Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Hur mycket sliter egentligen kallstarter?

  1. #1

    Hur mycket sliter egentligen kallstarter?

    Jag har en Saab 9-5 -99 och har på den senaste tiden mest använt bilen för kortare turer som varit förhållandevis kalla. Turerna har varit ca 5-8 min långa två gånger per dag och det har varit ca 10 minus ute. Jag mår lite dåligt för bilen varje gång jag kör dessa korta sträckor.

    Under dessa färder har jag funderat lite vad det egentligen är som slits av dessa färder. När det är såpass kallt håller jag alltid igen på gas-pådraget och byter frekvent olja så att den är fräsch vilket borde lindra kallstarternas negativa inverkan. Jag har den senaste tiden mest varit orolig över att turbon ska ta mycket stryk med tanke på att bilen rullat 25k + men med tanke på att jag gasar såpass lite så har jag förhoppningar om att den inte ska slitas lika mycket.

    Jag har även funderat över denna frågeställning, är det bättre för bilen med två korta turer per dag eller två längre som får motorn att bli riktigt varm?

    Men VAD anser ni är det som slits och HUR mycket slits dessa delar? Jag använder motorvärmare en av två av dessa kallstarter per dag och hur mycket hjälper egentligen den?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det som slits är kolvar, ringar, foder, lager etc.
    Det beror på saker som:
    Oljan har fel egenskaper när den är kall
    Materialet i motorns komponenter utvidgas när det värms upp och rätt spel erhålls först när motorn nått driftstemperatur

    Enligt en studie av GM så ska man köra iväg så fort man har fått oljetryck, dvs. man ska inte varmköra på tomgång. Man ska gärna köra lite lugnt med kall motor. Motorvärmare är bra.

    Enligt "Modern heavy duty diesel engine cold start wear study" av A. Plomer och R. Benda så är en kallstart lika illa som 400 varmstarter. 60 - 80% av slitaget på en normalanvänd (yrkestrafik) motor är pga. kallstarterna.

    När jag ganska nyligen gick kurs om gasturbiner lärde vi oss att räkna ut när man ska göra service på en maskin. Då sa vi att en kallstart räknas som 10 - 20 driftstimmar.

    Du ska inte köra längre än nödvändigt bara för att motorn ska bli varm. Det leder bara till ytterligare onödigt slitage och det påverkar din ekonomi och miljö negativt.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-01-12 klockan 21:34.

  3. #3
    Vad som slits är egentligen allt som glider. Motorn är byggd för att arbeta vid en viss vatten- och oljetemperatur. Så allt från vevlager till ventiltryckare till kamdrev slits snabbare. Det som jag anser mår sämst av temperaturskillnaderna är packningarna och lager såsom turbinaxeln i turbon, och synkringar i växellådan. utsätter man dessa för mycket stress så är det dessa jag oroar mig mest för i kalla temperaturer.

    Motorvärmare hjälper rätt mycket, det som hade varit optimalt är också en oljevärmare, och att inte bara vattnet pumpas runt i motorn men ochså oljan, för att fördela värmen jämnt. Även växellådan behöver det "mest" tekniskt sätt. Växellådsoljan är jättekletig när den är kall. Man kan nästan kalla den en gegga. krafterna som växellådan måste stå ut med tiodubblas när oljan är kall!

    Lite kul för dem som inte visste, men formel 1 motorer är byggd med så pass små marginaler så att för att inte motorn ska ta skada vid uppstart, så värms motorns olja och vatten i tre timmar innan den får starta.

    En annan sak att tänka på är att oljan värms saktare än kylvattnet, så när tempmätaren visar att vattnet har nått brukstemperatur så har oljan kanske hunnit nå 30-40 grader. (Standard på oljetemp brukar vara 90 grader uppåt.)
    Senast redigerat av eddhedd den 2014-01-12 klockan 21:43.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Du ska inte köra längre än nödvändigt bara för att motorn ska bli varm. Det leder bara till ytterligare onödigt slitage och det påverkar din ekonomi och miljö negativt.

    ...fast kör man bara korta sträckor är det nog bra att ibland se till motorn blir genomvarm så fukt torkar ut...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    ...fast kör man bara korta sträckor är det nog bra att ibland se till motorn blir genomvarm så fukt torkar ut...
    Det har du helt rätt i, men det är inget man ska göra två gånger om dagen.

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    En gång i veckan kanske, du vet den klassiska söndagsturen.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Har också tyckt synd om min 9-5:a många gånger när den kallstartas varje dag för att köras i två minuter (3km genom byn) till jobbet och sedan nio-tio timmar senare hem igen...
    Går ju nästan fortare att cykla till jobbet men ack så lat jag är... Tog i och för sig inte körkortet för att cykla, men lite ångest när man tänker på det får man allt!


    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    En gång i veckan kanske, du vet den klassiska söndagsturen.
    Hehe, ja den är ju obligatorisk så det kanske räcker.
    Kan ju bli nån 6-7 mils spontanare till BK eller donken en vardagkväll med...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Visst förekommer ett visst slitage men hur ofta ser man en utsliten saab motor som beror på kallstarter?
    motorvärmare/kupevärmarteknologin har sett likadan ut sen 60 talet.
    2st leverantörer finns Calix/Defa.
    Negativa saker som hänt genom åren:
    Sämre kvalite på anslutningskabel (speciellt den gröna som är stenhård så fort det är minusgrader)
    mindre fysisk storlek på kupevärmare vilket medför en alltför kompakt och sämre fungerande enhet.

    Marknaden för att värma bilarna är minde än marknaden för att kyla bilarna annars skulle det vara inbyggda värmare helt integrerat med klimatanläggingen.
    Varför är t.ex blockvärmarna så effektmässigt klena?
    Varför köra kupevärmaren hur länge som helst bara för att släppa ut värmen på 10sek när man öppnar dörren?

    Nu till det positiva
    med opensid så kan man se enginetemp
    Turbon värmer upp motorn

    Jag tycker inte att du skall oroa dig för kallstarterna se dock till så du har den senaste versionen på vevhusventilationen samt varmkör ordentligt lite då och då.

    Pelle

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom Visa inlägg
    Har också tyckt synd om min 9-5:a många gånger när den kallstartas varje dag för att köras i två minuter (3km genom byn) till jobbet och sedan nio-tio timmar senare hem igen...
    För tre km är det inte ens värt att ta cykeln. Gå.
    (skaffa hund och tre km blir snart ingenting)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Ja precis det är smidigare att gå, menade bara att det går nog fasen fortare med cykeln än att ta bilen, då cykelvägen blir en genväg.

    Ja hund har vi, men den byrackan är ju nästan latare än mig emellanåt


    Har inte motorvärmare i bilen heller men det spelar ingen roll då vi ändå inte har uttag vid lägenheten.


    /Markus
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    För tre km är det inte ens värt att ta cykeln. Gå.
    (skaffa hund och tre km blir snart ingenting)
    Våra hundar vill lägga sig kl 20. (Blir det senare får man riktigt onda blickar!) Sedan vill de helst inte ut förens framåt kl 10 och är det blött ute är det inte så viktigt att gå ut då heller... Hundar kan vara riktigt lata.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  12. #12
    Mina blir inte glada om de måste vänta till klockan 10; de är vana vid att gå ut 06:30. Visst vill de sova klockan 20, men skramlar jag med kopplet klockan 21 eller 22 kommer de springande och vill ut. Visst kan de vara lata, men ut ska de i alla fall (även när det regnar, men då blir det inte tre km; snarare 30 meter :-).
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Att bara köra korta sträckor leder till inte bara till ev fukt i oljan utan även lite bensinresten, uttunning, vid bara minus 10 gr är det nog oljans kvalittee som är problemet. Så länge oljan är bra skall TS inte vara orolig, bra att byta lite oftare då eller ha en långkörare då och då. Men se upp vid ev långkörningar efter tex två månaders kortkörningar, oljenivån kan sjunka fort då vatten och bensinrester dunstar, kolla efter två timmar och fyll ev på. Jag råkade ut för detta, bilen var max på oljestickan, 1200 km senare nuddade bara oljan stickan detta är i runda slängar 1 L plus kanske 2 dl riktig förbrukning. På min andra bil som har jag en oljetemperaturmätare och jag kan säga att oljetemperaturen går upp långsammare än vattentemperturen, när vattnet är 90 gr måste jag ungefär köra dubbelt så långt för att oljan skall nå 90 till 100 gr först då gå mycket skit i oljan väck (tror jag iaf).
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-01-13 klockan 02:52.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Inget i oljan "går väck" oavsett temperatur.

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    219
    Jodå. Vattnet 'går väck'.
    Bensinresterna går nog inte bort då de redan tunnat ut/blandats i oljan, men vattnet dunstar och letar sig ut i ventilationen, det är helt säkert.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    ? Så jag hade en liter vatten i oljan? det är väl inte möjligt, fast de flesta bensinrester i oljan är väl det tyngre resterna som stannar

    Fast enligt specification från 2011 kan upp till 25 % av bensinen finnas kvar vid 150 gr, kokpunkt (har kollat vid spi, svenska petrolium institutet), fast i motorn skall väl ett visst vakuum finnas ? kokpunkten borde då bli lägre men kanske inte nog.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Jodå. Vattnet 'går väck'.
    Bensinresterna går nog inte bort då de redan tunnat ut/blandats i oljan, men vattnet dunstar och letar sig ut i ventilationen, det är helt säkert.
    Har du bevis för detta?

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Helt riktigt att kondensvatten kokar bort vid en varmkörning av oljan.
    Men även den största mängden av bensinen kokar bort.
    Bensin börjar att koka bort vid redan vid 50-60 grader. Dock så finns en mängd med kolväten stannar kvar i oljan efter en varmkörning.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    När jag fortfarande gick i skolan och hade 2km dit så tog jag ändå bilen mest för att jag då kunde ligga och sova lite längre istället för att gå till skolan. Spelade ingen roll om jag var 1 timma försenad så såg jag alltid till att varmköra bilen. Så jag försökte alltid köra tills motortempen var tillräckligt varm så jag inte bara körde 2km hela tiden. Sen vet jag inte om detta har försämrat eller förbättrat motorn. Nu har den ju visserligen sänkt komp så ringarna har ju ändå tagit skada men så gjorde iaf jag.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Intressant läsning för er som tror att vattnet kokar bort. Vissa förkunskaper om fysik kan vara bra.

    http://www.machinerylubrication.com/...amination-lube

Liknande ämnen

  1. Hur mycket soppa ska min bil sluka egentligen??
    Av lunnelie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 12:13
  2. Hur mycket gör polyuretan egentligen?
    Av sandnes94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 14:41
  3. 9-3 ss 1,8t, problem med kallstarter
    Av Qorl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 12:18
  4. 2,8 T Kallstarter.
    Av KenLov i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 19:31
  5. Sliter sakerna mycket efter chipning? 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •