stäng av ESP innan så att du själv har kontrollen och inte fastnar i onödan när hjulen börjar spinna.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163
    Jag har gått över till att lita på elektroniken Vid halt väglag gasar jag och så får antispinn ta mig upp till den hastighet jag vill ha. Kör jag i lössnö och bilen understyr vrider jag mer på ratten för att få ESP att förstå att jag vill svänga, då svänger bilen så snällt åt det håll jag vill Får jag bakhjulssläpp så brukar jag och ESP vara ungefär lika snabba med att styra emot resp bromsa emot.
    /Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    Att ESP är främst är till för en oväntad oljefläck en vacker sommardag är inte helt korrekt.. Det är inte många förare utanför motorsport som är skickligare och framförallt snabbare än ett ESP-system på en hal vägbara..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av murmurer Visa inlägg
    Att ESP är främst är till för en oväntad oljefläck en vacker sommardag är inte helt korrekt.. Det är inte många förare utanför motorsport som är skickligare och framförallt snabbare än ett ESP-system på en hal vägbara..
    Dessutom kan ju ESP:n göra saker man som förare inte ens kan göra. T.ex. bromsa hjulen individuellt. Det har ju visat sig att bilar med ESP är inblandade i betydligt färre olyckor, särskilt på vintern. Dock är det fortfarande ett komplement och inte en ersättning för sunt förnuft. Man ska fortfarande köra försiktigt på vintern oavsett ESP eller ej.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    ESP är fantastiskt, snudd på omöjligt få sladd (annat än om systemet är ställt på att ge lite ställ, varierar hur olika bilar är anpassade) även om man rattar fullt i 130km/h på snöunderlag... (jag har lekt på bana/inhägnat område, prova inte i trafiken)

    Däremot kan ju inte systemet upphäva fysikens lagar (däremot ta ned farten åt dig även om du inte bromsar själv) men svänger vägen och underlaget är halt kanske du inte sladdar/snurrar av vägen, men av kan du ju åka ändå... Sen sliter det väl onödigt på däcken (och annat) om man ständigt nyttjar systemet till max, samt att jag tror man kommer åka av vägen tillslut...

    Jag tror som tidigare talare skrev, kör som vanligt, se det som en varning om systemet griper in för ofta...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Då de flesta av våra bilar är framhjulsdrivna så kommer nog inte ESP att klara så värst mycket om man får "sladd". Framhjulsdrivna bilar understyr vid sladd och vill gå rakt fram. ESP-systemet kommer säkert försöka bromsa dig rätt, men när framhjulen väl släppt och bilen går rakt fram så tror jag inte det hjälper att den försöker svänga med bakhjulens bromsar, du kommer ändå åka av vägen.

  10. #10
    En variant av frågan är vad som är bäst om bilen har XWD. I en bil med XWD och eLSD är det XWD-systemet som stabiliserar bilen genom att fördela kraften mellan hjulen. Det är först när detta inte räcker som ESP tar över och börjar bromsa. Vid en sladd kan man alltså fortsätta gasa så XWD-systemet har kraft att fördela eller släppa på gasen och låta ESP ta över. Vad är bäst?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag har kört både 4wd och fwd bilar på samma bana och upplevde nog att sladdar hävdes på samtliga... dock ställde tex en a4 quattro "upp sig" i kurvor på ett sätt som tex inte passat gjorde... Jag antog att de ställt den lite sportigare... Men du har säkert en poäng, inget system kan ju ändra fysikens lagar, men visst skulle ett 4wd system kunna ställa upp en sladd och gasa sig ur kurvan och uppnå bättre resultat än 2wd...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Första frågan:
    2 Brukar jag använda, därför vid ett visst moment så börjar bromsen jobba i ESP. För att få bäst effekt i acc så lättar lite på gasen vis släpp.

    Andra frågan:
    Bilen reder ut en hel del inom vad som ryms inom fysikenslagar, dock så har jag lärt mig att styr du mera in i kurvan så jobbar ESP kraftigare försöker häva sladden "brutalare"

    Bästa sättet som jag har testat fram i kurvor är att lägga på lätt gas så att ESP-systemet börjar aktiveras, så har man stöd med ESP genom hela kurvan.
    Det gör att man slipper att ESP aktiveras mitt i kurvan och att ESP tar ned farten en hel del.

    Min erfarenhet angående XWD så om man har plats på vägen och törs gasa så är det roligast att låta XWE med eLSD stabilisera bilen i en härlig 4 hjulssladd, om inte så är ESP rätt bra att ha i annat fall....

    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av Johan S den 2014-01-14 klockan 00:57.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Måste höja ett litet varningen finger för att förlita sig allt för mycket på diverse elektroniska system, då dom varierar oerhört från bil till bil.

    Saab's ESP kommer jag riktigt bra överens med, tycker den gör ett förträffligt jobb med att hjälpa föraren.
    Men, jag har även en Audi A6 Allroad, ett fyrhjulsdrivet monster med automat, 6 cylindrar och dubbelturbo. Antisladden i denna är (snällt sagt) en mardröm.
    Vid lite mer provocerande körning blir den gärna väldigt överstyrd, och när två ton tyskt stål på jättedäck och luftfjädring viker ut arslet så gäller det att vara med. Det är dock inga större problem att parera sladdarna eller häva dom, problemet är bara att just när man börjat med sina motåtgärder så kliver ESP in som en slägghammare och totalt kastar bilen ur kurs. Mer än en gång har jag varit på väg ner i diket pga att ESP klivit in mitt i mina försök att häva en sladd och snudd på kastat bilen av vägen.
    Jag och ESP kommer helt enkelt inte överens i denna bil. Det är som att precis när jag börjat häva sladden och bilen är på väg att räta ut sig, så kommer ESP'n och brutalt kastar den åt andra hållet. Det blir som en enorm överreaktion på varenda liten sladd då jag och ESP'n gör samma sak, fast inte riktigt samtidigt.

    Nu kan det ju vara just ESP'n i denna bilmodell som inte är särskilt bra, men jag rekommenderar ändå precis som någon sa innan i tråden att man testar sin ESP.
    Prova att provocera bilen under kontrollerade former och låt ESP rädda dig, så att du vet hur det känns när den går igång och vad som händer med bilen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 031
    Medlem#
    3471
    Måste ju säga att använder man alla elektroniska hjälpsystem i sitt vanliga körsätt är man en fara för andra trafikanter då det inte finns mkt kvar att rädda situationen med om så skulle krävas. Kör som vanligt och griper nåt system in ska det ges som signal att du är nära gränsen av nån anledning och ta det lite lugnare (sunt förnuft gäller vid rådande väglag). Sen håller jag med flera av er, hitta en stor plan och försök testa o lära hur bilen fungerar med alla elektroniska hjälpsystem. Det är nyttigt. Ser det mest som en sport själv att lyckas köra utan att nåt system ingriper utan att vara en bromskloss.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2014-01-14 klockan 15:51.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ser det mest som en sport själv att lyckas köra utan att nåt system ingriper utan att vara en bromskloss.
    :-) Jag har sett ESP-varningen tändas en enda gång i min 9-3:a -- efter att jag provocerade bilen på en isbelagd (och bilfri) parkeringsplats.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Då kan ni inte ha mycket effekt i era bilar Så här vintertid när man har vinterdäck på bilen så krävs det bara lite för mycket gas så tänds lampan obönhörligen, och då talar vi inte något rödljusrejs direkt utan bara t.ex. att komma iväg från en korsning. Så om du bara sett lampan vid provocerad körning på ishal plats så måste den vara bra seg

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Framhjulsdrivna bilar understyr vid sladd och vill gå rakt fram.
    det där har o göra med hur bilen är byggd och inte i vilken ända den driver på. kolla alla gamla saabar tex..

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Då kan ni inte ha mycket effekt i era bilar Så här vintertid när man har vinterdäck på bilen så krävs det bara lite för mycket gas så tänds lampan obönhörligen, och då talar vi inte något rödljusrejs direkt utan bara t.ex. att komma iväg från en korsning. Så om du bara sett lampan vid provocerad körning på ishal plats så måste den vara bra seg
    Ingen som åkt med i min bil har använt ordet "seg"; enligt regbeviset har den 300hk. Att ESP inte aktiveras visar nog mer på att XWD-systemet gör vad det ska.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 031
    Medlem#
    3471
    Nåja tror nog herr Bollman hade en god portion humor/ironi i sitt inlägg rörande "seg".

    Visst blinkar esp-lampan ofta mkt o länge även på min "beskedliga" spritbil vid ivägkörning mm.
    Bara för att det är en sport att den inte ska blinka betyder inte att man alltid, oftast inte lyckas.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    det där har o göra med hur bilen är byggd och inte i vilken ända den driver på. kolla alla gamla saabar tex..
    Nja, nog körde de rätt mycket med handbromsen på de gamla rallybilarna. Om bilen är hyfsat original så tror jag inte du får bakvagnskast vid ev. framhjulssladd...

Liknande ämnen

  1. Köra in en NY bil....
    Av RZ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •