Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Elektrisk handbroms saab 9-5 byta bromsklossar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Elektrisk handbroms saab 9-5 byta bromsklossar

    Hej! Har en helt underbar saab 9-5 nya modellen med elektrisk handbroms. Skulle byta klossar bak idag, va lite osäker på hur å sökte här men fann ingen tråd här. Med berått mod gav jag mig på det iaf detta är min erfarenhet:

    Det var en vanlig vajer där bak oket va som vilket skruvkolvsok som helst.

    Det enda som behövdes var en 13 nyckel för att lossa oket från glidkolvarna. Sedan skruvades okets kolv in med ett skruvkolvsverktyg från biltema(191255). Det enda som va lite ovanligt var att : Jag fick snurra kolven väldigt många varv innan det gick att börja pressa in den. Kolven hade fina spår och var väldigt tillgänglig så den envise kan säkert klara jobbet med en skruvtving och typ en sån man tar skivorna med på en vinkelslip.

    Efter rengöring av glidytorna (fick ta loss blecken och rengöra under med en mejsel) på med lite kopparpasta. Sedan montering. Några tramp på pedalen så tog handbromsen som vanligt sedan.

    Skitenkelt!

    Ps va på 90 talet jag senast snurrade kolvar på en saab... Då va de fram och på en 900 från 83 haha allt blir modernt igen modet kommer igen
    Senast redigerat av oollaa den 2014-01-13 klockan 02:30.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Det är inte aluminium ok va?
    På min BMW skulle jag byta klossar bak och kopparpasta var förbjudet, "special BMW pasta" skulle det va minsann
    misstänker att det var alupasta(smakade ej)

    mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28
    Kopparpastan la jag på glidytorna mellan bromskloss å rostfria blecken! Där satt det fastkärvat sedan innan. Det var jättetight att få dit klossarna och blecket det krävdes pill renskrap med en kniv och TÅLAMOD!

    Både klossar å glidyta på oket är av stål det fanns plenty av rost som krävdes att tas bort! Konstruktionen är för tight sett på servicekvitton och isärtagning och rengöring bromsar bak är gjort redan 2ggr och bilen e bara 2 år och har bara 8000 mil på mätarn.

    Kan dock tänka mig att oket är av alu... Men där applicerar jag varken fett eller kopparpasta. Jag brukar sätta in en klick bromscylinderfett bakom gummipackningen innan jag pressar in kolven det gjordes även här. Men det hade inte behövts på dessa nya relativt fina ok, men av gammal vana blev de så...

Liknande ämnen

  1. Byta bromsklossar bak, saab 9-3
    Av cazzman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 10:43
  2. Byta bromsklossar 9-3 SC
    Av Allan K i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 19:43
  3. Byta bromsklossar/belägg.
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 21:56
  4. Byta bromsklossar bak OG9-3 Viggen
    Av VIGGEN !! i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 20:23
  5. Byta bromsklossar på 900-88
    Av Rikard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 01:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •