Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Symptom vid trasig huvudcylinder/bromsservo? OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Symptom vid trasig huvudcylinder/bromsservo? OG9-5

    Tjo!

    Har under en längre tid haft lite strul med min bromspedal. Den tar inte riktigt där jag vill att den skall börja ta. Den tar alltså för långt ner. Så igår började jag lufta systemet trots att det är gjort sen tidigare men jag ville ändå vara säker på att det inte var luft i systemet. Det märkliga när jag luftade var att det kom ut bubblor från vänster fram, höger fram och höger bak men vänster bak lyckades jag få ur ren vätska. Luftverktyget jag använde mig av var en sån vanligt luftare som man kopplar till luftnippeln och tryckluft och suger ur luft. För att utesluta att luftnippeln var tät på det hjulet där det kom luftbubblor så lossade jag den och blåste igenom den och det var inga konstigheter. Funderade ett tag på om luftverktyget drog tjuvluft vid nippeln men då borde den ju ha gjort det vänster bak också.

    Hur som helst så tror jag inte att jag har luft i systemet ändå, testade nämligen att trampa lätt på pedalen (trampade inte i botten) för att se om vätska kom ut från dessa hjul då och visst kom det ren vätska så därför utesluter jag luft. Även med en luftman så kommer det ut ren vätska kan jag väl tillägga också så ingen börjar tjata om att jag skall testa en sån.

    Tog en provtur direkt efter och pedalen kändes mycket bättre än innan så jag var nöjd och parkerade bilen. Nu här på eftermiddagen tänkte jag återigen ta en provtur men nu var pedalen riktigt äcklig. Jag fick trampa väldigt långt ner för att den skulle ta ordentligt men om jag först "pumpade" 2 gånger och sen tryckte till på bromsen så bromsade bilen så bra så jag fick ont i magen. Det är nu jag funderar på om det är något fel på min bromsservo eller om det är huvudcylindern som har tackat för sig.

    Jag har inga synliga bromsvätskeläckage men huvudcylindern kan ju så sätt läcka invändigt.

    Sammanfattning igen om problemet. Trampar jag vanligt på pedalen tar den väldigt långt ner.
    Pumpar jag 2-3 gånger och sen trampar till så tar bromsarna som en riktigt räserbil (känns det som iaf ). Frågan är ju då som sagt om detta är symptom på trasig huvudcylinder eller trasigt bromsservo (alt vakumslangarna till servon)


    Vet inte om det spelar någon roll men jag har uppgraderat bromsarna runt om till aerobromsarna.

    Bilen det gäller kan jag ju nämna också, 9-5 2.0t -03 manuellväxlad.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Läs och fundera om det kan höra ihop med ditt problem.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...vo-vakuumkrets
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Läs och fundera om det kan höra ihop med ditt problem.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...vo-vakuumkrets
    Nja, alltså jag har inget konstigt ljud från motorrummet och jag har inte bara problem med hårda inbromsningar utan problemet finns där hela tiden om jag så bromsar mjukt eller hårt. :/ Pedalen tar fortfarande långt ner om jag inte pumpar innan då. Så någon form av läckage har jag ju någonstans eftersom att problemet försvinner om jag pumpar upp tryck först, men sen om det är huvudcylindern, bromsservo eller vakumslangarna är svårt att veta. :/ Vet inte hur symptomen är när någon av dessa är kass.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Hmm, efter lite efterforskningar nu så verkar det som att om huvudcylindern är kass så fortsätter pedalen sjunka till botten och stannar där. Det gör ju inte riktigt min pedal för den går ju tillbaka igen. Så det lutar väl lite mer mot bromsservot kanske. Börjar hata min bil lite smått nu då jag haft problem med bromsarna sen 2012.. 2 jävla år.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 744
    uppstod problemet när du uppgraderade bromsarna?
    Jag har haft ett liknande problem på en bil och om jag inte kommer ihåg fel så fanns det ett litet läckage på en bromsslang.
    Du kan prova att fylla/lufta systemet samt tillsätta uv spårmedel för att kunna spåra läckaget.

    /Pelle

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Jo det kom i samband med att jag uppgraderade till aerobromsar men det kan ju trots allt vara en tillfällighet. Men det som är gjort är följande:

    Alla 4 bromsok har fått nya damasker samt tätningar.
    Nya skivor runtom.
    Nya belägg runtom.
    Nya bromsslangar fram.
    Luftat systemet flertal gånger, både med hjälp av pumpmetoden, luftman och biltemas bromsluftare som kopplas till tryckluft.

    Har f.ö glömt att nämna ett symptom som uppstår emellanåt. Helt plötsligt så kan pedalen bli helt normal, alltså att den tar högt upp så det kanske kan vara ett tecken på servot?

    Har f.ö hittat en huvudcylinder inklusive expansionskärl på skroten för ca 200kr och då har den bara rullat 11 000 mil och det är ju en klar skillnad mot mina 29 000 mil. Har även hittat en servo för 700kr som rullat 9000 mil. Så det är ju inga stora pengar att testa att byta egentligen. Dessutom lika bra att byta båda två då man ändå måste plocka bort huvudcylindern om man byter servot t.ex. Just det, jag var ute förut och provblåste vakuumkretsen mellan servot och insuget och backventilen verkar ju hålla tätt iaf så det verkar inte vara något strul där.
    Senast redigerat av daekol den 2014-01-13 klockan 00:17.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Inatt när jag körde till jobbet var betedde sig bromsarna väldigt märkligt. Först tog pedalen i botten som att jag inte skulle ha någon bromsverkan alls (testade vid stillastående). Sen tog den lite högre upp till att sen börja ta långt ner igen. När jag körde hem från jobbet dock och bilen hade stått i några timmar så var pedalen väldigt hård och tog högt upp.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Har du satt fjädern rätt, kan visst sättas fel på 9-5?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Yes, fjädrarna sitter rätt. Har t.om böjt till dom så att oket verkligen sitter stenhårt emot okhållarna. Oken går inte att flytta upp och ner eller hur man skall förklara. Beställde iaf en huvudcylinder och ett bromsservo nu så får vi se om det blir skillnad efter bytet. Det borde ju bli skillnad eftersom att allting förutom just dessa två är renoverade eller bytta.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Tänkte komma med en uppföljning här nu. Idag så bytte jag huvudcylindern då jag rådfrågat svärfar lite om problemet jag har och dessutom låtit honom provköra bilen. Såklart så sjönk ju inte pedalen nånting när han körde bilen men när jag tog tillbaka bilen fick jag snabbt stoppat honom för att han nu skulle få känna på pedalen igen för då sjönk den. Han trodde inte det berodde på bromsservot utan huvudcylindern.

    Idag fick jag äntligen lite tid över till att jobba lite med bilen men då jag inte kände mig jättesugen på att byta bromsservot så bytte jag endast ut huvudcylindern och luftade ordentligt runt om med hjälp av min luftman som f.ö fungerade klockrent under hela processen (hade ca 1,5kg tryck påkopplat). När jag sen satte mig i bilen igen och trampade på pedalen höll jag på att få en chock, nu var bilen visserligen avstängd men satan, jag hade knappt något spel på pedalen ö.h.t. När jag sen startade bilen sjönk pedalen lite smått precis som den skall göra, provbromsade i ca 1km och inga konstigheter här inte. Nu hoppas jag verkligen att det berodde på huvudcylindern och att inte bromsservot är kasst också för symptomen har ju som sagt inte varit konstant tidigare utan har kommit och gått.

    En sak jag kan nämna också är att när jag lossade huvudcylindern ifrån servot så pös det till som fan och det måste ju betyda att det fanns vakuum kvar i servot och att det uppenbarligen håller tätt eftersom att vakuumet försvann först när huvudcylindern lossades. Uppstår liknande symptom med sjunkande pedal igen så återkommer jag i denna tråden (gillar att avsluta trådar och följa dom från start till slut).
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Sjunkande pedal beror inte på trasigt servo, tvärtom brukar pedalen bli stum och hårdtrampad samt att det brukar pysa runt den om man lyssnar under huven med bilen igång.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Sjunkande pedal beror inte på trasigt servo, tvärtom brukar pedalen bli stum och hårdtrampad samt att det brukar pysa runt den om man lyssnar under huven med bilen igång.
    Jo det var väl lite så jag tänkte också men det finns en tråd om trasigt servo här på forumet där pedalen inte blev stum utan sjönk istället. Efter att servot byttes så försvann problemet. :P Men problemet jag hade i min bil var ju att pedalen bara sjönk ibland och ibland var pedalen stum som fan, har testat lite mer nu under kvällen och hittills fungerar det bra så förhoppningsvis slipper jag byta servot nu. Undrar bara vad jag skall göra med servot jag har liggandes i källaren. ^^
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Säg den lycka som varar för evigt. Nu tar pedalen långt ner ibland igen och nästa gång jag startar bilen så kan pedalen vara "normal" igen. Måste vara servot då för något annat kan det inte vara. Hör också att om jag pumpar på pedalen så låter det som ett pysljud nere vid pedalerna (detta har jag testat när bilen är igång).
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Det är INTE servot om pedalen beter sig så.

    Att det kan höras ett pysande när man pumpar pedalen är normalt på alla bilar jag haft.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Frågan är ju vad som är fel då? Har ju bytt allting som går att byta förutom servot. Renoverade bromsok runtom, nya skivor samt belägg runtom. Nybegagnad huvudcylinder. Ordentligt luftat med luftman (tror jag gick runt bilen 4-5 gånger när jag luftade).

    Någon idé varför pedalen fortfarande sjunker? Störande också att det bara sker ibland till att sen bli normalt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Huvudcylindern skulle jag skylla på med de symptomen du har.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Har du jämfört med någon liknande bil om det ens är något fel?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Kan ju knappast vara huvudcylindern igen, det köper jag inte!

    Har jämfört med min flickväns 9-5 06a. Dock är det en automat så jag vet inte om det blir lite skillnad med tanke på att den har en vakuumpump också, men där tar bromsarna mer direkt när man trampar på pedalen. Dock är det standardbromsarna också medan jag har aerobromsarna på min så egentligen är det svårt att jämföra.

    Här är en tråd jag minns där servot var problemet: http://forum.saabturboclub.com/showt...9-L%C3%B6st-nu!

    Verkar ju vara liknande fel som jag har, även där har han ju bytt huvudcylindern men trots det så visade det sig i slutändan att det var servot. Så uppenbarligen kan man ju ha en sjunkande pedal när servot läcker.


    Kan f.ö tillägga en sak här som hände mig imorse när jag körde hem från jobbet och svängde av motorvägen. Jag trampar på bromsen och det händer ingenting förrän efter 1-2 sekunder (pedalen sjönk dock inte). Detta har hänt ibland oftast vid hårt regn och imorse var det väldigt hårt regn/hagel. Kanske hade vatten på skivorna som hämmade bromsningen?
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Trasig backventil till bromsservo OG9-5
    Av Sundance Kid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-13, 18:52
  2. Trasig huvudcylinder? - ng9-3
    Av Procedomani i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-10, 14:14
  3. Symptom på en trasig b-pump ng900 turbo?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 20:04
  4. Symptom på trasig/dålig av/dump?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 01:46
  5. Huvudcylinder Koppling 9-5
    Av ferm2 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •